Från 1000 till 675??

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Hallå!
Jag har en fråga till er ang att gå från 1000cc till en 675cc (eller likn).
Har haft fyra st R1:or det senaste men är nu trött på att
betala extrema priser för att försäkra, samt att det blivit
nästan bara bankörning de senaste åren...

Därför tänkte jag nu ta och byta "ner" mig till en 675.

Vad tycker ni rent spontant? Kanske någon som gjort ett
liknande byte?

Tack på förhand

// D

Kollat på något äldre? Typ ZX9R, eller en R1 -98 kanske?

Tror faktiskt du blir missnöjd när det gäller bottendraget, men vad vet jag :)

ska du åka mest bana tror ja itne du blir missnöjd att byta ner dig. Men skall du åka gata å ibland med skjuts så kommer du nog tröttna på de taskia registret under 10000 rpm.

Du kommer tycka den känns trött det första, men efter en stund känns det bättre och du kommer kunna njuta av smidigheten. Jag tycker det är roligare att köra 600. Och det är skoj att köra med lite varv! :)

Polaren gick från R1 till 675 Daytona och han ångrar sig inte. Lite mer hanterbar effekt om man säger så. Har fortfarande stött på väldigt få förare som kan krama ur en 1000cc.

För mig var det ingen eller väldigt liten skillnad på försäkringspremien mellan 600-1000cc på samtliga hojmärken och bolag som jag ringde till.

Jag gick ner från 929 cc till 600 cc och 150-98 hk, och mer "sporttouring" hittils är jag nöjd, den duger gott för mina behov som är att mest åka omkring på kurviga fina vägar i omnejden och en och annan bandag, visst är vridet mindre, men när den väl sparkar på upplever jag ändå den inte så mkt svagare trots allt.

I förhållande till att kunna ha en så pass ny hoj i förhållande till inköpspris, låga Rep/service och bränslekostnader och tokbillig försäkring samt att jag upplever att jag har lika roligt i sadeln så är kombinationen för mig ialla fall oslagbar.:tummenupp

Tar man en äldre ex zx9r så är det ändå stenålder i jämföresle med en fz6 från 2007, både hanterbarhet, chassi, bromsar, även om mer effekt finns.

Last edited:
För mig var det ingen eller väldigt liten skillnad på försäkringspremien mellan 600-1000cc på samtliga hojmärken och bolag som jag ringde till.

Eftersom han skriver just 675 så kan man gissa att han avser Triumph Daytona 675 som har en rimlig försäkringspeng genom IFs märkesförsäkring.

precis, bägge kommer vara kl7 hoj

Se ovan.:)

Last edited:
Jag har haft en gammal FZR 1000 och bytte till R6a.. var som natt och dag, r6an kändes ju såklart piggare på alla sätt och smidig som tusan. Men det är ju två helt olika generationer. Sen väger jag under 70kg så R6ans botten räcker till för min del.

Det är dock rätt jobbigt att skjussa på r6an, men det är ju alltid tråkigt att skjussa hur man än vrider och vänder på det.

IF har den kvar, med uppdaterade priser i år enligt nedan. Daytonan är (givetvis) sport plus.

http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Villkor_triumph.pdf

Sist jag sökte på daytonan på IF så var den inte sport plus utan endast Sport... kanske är ändrat dock?

edit: bild..

Bifogat

• daytona_sport.JPG
    daytona_sport.JPG
    26.2 KB · Visningar: 39
Last edited:
Jag har haft en gammal FZR 1000 och bytte till R6a.. var som natt och dag, r6an kändes ju såklart piggare på alla sätt och smidig som tusan. Men det är ju två helt olika generationer. Sen väger jag under 70kg så R6ans botten räcker till för min del.

Det är dock rätt jobbigt att skjussa på r6an, men det är ju alltid tråkigt att skjussa hur man än vrider och vänder på det.

Sist jag sökte på daytonan på IF så var den inte sport plus utan endast Sport... kanske är ändrat dock?

edit: bild..

Så vitt jag minns är ligger det till såhär:
Daytona 600 - Sport
Daytona 650 - Sport
Daytona 675 - Sport
Daytona T595 - Sport Plus
Daytona 955 - Sport Plus

Men ring givetvis före. Eftersom prislistan är ny, så kanske dom även klassat om några hojar, vem vet.

Så vitt jag minns är ligger det till såhär:
Daytona 600 - Sport
Daytona 650 - Sport
Daytona 675 - Sport
Daytona T595 - Sport Plus
Daytona 955 - Sport Plus

Men ring givetvis före. Eftersom prislistan är ny, så kanske dom även klassat om några hojar, vem vet.

Det tradiga är att IF/Triumph kan få för sig att ändra sig varpå din tidigare billiga hoj inte längre är så billig.

Drabbade många D955ägare (och tidigare T595) när den kom. Den var, för att vara 1000cc sporthoj, _snorbillig_ att försäkra så många köpte en just därför, men nästa år kickades den ur systemet och ägarna fick köpa en "vanlig" försäkring där den var lika dyr som R1, Fireblade, Gixxer-1000 etc, ofta ganska många gånger dyrare än föregående år.

Mao, köp inte en hoj enbart på vad den har för försäkringspremie, sånt kan ändra sig ...

Det tradiga är att IF/Triumph kan få för sig att ändra sig varpå din tidigare billiga hoj inte längre är så billig.

Drabbade många D955ägare (och tidigare T595) när den kom. Den var, för att vara 1000cc sporthoj, _snorbillig_ att försäkra så många köpte en just därför, men nästa år kickades den ur systemet och ägarna fick köpa en "vanlig" försäkring där den var lika dyr som R1, Fireblade, Gixxer-1000 etc, ofta ganska många gånger dyrare än föregående år.

Mao, köp inte en hoj enbart på vad den har för försäkringspremie, sånt kan ändra sig ...

Så sant o hyfsat fult! Inte helt otroligt heller att man klassar om den till "SPORT PLUS" om det inte går ihop sig...

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...