Framdämpare, problem. Läckage

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Har ett litet problem.

Har en aprilia 125 och det sitter bara en fjäder i framdämparn, den andra är det alltså ingen fjäder i.

Men nu till problemet. Har bytt packboxar 2 gånger och det börjar iaf läcka efter några dagar eller nåt vecka, senaste gången hällde jag i lite mindre olja än vad som skulle vara i, tänkte att jag hade hällt i förmycket. Men nej, förbannat börjar det läcka igen.

Jag kollade efter ojämnheter men hittade inget, men det kan va så små så man inte ser med blotta ögat?

Nån som har nå tips på vad man kan göra? slipa dom hos nån firma? kostar multum? Det är lite störande för oljan kommer ner på skivan och bromsverkan försämras lite :tungan

Kolla om du har något spel i gaffellagringarna (gör att innerben glappar i ytterben). När mina gaffelben har läckt har dåliga lagringar alltid varit boven i dramat.

En sak till. Om du får för dig att slipa något på gaffelrören, se till att du får slipränderna i cirkulärt led kring rören och inte i längdriktningen, för det leder till garanterat läckage.

Last edited:
zilog skrev:
Kolla om du har något spel i gaffellagringarna (gör att innerben glappar i ytterben). När mina gaffelben har läckt har dåliga lagringar alltid varit boven i dramat.

En sak till. Om du får för dig att slipa något på gaffelrören, se till att du får slipränderna i cirkulärt led kring rören och inte i längdriktningen, för det leder till garanterat läckage.

Tackar för tipset. Får ta loss och kolla om det glappar. Men annars gäller slipning eller?

Kolla hela gaffelbenet efter ojämnheter och kanter. Inte bara utan som används av fjädringen.

Eftersom du förmodligen trär på packboxen uppifrån på gaffelbenet är ju chansen stor att du river sönder den nånstans vid montering om det tex sitter nåt skit i området mellan övre och undre gaffelkrona...

Med riktigt fint papper och lite slipmedel (vatten, 5-56...) kan du få bort små märken själv utan att behöva skicka in dem.

du kan ju börja med att montera packningen åt rätt håll. sen smörjer du gafflen ordentligt när du ska trä på packningen så den inte skadas på något vis.
Jag har själv bytt på min hoj och där hade jag ogämnheter som syntes rätt mycke men endå inget som påverkat nåt lekage.

philsson skrev:
du kan ju börja med att montera packningen åt rätt håll. sen smörjer du gafflen ordentligt när du ska trä på packningen så den inte skadas på något vis.
Jag har själv bytt på min hoj och där hade jag ogämnheter som syntes rätt mycke men endå inget som påverkat nåt lekage.

hörru!! vad tror du jag är för en? Det är klart jag monterat packningarna rätt. Ja jag har också smörjt in bena. :rolleyes:

Jåke: Men det börjar inte läcka förns efter typ 1vecka eller 2, borde det inte börja läcka direkt?

DJM skrev:
hörru!! vad tror du jag är för en? Det är klart jag monterat packningarna rätt. Ja jag har också smörjt in bena. :rolleyes:

Jåke: Men det börjar inte läcka förns efter typ 1vecka eller 2, borde det inte börja läcka direkt?
Det låter konstigt facktiskt.. det blir inget övertryck i gafflen då?.. typ att den suger in luft som inte kan ta sig ur och på så vis pressar ur oljan efter ett tag.. :va .. (egen teori.. bara gissning)

philsson skrev:
Det låter konstigt facktiskt.. det blir inget övertryck i gafflen då?.. typ att den suger in luft som inte kan ta sig ur och på så vis pressar ur oljan efter ett tag.. :va .. (egen teori.. bara gissning)

Ingen anning, pumpade ju så luften gick ur sen satt jag på proppen. Men var annars kan luften komma in? jävligt skumt problem. Får se om som zilog sa att kolla om jag har spel i gaffelringarna. Det har jag inte tänkt på. Men konstigt :va

DJM skrev:
Ingen anning, pumpade ju så luften gick ur sen satt jag på proppen. Men var annars kan luften komma in? jävligt skumt problem. Får se om som zilog sa att kolla om jag har spel i gaffelringarna. Det har jag inte tänkt på. Men konstigt :va
Du har skruvat åt allt ordentligt.. tänkte uppe vid styret.

philsson skrev:
Du har skruvat åt allt ordentligt.. tänkte uppe vid styret.

jepp, det har jag. Ligger ju en oring där så man vågar inte skruva för hårt. Men tillräckligt tror jag iaf.

