Frambromsskiva Gixxer

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Tjenare!

Undrar bara om jag borde vara orolig för min bromsskivo å byta den???

Den eventuella orsaken är att slitytan kan ledjas från den guldfärgade naven i sidled.... tar man i slitytan kan man rucka den ca 1 mm åt båda sidor... å den leds i ringarna som fäster den med den guldfärgade naven... :fakta

Någon som vet om detta e ok eller inte??? :confused:

Vet ju att de ska kunna röra sig lite eftersom det är s.k. flytande skivor och oken är låsta, men 1mm åt vart håll???

Ett visst glapp ska ju finnas där, helt klart. Jag har en kompis vars bromskivor förmodligen går att dra mer än 1 mm åt vardera håll.

Om nitarna ser schyssta ut, så bör det inte vara något problem, eftersom skivorna inte ska slitas där. Kolla också att skivan inte glappar i längsled, dvs att de går att vrida mycket jämfört med navet (som en ratt, hjulet sett från sidan).

Jag tror inte att du bör ha problem, men det är ju bromsar så man vill ju vara helt säker. Kolla om du kan hitta fler hojar av exakt samma modell som du har som du kan kontrollera glappet på, för att jämföra.

Och som vanligt; fet disclaimer när det gäller bromsar för min del.

/J

Jag tror det är ok. Mina bromskivor skramlar och slår en hel del när man kör långsamt, och jag skulle tippa att det är ca 1mm spel på dom. Men om du menar att om du håller dom i mtten, så kan du röra dom 1mm åt varje håll, dvs 2mm totalt, så låter det lite mycket kanske. Huvudskaen är att dom inte går att rucka i rotationsriktningen.
Men jag håller med RG500-Johannes, kolla med en likadan motorcykel, eller dra till nån handlare och hör vad de säger.

Är inte detta lite av idèn med flytande bromsskivor???

Ursäkta om jag jag är dum nu men så kör jag ju veteranhoj utan dessa moderna saker också.... :D

Gix skrev:
Vet ju att de ska kunna röra sig lite eftersom det är s.k. flytande skivor och oken är låsta, men 1mm åt vart håll???

Såg inte den,,, Ursäkta mig,,, :rodnar

TACKAR för alla tips å expertutlåtanden! :fakta :D

Tro nog jag kör på bara utan å bry mig i skivan desto mer på ett tag... :squid Sen kan jag ju alltid dra er in för rätten om det händer nått... de e väl okej!?!? :p

Psychobiker skrev:
J...Mina bromskivor skramlar och slår en hel del när man kör långsamt, och jag skulle tippa att det är ca 1mm spel på dom....

Kanske lite OT men, jag har bekymrat mig en del över att det
skramlar till när man småhugger med bromsen i låga farter.

Är det för att det är flytande skivor ??? (GSXR600-97)

Yep, mina låter likadant, bara att vänja sig eller använda fotbromsen.

Skönt :D

Var förbannat orolig ett tag, första hojen med flytande skivor.

Var glad att ni inte åker med Beringerskivor, de rasslar å muppar vid rödlysen så man tror att hela verktygsatsen ligger under framskärmen å låter vidrigt illa.... de mega glappar orginal oxå

Tom Byron skrev:
Var glad att ni inte åker med Beringerskivor, de rasslar å muppar vid rödlysen så man tror att hela verktygsatsen ligger under framskärmen å låter vidrigt illa.... de mega glappar orginal oxå

Äsch.. Brembo gjutjärn är värre ändå.. speciellt efter ett par tusen mil...

/B

Bj.O.rn skrev:
Äsch.. Brembo gjutjärn är värre ändå.. speciellt efter ett par tusen mil...

/B

Är det inte gjutjärn i Beringer, parkerar man utanför McD en fuktig kväll så är den ju rostig på en halvtimme....... Jaja, Ducatinissar ska alltid vara värst :p

Det här är jag inte alls säker på men jag har för mig att gsx 600/750 skivorna har lätt för att slå sig och bli vinda och man kan köpa Hayabusaskivor istället, dom ska vara bättre.

Rigge skrev:
Det här är jag inte alls säker på men jag har för mig att gsx 600/750 skivorna har lätt för att slå sig och bli vinda och man kan köpa Hayabusaskivor istället, dom ska vara bättre.

Stämmer!!! Min ena gixxer -framskiva slog sig så jag fick utbytt på garanti.......jag fick TL 1000-skivor istället. Det var flera nitar i dessa än orginal...... Dåligt skönt när man trodde man skulle pynta typ minst 2000 spänn på en orginalskiva så fick man en..... inte med cykeln så slapp man pula oxå

Tom Byron skrev:
Är det inte gjutjärn i Beringer, parkerar man utanför McD en fuktig kväll så är den ju rostig på en halvtimme....... Jaja, Ducatinissar ska alltid vara värst :p

Jo, det är gjutjärn i beringer (kolla rejvis pimpmoppe!!) men glappet i bremboskivorna är något helt kopiöst efter ett par tusen... har skaffat ett par ISR till mina nya magnesiumfälgar, eftersom jag betraktar mina brembo som så gott som slut, får duga till orginalfälgarna med regn, alternativt gatdäck på..

Det är dock skillnad på glapp å glapp. gjutjärn har inte så mycket med det att göra även om de flesta helflytande skivor tenderar att vara i sånt material istället för rostfritt..

Nu blir man ju inte så himla känslig för skrammel å annat oljud med en sån här hoj... ;) men ändå..
/B

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...