Framdrevets placering på era hojar.

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
Tänkte byta motor i min hoj och vill ha någon relativt ny sporthojsmotor, -00:a och framåt typ, RSV Mille, GSX-R, R1, KTM LC8:a eller så.
Kruxet är att de flesta motorer verkar ha sina drev på vänster sida och jag måste ha drevet på höger sida om jag ska slippa tillverka en ny sving.

Så berätta gärna på vilken sida ert framdrev sitter för mig. =)
 
J.Andersson skrev:
2227974 bygg om svingen med när du endå håller på....

Tänkte smida ett motorbyteskit att sälja eftersom motorn suger pung, vore trevligt om någon välkomnade HD in till 70-talet.. =)

Och det måste vara bolt on liksom, går inte att sälja annars... Marknaden lär inte vara så stor men det räcker med att sälja ett par kit för att finansiera tillverkningen av sina egna smidda delar. =)
 
RSV Mille har en rotax motor, och då borde drivningen vara på höger sida.

Annars hur är det om du bara skulle vända på svingen, då får du drivningen på
andra sidan och slipper fundera på motor alternativ. Men det kanske inte är möjligt?
 
RaZoR skrev:
2228001 RSV Mille har en rotax motor, och då borde drivningen vara på höger sida.

Annars hur är det om du bara skulle vända på svingen, då får du drivningen på
andra sidan och slipper fundera på motor alternativ. Men det kanske inte är möjligt?

Kanske skulle kunna gå att vända på den. Finns ett oljetråg i svingen men eftersom det inte kommer att användas så lär det inte spela någon roll. Bromsoket kommer att hamna väldigt konstigt till dock.
Men om RSV Millen har sitt drev till höger så vore det ju trevligt att hitta en sån motor...
130-ish BHP ist. f. 80-ish BHP...
 
nidan skrev:
2227968 Tänkte byta motor i min hoj och vill ha någon relativt ny sporthojsmotor, -00:a och framåt typ, RSV Mille, GSX-R, R1, KTM LC8:a eller så.
Kruxet är att de flesta motorer verkar ha sina drev på vänster sida och jag måste ha drevet på höger sida om jag ska slippa tillverka en ny sving.

Så berätta gärna på vilken sida ert framdrev sitter för mig. =)

Alltså seriöst,skämtar du :confused: ??Jänkeskit=suger fett :wiggle !!!!!!!!!KÖP NY HOJ!
 
Nej såg nu att RSV Mille har nog drivningen på vänster sida ändå, iaf på årets modell.
Så det vore nog enklast att vända på svingen då, om det går dvs.
 
RaZoR skrev:
2228001 RSV Mille har en rotax motor, och då borde drivningen vara på höger sida.

Annars hur är det om du bara skulle vända på svingen, då får du drivningen på
andra sidan och slipper fundera på motor alternativ. Men det kanske inte är möjligt?


Uhh gissar du eller?, drivningen sitter på vänster sida på millen som på de flesta sporthojar.


Edit: Såg att du rättade dig nu :)
 
nidan skrev:
2227990 Tänkte smida ett motorbyteskit att sälja eftersom motorn suger pung, vore trevligt om någon välkomnade HD in till 70-talet.. =)
Min Kawa: Vänster.
Min Suka: Vänster.
Min HD: Vänster.


Vette fan vad du har för missfoster, men HD har på vänster sida iallafall. :)
 
War-psycho skrev:
2228055 Min Kawa: Vänster.
Min Suka: Vänster.
Min HD: Vänster.


Vette fan vad du har för missfoster, men HD har på vänster sida iallafall. :)

Sportster.....
det finns väl mer trim och andra grejer att köpa till en sån än det får plats i en katalog. Varför byta motor?
 
Verkar vara klokare att sälja buellen och köpa rätt, ideer av detta slag brukar sällan bli verklighet.
 
RaZoR skrev:
2228030 Nej såg nu att RSV Mille har nog drivningen på vänster sida ändå, iaf på årets modell.
Så det vore nog enklast att vända på svingen då, om det går dvs.

Nää, kom på att det inte kommer att gå; fästet för dämparen hamnar ju uppochner då..

MC Doktorn skrev:
2228243 Verkar vara klokare att sälja buellen och köpa rätt, ideer av detta slag brukar sällan bli verklighet.

Mja, tanken har slagit mig men förutom den klena motorn är den rätt go.. Dessutom vurpad tre gånger så jag lär nog aldrig sälja den. =)

Kanske köper en hoj till istället men jag tänkte att jag och farsan skulle ha ett kul vinterprojekt att leka med.
 
nidan skrev:
2228745 Nää, kom på att det inte kommer att gå; fästet för dämparen hamnar ju uppochner då..



