Från moped till MC, Svenska Nostalgimuseet i Nynäshamn

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Mopedum, Svenska Nostalgimuseet i Nynäshamn är ett helt fantastiskt museum som med stor fantasi och enormt arbete med detaljrikedom byggts upp för att belysa tiden mellan 1952 till 1979!
Med mopedens historia som grund får man följa en ung familj under den tiden, i varje hörn av museet finns tidstypiska föremål presenterade på ett lättillgängligt sätt.

Nisse Skogmyr och hans fru Lotta Österberg Skogmyr har med stor skaparkraft och humor byggt ett museum som kan intressera hela familjen men framförallt de som var med och upplevde de år som det lyfter fram.

Men det gäller att passa på, i slutet av december 2022 stängs museet när dess skapare satsar på nya projekt.

Här finns videon

Mycket av det där på slutet känner man ju igen....

Ett bra museum, men även han har drabbats av plottersjukan, när han har byggt upp sina dioraman man hade aldrig campingradion, pommacflaskorna, TV-kannan, en tidning, caminglampan och sjuttitvå andra saker staplade på ett rangligt campingbord...

Samma sak i sjuttitalsvardagsrummet, så där mycket prylar stod aldrig framme samtidigt hos någon på sjuttiotalet...

Det satt nog aldig heller 12 emaljskyltar om allt mellan skokräm och apoteksvaror på väggen till en bensinmack, det kanske satt en med öppettider och en från ett oljebolag...

Fan, nu blev man sugen på moppe igen. Tyckte jag såg en Crescent E-type där på en hylla. Dåtidens drömmoppe. För dyr då och fortfarande för dyr för min del.

Fan, nu blev man sugen på moppe igen. Tyckte jag såg en Crescent E-type där på en hylla. Dåtidens drömmoppe. För dyr då och fortfarande för dyr för min del.
Ändå ett tungt liv du haft, när allting har varit för dyrt genomgående.
Själv har jag en delning mellan ”dyrt” och ”mycket pengar” och det finns en stor differens på hur man tänker.
Men hoppas att någonting i rätt prisnivå når dig någongång.

Ändå ett tungt liv du haft, när allting har varit för dyrt genomgående.
Själv har jag en delning mellan ”dyrt” och ”mycket pengar” och det finns en stor differens på hur man tänker.
Men hoppas att någonting i rätt prisnivå når dig någongång.
Förstår hur du tänker. "Mona-Lisa" kostar mycket pengar, men är ändå inte "dyr". Jag slänger mig med felaktiga formuleringar utan att tänka på att det kan missförstås.
Dessvärre hamnar "Mona-Lisa" både inom kategorin "för dyr" och "för mycket pengar", och kommer aldrig hänga på väggen hemma hos mig.

Dessvärre hamnar "Mona-Lisa" både inom kategorin "för dyr" och "för mycket pengar", och kommer aldrig hänga på väggen hemma hos mig.

Nej, men gammla skitmotorcyklar och mopeder för kaffepengar suktar du efter

Tack för ett bra tips @Skribenten :tummenupp Jag var där med ungarna idag, och det var ett lite annorlunda upplägg, men jag gillade både konceptet och utställningarna. Synd att det snart slår igen, det hade varit en perfekt mellanlandning på en hojtur då och då.

Förstår hur du tänker. "Mona-Lisa" kostar mycket pengar, men är ändå inte "dyr". Jag slänger mig med felaktiga formuleringar utan att tänka på att det kan missförstås.
Det är där man kanske ”kör i diket” tänker jag.
Begreppet ”för mycket pengar” kan man relativt enkelt fastställa utan stöd av någon annan.
Men ”för dyr” kräver en mer omfattande världsbild, och en mer öppen syn på hur marknaden ser ut, helt utanför sina egna värderingar och uppfattningar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti