Från SV650S till R6

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
är det någon som har gått från SV650S till sportigare 600-kubikare, och varit nöjd med övergången? Har lösa funderingar kring ett byte till en några år gammal R6, GSX 600R eller liknande sporthoj. Har tänkt provköra några olika sporthojar till helgen, men det är svårt att bilda sig en uppfattning på en kort provkörning. Är mest intresserad av att höra vad som skiljer SV:n från vassare 600-kubikare i köregenskaper. Schystare dämpare och lika lättkörd på krokiga vägar?

Mvh
Tobbe

Nu kan jag ju inte uttala mig om SVn, men R6:an heter ju "Smiska mig på krokiga vägar" i andra-namn. Testa en sån, tror inte du blir besviken.

har aldrig kört en sv650 men började med min zx6r 03.a utan att kört sporthoj tidigare och det var inga problem, otroligt lättkörd,varvvillig och underbara bromsar, tog 400mil sen satt knäskrapen =)

Skillnaden mellan t.ex SV650 & GSXR600 är ganska stor. De har helt olika användningsområden och egenskaper. Det kommer du att märka, speciellt om du bara kört twin innan... Inte riktigt lika lättkört om du vill ha samma knuff t.ex. men troligen mera lättsvängt.

Jag gick från SV650S till R6.

Om du gillar SV:ns relativa kvickstyrdhet, låga vikt och kurvtagningsförmåga kommer du bli ännu lyckligare på en sport-600.
Gillar du däremot mer SV-motorns smidighet och hojens mångsidighet, i t ex stadstrafik etc., kommer du sakna detta hos en sport-600.

Det är svårt att säga vad just du kommer att tycka, men för att generalisera; Gillar du att köra kurvigt så är en sport-600 ett helt naturligt steg från en SV650! Lycka till!

/Marcus

instämmer med marcus....tråkigare blir det defintivt inte! Ju fortare och kurvigare du kör desto mer känner du att R6 (som jag tycker är den klart bästa sport 600an) är "tajtare" och kvickare än SV´n. Till vardags är SV-paketet att föredra, speciellt twinnen ger en mer harmonisk gång än en högvarvig radfyra. Där är fortfarande SVn svårslagen i klassen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman