frambromsen tar ojämnt

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
som rubriken säger..
gäller min prilla 250 från 98;
är inte säker, men vid nerlägg känns det som att mina frambromsar tar ojämnt på skivorna.
att den högra bromsen nog tar mindre, för det liksom drar lite åt vänster på något diffust sätt..

problemen uppkom efter jag haft bort hjulen vid däckbyte.
först kändes det som att högra gaffelbenet kanske satt sig lite snett för bromsen lät som att den låg
mot resp. inte låg mot periodvis när jag snurrade på hjulet.
men det har jag löst nu, men jag upplever fortfarande ojämn bromsverkan..

har även kollat lite snabbt så fjädringen e ställd likadant på bägge gaffelbenen o de verkade
den va, har inte pillat nåt me den iaf...

vet ju inte säkert att de inte va såhär innan eftersom ja inte direkt körde nårra kurvor me den
innan däcksbytet..men jag har ju svårt o tänka mig att de va så innan... hmm..

aja, nu ska ja till öland o massa :öl :öl :)

cRoC skrev:
Blir skivorna olika varma?

OT: Du bor inte i lödde?

mnjae inte nu längre..
innan när ja trodde högra benet satt snett så blev den högra skivan varmare,
men nu är de ingen större skillnad längre

nope, bor i kalmar

sner0 skrev:
mnjae inte nu längre..
innan när ja trodde högra benet satt snett så blev den högra skivan varmare,
men nu är de ingen större skillnad längre

nope, bor i kalmar

Rekommendation:
Gör, å det snaraste, rent bromsoken och fetta in ev. pinnbiltar innan nya originalbelägg monteras!

Du har, med största sannolikhet, problem med en eller flera kärvande kolvar i bromsoken.

Enklast göres detta enl. följande:
1.) Demontera bromsoken (fortfarande med bromsslangen monterad dock).
2.) Demontera bromsbeläggen.
3.) Pumpa försiktigt ut kolvarna i bromsoken ganska långt (VIKTIGT! Inte FÖR långt ut då kommer all olja ut och du måste fylla på och lufta innan det funkar igen vilket kan vara lite bökigt om man aldrig gjort det tidigare!)
4.) Ta en gammal tandborste som du doppar i bromsvätska innan du borstar ordentligt rent! (VIKTIGT! Se till att du inte får bromsvätska på bromsskivan eller dina belägg som du sedan skall montera igen. Bromsvätska kan också vara skadligt för lackade detaljer!).

När du är klar med rengöringen skall du med lätthet kunna trycka in kolven/kolvarna med tummen (pass på så att inte den andra kolven åker ut för långt när du gör detta). Om det INTE går utan du måste använda mer kraft än så för att få in kolven så måste du göra ta ut kolvarna och göra rent i spåren för tätningarna innan du byter kolvtätningar. Ev. om du har rostskador (vilket jag är tveksam till på en hoj som inte är äldre än 5 år) så måste du byta kolv. Ev. kanske man kan rädda den om det är en liten rostskada.

Montera ihop allt i omvänd ordning, glöm inte att fetta in ev. pinnbultar som bromsoken löper på. Byt därefter bromsvätska om det inte redan är gjort i år. Och montera sedan de gamla beläggen om de är i bra skick. Köp annars nya originalbelägg!

Du bör inte vänta med detta arbete eftersom kärvande bromsok förstör bromsskivan på ganska kort tid och nya bromsskivor är dyra! Ibland VÄLDIGT dyra! Dessutom får du oönskade egenskaper i samband med bromsning!

// Niklas

sner0 skrev:
som rubriken säger..
gäller min prilla 250 från 98;
är inte säker, men vid nerlägg känns det som att mina frambromsar tar ojämnt på skivorna.
att den högra bromsen nog tar mindre, för det liksom drar lite åt vänster på något diffust sätt..
...
En hoj drar inte snett så som en bil gör om den ena skivan tar ojämnt. Tänk på alla hojar som bara har en skiva, vart skulle dom ta vägen vid bromsning om det var så.... :7peta

Om hojen bär iväg snett vid bromsning så har du nog nåt chassierelaterat problem, inte bromsrelaterat.

Edit: Jag utgår från att du har satt ihop allt rätt så att hjulet verkligen sitter i centrum av gaffeln. Om hjulet sitter offset därför att man blandat ihop distanserna så kan knarren säkert dra snett vid bromsning.

Avarage skrev:
Rekommendation:
...
// Niklas

ajdå :(
då vet jag ju va ja ska göra i helgen iaf..
om jag byter beläggen på den ena frambromsen, ska jag göra det
på den andra med då?
har inte originalbelägg nu utan nån rejssort.

MVH Henrik

Robban_C skrev:
En hoj drar inte snett så som en bil gör om den ena skivan tar ojämnt. Tänk på alla hojar som bara har en skiva, vart skulle dom ta vägen vid bromsning om det var så.... :7peta
...

hehe, tänkte inte på det.. :tungan

men ja ska kolla distanserna också för säkerhetsskull

sner0 skrev:
ajdå :(
då vet jag ju va ja ska göra i helgen iaf..
om jag byter beläggen på den ena frambromsen, ska jag göra det
på den andra med då?
har inte originalbelägg nu utan nån rejssort.

MVH Henrik

Nej, om beläggen är bra i ena bromsoket räcker det att byta på den ena sidan! Men förmodligen har de slitits ung. lika mycket och om inte annat blir det i så fall snart dax att byta på den andra sidan också. Vanligt är att det belägget som kolvarna trycker på slits fortare. Dvs. att ett belägg är mer slitet än det andra. Och man byter alltid en komplett uppsättning (dvs. båda beläggen på en sida).

Lycka till
P.S Det är inte så jobbigt och tar inte så lång tid. Kanske 2-3 timmar om du aldrig gjort det förut!

Avarage skrev:
Nej, om beläggen är bra i ena bromsoket räcker det att byta på den ena sidan! Men förmodligen har de slitits ung. lika mycket och om inte annat blir det i så fall snart dax att byta på den andra sidan också. Vanligt är att det belägget som kolvarna trycker på slits fortare. Dvs. att ett belägg är mer slitet än det andra. Och man byter alltid en komplett uppsättning (dvs. båda beläggen på en sida).

Lycka till
P.S Det är inte så jobbigt och tar inte så lång tid. Kanske 2-3 timmar om du aldrig gjort det förut!

okie, hoppas det är det här som strular då så ja slipper problemen sen..
skönt att jag hade ett gäng originalbelägg hemma redan med.
tack för hjälpen förresten! :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck