Från slid till reed?

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
sitter på en liten 50cc motor som blivit ombyggd till slidmatning, dessvärre så håller den nu på att äta upp sej själv iom att kvaliten på arbetet kanske inte var det bästa. frågan är om man kan ta bort sliden och sätta ett reed hus på insugsplattan istället?
vad bestämmer reed bladens hårdhet? och vilken dimension/ area kan vara lämplig att satsa på. finns där ev fördelar förutom dom rent mekaniska fördelarna med reed insug?
som slidmatad pressa den ur sej ca 16 ystra vid ca 15000 rpm- kan jag räkna med bibehållen effekt om reed konverteringen är görbar, skulle portningen ev behöva ändras i cylindern?
möed frågor men förhoppningsvis kanske ngn kan ge lite tips o råd?

//jj

Intressant fråga. Slidmatningen har fördelar åtminstone i teorin genom att det kan medge en mer kontrollerad tids/area för insugscykeln jämfört med reedmatning. Det är troligen bättre att ha Reeden ovanpå för att få upp arean på den genom att mata in färskgaser både i cylindern och ner genom vevhuset bakim cylindern.

16 hp på 50 CC är en mycket respektabel siffra men om man tittar på en 50 CC racingmotor så kan de t.ex. ge 20+ hästar med Reedventilstyrt insug.

Det som bestämmer Reedbladens hårdet är en kompromiss mellan hur lätt och mycket de ska kunna öppna och vilket maxvarv motorn har. Du får kika i skrifter av Graham Bell, Gordon Jennings och motsvarande så kan du hitta mer exakta svar på dina frågor. Eller t.ex. konsultera Argander på Tivedens motor.

Last edited:
Jag skulle hellre försöka förbättra kvaliten på slidbygget än att lägga en massa arbete på att bygga ner mig till reeds.
Du behöver inte ändra portningen med bara för att du byter till reeds, du kommer med största sannolikhet få sämre toppeffekt, kanske vinna lite på botten. Då utgår jag från att nuvarande insugsdurationer är anpassade till resten av motorn.

För övrigt vill jag gärna veta mer om din motor av ren nyfikenhet.

Last edited:
sachs, 6 växlad. finns ju nya grejor från holland att tillgå- men iom att vevhushalvan redan är bearbetad för slid med "egna" mått så är jag rädd att skaffa beprövade köpegrejor kanske drar med sej en hel del arbete ändå.
vinna lite på botten skulle vara bra på ett vis- toppeffekten kan jag undvara eftersom jag ändå aldrig hamnar på pallen....(för fet och feg!:D)
den andra motorn jag har, som sitter i mc'n nu är kolvstyrd, det lilla jag kört med den så får jag nog säga att jag är rätt nöjd med den prestandan, cyllen är portad för knattespeedway- känns lite "toppig" i karaktären men helt klart körbar.
men att svetsa/skruva på ett reed hus på den motor som är slidmatad idag, ser jag nog ändå som ett vettigt alternativ till att få även den motorn till att bli användbar, som jag ser det så bygger ett sådant arrangemang inte så mycket mer i bredd på motorn (1-2 cm max mer i bredd kanske?)

ska suga lite till på detta....har ju sugit 10 år redan- hahaha!!

//jj

Det är bra motorer med framförallt fina växellådor och koppling. Vi du få riktig fart på den kan du plugga slidmatningen och använda cylinderfodret från modern 50 CC racer som du fäller in i en cylinder som passar på GS motorn.

De är inga större problem att bygga om till reedmatat ta reedblad från 50-70cc nyare moppar som varvar 15000v. Om du får tag i för mjuka reeds ger de bättre botten och tvärtom med hårda. Gör arian på reedkorgen så stor som möjligt gärna lika stor stor som som alla insugskanaler är tillsammans typ överströmmare och boostkanal sammanräknat. Reeden ska sitta så nära a vevhus eller cylinder som möjligt boostporten sätter begränsningen när reeden börjar skymma den kanalen.

Portningen kan du förstora upp maxiamalt på insugssidan från reedhus till vevhus eller om de blir cylinderinsug så maxa flödet ut till överstyrömmare och boostport. Alla andra porthöjder kan du ha på samma mått som tidigare eller höja dem mer för mer toppeffekt.

ska ta mej en seriös titt på detta ev projekt, som det känns fritt ur minnet så får kanske en sarg på ca 1 cm byggas där sedan reed huset fästs (rädd för att reed huset sticker in för långt och krockar med veven).
kollat på twostroke.se och spånat igenom lite olika reed hus dom har där- ser ut som att nått skulle kunna passa någorlunda vettigt med tanke på fuggens placering, sen borde väl glasfiber reeds vara "säkrast" att köra med (stål eller kol må vara "bättre"- men när det går åt helvete så känns stål/kol som en dyr grej iom att det inte går igenom en motor utan protest)

//jj

Du kan inte sticka in reeden så långt att de krockar med veven för då har du blockerat boostporten! De är Boostportens kanal uppåt som sätter begränsningen hur långt in reeden kan gå. De är runt 10mm innan de slår i veven på en 50cc cylinder/vevhus. Detta mått gäller både om du har vevhusmatat reedhus eller direkt in i cylinder. Stanna med yttersta delen på reedläpparna struket med "färdigportat boostport"

Det är inga problem med kolfiber-reeds om de skulle lossna, motorn tuggar i sig dem lika glatt som glasfiber. Blir normalt Inga skador

Det är inga problem med kolfiber-reeds om de skulle lossna, motorn tuggar i sig dem lika glatt som glasfiber. Blir normalt Inga skador

okej!!- kol är ju lite styvare än glasfiber- men stål är ju tvärstumt och oförlåtande...:gnissla.
nu blir det lite ledighet, men efter den ska jag ta mej en titt på sliden och arrangemanget- skulle vara kul och få lite liv i den motorn igen!!

//jj

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...