Frambromsarna gnisslar på hojen

Glidare

AC/DC rockar hårdast
Gick med
7 May 2003
Hoj
lagt på is..
Undrar varför frambromsarna på min hoj (GSXR 750 -98) gnisslar?? ..det hela började efter att jag bytte belägg samt satte på stålomspunna slangar, trodde det skulle försvinna efter lite inkörning men nu har hojen rullat 80 mil och det gnisslar fortfarande när jag bromsar..

varför??

snabbt folk svara (imponerad)

Hmm.. tvättar hojen regelbundet så det borde inte vara problemet.. Kan erkänna att jag är nybörjare på området, första gången jag bytt belägg mm.. kan jag gjort nåt galet? vill helst inte skruva isär grejerna igen.

du kan köpa "antiskrik" plattor som du fäster på beläggen så slutar det gnissla......små metallplattor med en sorts gummimatta på..

Har du sintrade belägg och skivorna inte är gjorda för sintrade? Då kan det bli skrik i bromsarna.

mycke kloka saker där..

Ska testa att gå lös lite med nyckel och dra åt lite.. annars får jag väl skruva isär oken igen och börja om från början..

Pröva att lägga lite kopparpasta bakpå beläggen (den delen som är mot oket, inte mot bromsskivan, bara för att reda ut eventuella missförstånd :D). Gnisslet kommer nog inte av beläggens inslitning, utan att oket och belägget rör sig mot varandra.

Lägg nån form av metallfri pasta (kopparpasta brukar funka men har du alu-ok så är det kanske inte bra) på alla delar av belägget som har kontakt med oket.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra