Framdrev glappar

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Nyinförskaffat för säsongen köpte jag ett nytt RK drivpaket till hojen..

Till min förvåning upptäckte jag ett glapp mellan "Axeln" & muttern/brickan, detta resulterar i att jag kan vicka nån millimeter på drevet vilket inte låter nyttigt i mina öron.

Är drevet helt enkelt för litet, i bredden?

http://vifta.org/x/Drev.amr
Såhär låter det från framdrevet när jag snurrar på hjulet.. Minns inte att de ska låta så mkt. Bakdrevet låter inget alls :va

Last edited:
Beror nog på att piratdelar har större tillverkningstoleranser.
Är du orolig så köp ett originaldrev.

Nej, det där verkar inte bra. Kolla så att du inte har glömt nån distans eller så. Annars är det nog läge att lämta tillbaks drevet och be om ett annat.

Honda verkar ha detta lilla mm glapp på sina framdrev på vissa hojmodeller,fråga mig inte varför,hade likadant på X11:an och det skulle vara så.

Det finns någon gammal tråd om det.

Långa farbron skrev:
2057894 Honda verkar ha detta lilla mm glapp på sina framdrev på vissa hojmodeller,fråga mig inte varför,hade likadant på X11:an och det skulle vara så.

Det finns någon gammal tråd om det.

stämmer nog... en cbr900 -98 jag bytte drivpaket på hade likadant

Varför är det gjort med ett glapp? Vad är fördelen/nackdelen?

Skall jag ta bort glappet?

Muggen skrev:
2057841 Nyinförskaffat för säsongen köpte jag ett nytt RK drivpaket till hojen..

Till min förvåning upptäckte jag ett glapp mellan "Axeln" & muttern/brickan, detta resulterar i att jag kan vicka nån millimeter på drevet vilket inte låter nyttigt i mina öron.

Är drevet helt enkelt för litet, i bredden?

http://vifta.org/x/Drev.amr
Såhär låter det från framdrevet när jag snurrar på hjulet.. Minns inte att de ska låta så mkt. Bakdrevet låter inget alls :va

Så ska det va

Det kanske är för att avlasta lagren på utgående axel om inte kedjan är 100% rak? Bara en tanke =)

GeFeldz skrev:
2397646 Det kanske är för att avlasta lagren på utgående axel om inte kedjan är 100% rak? Bara en tanke =)

Hmm, om man sätter dit drevet vädligt hårt så drabbas knappast lagret där av att kedjan är sne, drevet sitter för hårt...Men att det glappar skulle väl i sånna fall kunna skydda kedjan om DEN inte är 100%-igt rak!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla