Frambromsen nyper

krille89

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2017
Ort
Örebro
Hoj
2008 Honda CB600FA såld
Hej!

Jag har nyligen köpt en äldre Fz750 och priset speglade tyvärr skicket visar det sig x)

Mitt nyaste problem är att frambromsen i dag nöp såpass hårt att jag fick stanna och vänta tills bromsarna kylde ner sig innan jag rullade hem.

Jag har märkt att spelet på bromshandataget varierar väldigt med temperaturen. Tidigare har det tydligen inte varit lika varmt, men i dag var det varmt nog så att bromsarna låg på och det tydligen till slut blev så varmt att det inte gick att köra längre (det förvärrade sig från inte märkbart till inte körbart mycket snabbt).

När bromsarna fick kyla ner sig var det inget problem att rulla cykeln manuellt och bromsvätska-nivået är endast halvvägs upp på glaset.

Jag utgår från att det är bromsslangerna som utvidgas av varmen, men borde inte detta gå upp i behållaren när det finns plats där? Sen nyper bromsarna helt för att skivorna utvidgas av varmen? Hur går jag bäst tillväga för att åtgärda detta? Kan det vara fel på mer än bromsslangerna?

Bromsarna fungerar bra i kyligare väder.
 
Börja med att tappa ur lite vätska ur behållaren. Ett klassiskt fel är att någon toppat upp vätskenivån med slitna belägg. När man sedan byter belägg blir det trångt i behållaren och bromsarna ligger på lite vilket bygger värme som expanderar vätskan och då har man en ond cirkel som slutar med varma bromsar och låst framhjul.
 
Last edited:
Börja med att tappa ur lite vätska ur behållaren. Ett klassiskt fel är att någon toppat upp vätskenivån med slitna belägg. När man sedan byter belägg blir det trångt i behållaren och bromsarna ligger på lite vilket bygger värme som expanderar vätskan och då har man en ond cykel som slutar med varma bromsar och låst framhjul.

Yep. :tummenupp
 
Det kan även vara att bromsarna kärvar lite så de ligger an, det i sin tur gör att det byggs upp värme som sen gör att det sväller och nyper.
Är skicket som du beskrev risigt i övrigt skulle iaf jag byta bromsvätska och smörja upp oket snabbare än fort, man vet aldrig hur länge sen det gjordes.
 
Man smörjer kolvarna enbart med bromsvätska eller gummi fett.

ALDRIG OLJA, 5-56, VD40 eller dyligt.. bromsokets tätningar tål inte oljebaserade smörjmedel. Då sväller tätningarna o kolvarna kan gå ännu trögare än innan.
 
Kinahandtag kan också vara en bov.
Om du har det så kan deras justering vara konstig så dom ligger på kolven.


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 
Om bromsslangarna är riktigt gamla kan de svälla och fungera som en backventil. Byt slangar isf.
 
Jag var med om liknande fel på en gammal GSX400.
Det var returhålet i huvudcylindern (pumpen) som kleggat igen.
Bromsvätskebyte och rengöring låter som en bra början.
 
Bromsvätska är hygroskopisk och vatten har en lägre kokpunkt och expanderar mer än bromsvätskan, byt bromsvätska så ska du se att det löser sig.
det är av den anledningen man ska byta bromsvätska vilket dom flesta struntar i, själv blev jag helt utan bakbroms nerför trollstigen när jag fick ånglås på en ZR7, efter en halvtimme funkade bromsen igen.
 
Bromsvätska är hygroskopisk och vatten har en lägre kokpunkt och expanderar mer än bromsvätskan, byt bromsvätska så ska du se att det löser sig.
det är av den anledningen man ska byta bromsvätska vilket dom flesta struntar i, själv blev jag helt utan bakbroms nerför trollstigen när jag fick ånglås på en ZR7, efter en halvtimme funkade bromsen igen.
Dom utvidgar sig ungefär lika mycket per grad temperaturökning, men skillnaden är att när vattnet kokar så kan du inte bygga något tryck alls, så det är tvärt emot TS problem.
 
