Från ångest till lättnad

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Tänk vad humöret kan göra bergochdalbanevändningar.

Köpte lite ny kjedjeolja att slafsa på kjedjan (kört 50 mil sen den gammmla tog slut). Upptäcker att det är skrapmärken på ytterkanten på kjedjan. Aj fan, vad är detta. Tittar vid framdrevet och där ligger det metallspån.

Tankar som rusar genom huvudet:
- Fanihelvetesjävlarsskit
- dethär ser dyrt ut
- varför just mig

Trodde först att bulten som höll drevet hade gått av eller blivit stukad. När jag snurrade på hjulet så var drevet intakt men bulten wobblade med några millimeter i sidled.

Plockar av skyddet och ser att bulteländet "bara" skruvat ur sig men hålls kvar av drevskyddet. Mao bara att skruva dit igen.
Nu börjar iallafall tankarna kring vad som skulle kunna ha hänt om bulten slagit sig och hamnat på snedd. Jag ser svarta bromsspår som bär rakt ut i spenaten eller lämpligt träd. Inte roligt alls.

Nåväl, vad bör jag göra (förutom att dra fast den) för att undvika att detta skall hända igen?

gladh

gladh skrev:
Nåväl, vad bör jag göra (förutom att dra fast den) för att undvika att detta skall hända igen?

gladh

Tjena! Tur i oturen!!
Nu bör använda någon form av gänglåsning, finns ett stort sortiment att välja på, fråga din lokala reservdels försäljare :tummenupp

Jag har en låsbricka på min hoj, en sådan som man viker upp en flik på..

Lycka till!!

REV IT!!!!!!!!!!!!!!!!! :yoparty

Köp en bingolott så får du en volvo, villa och ny fru också :tungan

gladh skrev:

Som sagt, ett låsbleck är en bra idé. Vanligen är de stansade att passa på axelns splines, och har en eller flera flikar som du böjer upp mot bultens sidor för att hindra den att vridas. Kanske Ahlqvist har imorrn? Annars kan du klippa till en själv av lagom tunn plåt, strunta i splines utan klipp den så du kan vika in en eller flera flik(ar) i drevet (om det nu finns hål i drevet utöver centrumhålet) och andra flik/ar utåt mot bultskallen.

Tackar för tipsen, ett styck låsbleck är påväg.
Trisslotten inhandlad. Bingolott blir det dock ingen av ideologiska och praktiska skäl. Ny fru är påväg ändå.

gladh

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...