Mja, tanken har slagit mig men förutom den klena motorn är den rätt go.. Dessutom vurpad tre gånger så jag lär nog aldrig sälja den. =)

Kanske köper en hoj till istället men jag tänkte att jag och farsan skulle ha ett kul vinterprojekt att leka med.

Om du har råd så köp en 100" S&S motor till din Buell istället: http://www.sscycle.com/catalog17/Sportster/html/Sportster.htm
Passar rakt in om man byter övre/främre motorfäste.
Den är nog betydligt starkare än Millen.
/J
 
Last edited:
enhjuling skrev:
2228220 Sportster.....
det finns väl mer trim och andra grejer att köpa till en sån än det får plats i en katalog. Varför byta motor?
Står att han har en Buell...
(Sportster och Buell är inte samma sak. :))
 
Jörgen Karlsson skrev:
2228761 Om du har råd så köp en 100" S&S motor till din Buell istället: http://www.sscycle.com/catalog17/Sportster/html/Sportster.htm
Passar rakt in om man byter övre/främre motorfäste.
Den är nog betydligt starkare än Millen.
/J

Tack för tipset, verkar inte finnas till -03 och senare Bueller dock.
Vidare så har den varvtalspärren vid 6240, går att höja till 7200rpm.. Väldigt lågt. Inte riktigt vad jag söker; ännu en motor med underliggande kamaxlar. Svårt att se om den har en primärkedja också men man kan ju gissa..

Får väl kanske ta och göra sig en ny sving dock.. Alternativt kapa i orginalsvingen men det känns lite äckligt, vet inte hur den är designad, vet inte om den pallar att kapas i.
 
nidan skrev:
2232417 Tack för tipset, verkar inte finnas till -03 och senare Bueller dock.
Vidare så har den varvtalspärren vid 6240, går att höja till 7200rpm.. Väldigt lågt. Inte riktigt vad jag söker; ännu en motor med underliggande kamaxlar. Svårt att se om den har en primärkedja också men man kan ju gissa..

Får väl kanske ta och göra sig en ny sving dock.. Alternativt kapa i orginalsvingen men det känns lite äckligt, vet inte hur den är designad, vet inte om den pallar att kapas i.
Det är faktiskt inte ventilmekanismen, dvs stötstångtekniken, som sätter gränserna för varvtalet med Harley vilket många tror. I synnerhet inte på Sportstermotorn med sina 4 kammar och rak kraftlinje. Det är det långa slaget som är gränssättanda, S&S-motorn har dock high-performance-stakar plus dito vevparti. Att den fortfarande bara varvar sina 7000 som en 1200:a HD beror på att det är en 1600cc-motor.
Med sådana stakar och vevparti enligt ovan samt en balansering av en 1200-motor med originalslaget på 3 13/16" så kan den varva 8500. Med rätt kammar slår man då min motor med säkert 15-20 hk. Dvs upptill 120 hk på bakhjulet.

Ja S&S-motorn har primärkedja, den är helt sportster-konfigurerad. Vad har du emot primärkedja?

Men jag håller med de andra inläggarna, sätter du in en motor som inte har HD-sportster-konfiguration så sänker du lätt värdet på hojen. Kanske bättre att såga i ngt billigare om din hoj är fin?

Mvh
Jörgen
 
War-psycho skrev:
2228055 Min Kawa: Vänster.
Min Suka: Vänster.
Min HD: Vänster.


Vette fan vad du har för missfoster, men HD har på vänster sida iallafall. :)
Ett av sportstermotorns adelsmärken har alltid varit just de 4 kamaxlarna samt drevets placering på högersidan. Lite kult tycker jag!
Sportstermotorn är faktisk den av HD:s idag producerade motormodeller som är äldst. Så HD-bigtwinåkare med moderna motorer har mindre koppling till historien än dito sportsteråkare för närvarande! :)
Men det har nog de flesta med sprillans HD ingen aning om.*S*
Var länge sedan man såg din chopper nu! ;)
/J
 
Last edited:
nidan skrev:
2227968 Tänkte byta motor i min hoj och vill ha någon relativt ny sporthojsmotor, -00:a och framåt typ, RSV Mille, GSX-R, R1, KTM LC8:a eller så.
Kruxet är att de flesta motorer verkar ha sina drev på vänster sida och jag måste ha drevet på höger sida om jag ska slippa tillverka en ny sving.

Så berätta gärna på vilken sida ert framdrev sitter för mig. =)
Inte en billig motor men...på Highland sitter den till höger.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top