Kanske kolla bromsoken ?
Dvs du tar av bromsoken och kollar om du kan trycka in bromsbeläggen/bromskolvarna med fingrarna.
Kan du inte trycka in bromsbeläggen/bromskolvarna med fingrarna är det dags för rengöring av bromsoket.
Börjar med plocka ut bromsbeläggen
(god ide lossa skruven som kanske håller bromsbeläggen på plats innan du tar bromsoket av gaffeln)
Tar det lösa bromsoket och med 4-kolvs bromsok som jag har säkrar jag 3 kolvar mot att skjutas ut med buntband
Lägger en kökssvamp eller liknande framför den 4e kolven så den inte skadas när den lossnar och skjuter ut kolven med tryckluft.
Gör rent kolven med hushållspapper eller vid behov med kökssvamp.
https://www.biltema.se/hem/stadning/stadartiklar/svampar/kokssvampar-10-st-2000033238
Plockar ut #-ringarna ur cylindern med O-ringsverktyg (brukar sikta mitt i gummit för att inte skada tätningsförmågan)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/o-ringsverktyg-2000042079
och gör rent i spåren / cylindern med en tandborste och tryckluft.
Gör rent #-ringarna från skit, smörjer in dom med bromscylinder fett
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ik/hjulcylindrar/bromscylinderfett-2000017184
och sätter tillbaks #-ringarna på plats.
Trycker in den rengjorda kolven (ska gå med fingrarna nu) och säkrar kolven med buntband.
Sedan är det dags för rengöring av av nästa cylinder / bromskolv.
Osv.
När alla bromskolvar / bromscylindrar är rena är det bara börja med nästa bromsok.
 
Last edited:
Tja! Tack för alla svar! Grymt bra forum :D

Jag kommer börja med att kolla om jag kan trycka tillbaka stämplarna + kolla om dom skarvar.

Jag var med om liknande fel på en gammal GSX400.
Det var returhålet i huvudcylindern (pumpen) som kleggat igen.
Bromsvätskebyte och rengöring låter som en bra början.
Sen verkar det som om att Racerpelle kan ha haft samma problem som mig, det låter liknande iaf, så jag tar nog ut huvudcylindern och byter bromsvätska sen.

Kinahandtag kan också vara en bov.
Om du har det så kan deras justering vara konstig så dom ligger på kolven.
Inga kinahandtag (orginal).
Om bromsslangarna är riktigt gamla kan de svälla och fungera som en backventil. Byt slangar isf.
Sen tenker jag att det borde väl inte vara så enkelt att bromsa efter nedkylning av bromsarna om bromslangen var så svullna att de fungerar som backventil (det borde i så fall stänga båda vägar)? Slangen var inte varmare när bromsen låg på än efter nerkylning - så de borde inte vara mer/mindre svullna under den korta tiden.

Lite begränsat med mekmöjligheter här, så jag börjar med det enkla först :)
 
Dom utvidgar sig ungefär lika mycket per grad temperaturökning, men skillnaden är att när vattnet kokar så kan du inte bygga något tryck alls, så det är tvärt emot TS problem.

Ja, men efter att fukt kokat och expanderat så har du bubblor i systemet. dessa bubblor ger TS symptom.
 
Snubblade förbi denna videon på tuben och kom att tänka på den här tråden. Även om han snackar om vinterkörning så stämmer det hela in oavsett när man kör:
https://youtu.be/FNz00OTRLzM
Kolla framhjulet typ som han beskriver det.
Här är en annan video för han byter belägg på en hoj med flytande bromsok istället för flytande skiva:
https://youtu.be/fDOVTGNP6mo
 
Sen tenker jag att det borde väl inte vara så enkelt att bromsa efter nedkylning av bromsarna om bromslangen var så svullna att de fungerar som backventil (det borde i så fall stänga båda vägar)?

Trycket blir ju mycket högre när du klämmer åt bromshandtaget än trycket som kommer från bromskolven som ligger mot oket. Dvs, du kan klämma förbi svullnaden i slangen med handtaget men bakvänt så kan inte bromsvätskan passera tillbaka och du får en låsning. Det blir såkkart inte maxtryck men tillräckligt för att bromsklossarna ligger mot och bygger upp värme.
 
Är det inte läge att fixa till bromsarna ordentligt, ta i sär oken och rengöra dom, byta till nya tätningar, kolla kolvarna efter skador, på min CB250 hade kolven blivit rostskadad i inne i oket förmodligen från fukt i bromsoljan som såg ut som sörja, ta isär huvudcylindrarna och rengöra, köpa repsatser och byta tätningarna och kolven i huvudcylindrarna och sen nya bromsslangar.

Kollade lite på eBay och är det 4-kolv ok verkar man kunna köpa repkit för drygt 500 kr, repkit bak 2-300 kr om man inte måste ha nya kolvar, Hel bromsslangar kostar 131 pund för samtliga slangar fram och bak. Är ju bromsar vi talar om om då kan väl 2500 kr vara billigt i det fallet mot att det går galet.
 
Nu har jag haft lite tid att kolla på bromsarna. Problemet verkar endast bero på att skruven som trycker på huvudcylindern var iskruvad för långt så att returhålet stod konstant stängd.

Denna borde väl vara justerad så att den precis inte berör huvudcylindern när bromshandtaget är obelastat? Shimsar i såfall ut den med en låsbricka eller två och byter bromsvätska.

Sen får det bli rebuild av caliperna när jag har fått tag på delar :) I nuläget är det mycket bromsstöv och skitigt - men jag kan trycka in cylindrarna för hand.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top