farmerlip skrev:
Har du gaffelbenen helt linjära? Du drar inte ihop dem när du drar fast framhjulet?
det kan vara möjligt att han har gjort.. men på min båge sitter dom inte ens rakt :S men endå funakr dom utan att läcka.. alltså dom är vridna men bara felmonterade typ. får vrida tillbaks sdom lite .. släppa på skruvarna först

DJM skrev:

inte för att vara taskig, men eftersom det läcker har du ju bevisligen gjort något fel... men det är ju så man lär sig! å det är därför detta forum finns, så att man inte ska behöva göra alla fel själv! :7peta

Tillbax till felet, som sagt om du inte har känt/sett några ojämnheter så är det nog inte det som är problemet. Om benen allt är fastspänt inuti benen så att det stämmer kan det vara själva utförandet som inte stämmer. (Eller så får du fel p-boxar)
Men när du trär på dem på gafflen är det kritiska momentet, packboxarna skadas väldigt lätt. Det räcker inte bara med olja, det krävs fett! Jag brukar fylla packboxarna med fett i själva tätytan dessutom för att få större tätande effekt.
Sen när hjulet ska monteras bukar jag spänna axeln med bara ena sidan fastspänd i gafflen för att sen gunga hojen så att gaffelbenen är i minsta motståndsläget(=linjära). Sen spänner jag fast axeln i benen.
Annars kan det vara lagringarna som det nämndes tidigare i tråden...

Hoppas man var till nån hjälp iaf! Lycka till!

farmerlip skrev:
Har du gaffelbenen helt linjära? Du drar inte ihop dem när du drar fast framhjulet?

Det vet jag faktist inte. Men det är rätt distanser och så. Får mäta och kolla.

grymt lustigt problem.. hoppas att vi snart hittar en lösning.. kan inte vara kul.
minns själv när mina läckte.. förra ägaren hade precis bytt.. fast monterat på fel håll.. desutom tagit dän gafflarna från övre delen med hela "fronten" eller så.. helt konstigt gjort.. oljan sprutade när jag nitade :S

RacerX skrev:
inte för att vara taskig, men eftersom det läcker har du ju bevisligen gjort något fel... men det är ju så man lär sig! å det är därför detta forum finns, så att man inte ska behöva göra alla fel själv! :7peta

Tillbax till felet, som sagt om du inte har känt/sett några ojämnheter så är det nog inte det som är problemet. Om benen allt är fastspänt inuti benen så att det stämmer kan det vara själva utförandet som inte stämmer. (Eller så får du fel p-boxar)
Men när du trär på dem på gafflen är det kritiska momentet, packboxarna skadas väldigt lätt. Det räcker inte bara med olja, det krävs fett! Jag brukar fylla packboxarna med fett i själva tätytan dessutom för att få större tätande effekt.
Sen när hjulet ska monteras bukar jag spänna axeln med bara ena sidan fastspänd i gafflen för att sen gunga hojen så att gaffelbenen är i minsta motståndsläget(=linjära). Sen spänner jag fast axeln i benen.
Annars kan det vara lagringarna som det nämndes tidigare i tråden...

Hoppas man var till nån hjälp iaf! Lycka till!

Japp, nåt fel gör jag men precis som du säger så vill jag ha reda på det.

Får beställa nya packboxar och fetta in dom ordentligt. Kolla allt som ni har sakt också, det är ju inte precis nån bråttska för vintern.

Tack för tipset, det ska testas.

philsson skrev:
grymt lustigt problem.. hoppas att vi snart hittar en lösning.. kan inte vara kul.
minns själv när mina läckte.. förra ägaren hade precis bytt.. fast monterat på fel håll.. desutom tagit dän gafflarna från övre delen med hela "fronten" eller så.. helt konstigt gjort.. oljan sprutade när jag nitade :S

Ja det är inte kul. Hela jävla skivan och bromsoket är fullt med olja, gissa om man får ta i hårt för att nita någotsådär bra. :huvet

Kan du inte ta isär benen och trycka dit boxarna, så lär det vara mindre risk att dom går sönder. Förresten, går båda sönder?

P.s rengör med bräkleen

cRoC skrev:
Kan du inte ta isär benen och trycka dit boxarna, så lär det vara mindre risk att dom går sönder. Förresten, går båda sönder?

P.s rengör med bräkleen

Ja men jag måste ta isär bena. Har upsidedown.

Ja båda går sönder fast den ena läcker mer än den andra, men ingen är torr.

Okej.

Ta gladpack, eller en kondom, och trä över gaffelbenet när du monterar packboxen så skadar du den inte. Att det är rätt distanser behöver inte betyda att du monterar linjärt. Som tidigare talare, spänn fast hjulaxeln enbart på ena sidan och se till så att det inte är några spänningar innan du spänner på andra sidan.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...