Från 50cc till 125cc??

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Tjena! Jag har en aprilia sx50 (2019 modell) och jag skulle vilja göra om den till 125cc än att skaffa en ny 125 motorcykel. Är det möjligt? Och i så fall hur mycket kommer det kosta ungefär att köpa delar?
Tack så hemskt mycket,
//Tanner
 
Nej inte riktigt, jag ville verkligen ha en moppe, jag funderar på att skaffa ett A1 körkort, men jag vill inte riktigt köpa en ny hoj, så jag undrar om man bara kan upgradera och omregistrera den moppen jag har nu?.
Tack
 
Nej inte riktigt, jag ville verkligen ha en moppe, jag funderar på att skaffa ett A1 körkort, men jag vill inte riktigt köpa en ny hoj, så jag undrar om man bara kan upgradera och omregistrera den moppen jag har nu?.
Tack

På en del mopeder kan man göra engine swaps till en större motor från något annat närbesläktat utan alltför mycket jobb. Om det går att göra på just din moppe har jag ingen aning om. Att däremot regga om den kan du nog glömma att lyckas med.
Ska du skaffa A1 är det bättre att skaffa en 125cc MC, då kommer allt på hojen at vara anpassat till hastigheten den kan uppnå, bromsar, fjädring, ram och resten. Och antagligen billigare än att bygga om mopeden.
 
Om det här varit 1919 i maj (dvs för 100 år sedan) tror jag inte det varit några problem.
Men idag med så kallade helfordonsgodkännande och miljökrav (har du katalysator på 50cc ?) är det krav på katalysator på 125cc ? så hade jag inte gett mig på det du funderar på.

Sälj den du har och köp en billig 125a för pengarna du får för 50cc maskinen i originalskick.
 
Med ny cylinder och kolv, nytt insug, förgasare och avgassystem går det väl på kanske 10 000 kr i bästa fall. Behöver du bygga om underdelen och ny vev så kanske du får räkna med 5 till. Förmodligen för du dessutom kliva upp en storlek på drev och kedja.
Jag trimmade en moppe med 70cc cylinderpaket och rör för typ 6000 kr. Det var bara slutväxeldrev, förknasare och insug som var kvar på nästa etapp till fulländad när den blev stulen utanför polishögskolan där jag trodde den skulle stå hyfsat säker... Summa summarum: Lita aldrig på Aina:fyllisar
 
På en del mopeder kan man göra engine swaps till en större motor från något annat närbesläktat utan alltför mycket jobb. Om det går att göra på just din moppe har jag ingen aning om. Att däremot regga om den kan du nog glömma att lyckas med.
Ska du skaffa A1 är det bättre att skaffa en 125cc MC, då kommer allt på hojen at vara anpassat till hastigheten den kan uppnå, bromsar, fjädring, ram och resten. Och antagligen billigare än att bygga om mopeden.

Fan. Älskar verkligen moppen och vill inte byta. Aja måste bara vänja sig vid det.
 
På en del mopeder kan man göra engine swaps till en större motor från något annat närbesläktat utan alltför mycket jobb. Om det går att göra på just din moppe har jag ingen aning om. Att däremot regga om den kan du nog glömma att lyckas med.
Ska du skaffa A1 är det bättre att skaffa en 125cc MC, då kommer allt på hojen at vara anpassat till hastigheten den kan uppnå, bromsar, fjädring, ram och resten. Och antagligen billigare än att bygga om mopeden.

Ja det är ju en viss skillnad på SX 50 2-takt och SX 125 4-takts motor (och ABS krans på bakhjulet ?)
https://www.eumoppenomc.se/Aprilia-SX50
https://www.aprilia.com/en_EN/models/motorbikes/road/sx/SX-125/
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top