frågor om yrket mc-bud

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
på jakt
har sett att det finns flertalet mc-bud härinne så.

1. Är det ett jobb som är nåt att ha?
2. lön?
3. är det säsongsbetonat eller slänger ni på vinterdäcken?
4. kan man bli det med mellankort?
5. vad måste man ha för meriter? mc-kort, vettlös och lokalsinne?
6. vilka ställen finns det på?
7. hur blir man det?
8. utgifter? t.ex. egen hoj eller bensin.

kommer säkert fler frågor om man får nå svar..

Mvh

David som tar studenten inom en månad
tack på förhand

1. Funkar fin fint som jobb, skit kul helt enkelt....
2. Jag har precis börjat och plockar ut ca: 12k - 13k efterskatt, kanske inte världens bästa men det blir så innan man kommer in i det ordentligt.
3. Vi kör åretrunt
4. Ja, jag har lättkort och det funkar.. :)
5. Mc-kort självklart, om du ska tjäna några pengar och inte bara leta så borde du ha lite lokalsinne iallafall.
6. Så vitt jag vet så finns det bara Mc-bud i Stockholm.
7. Bara att ringa runt till dom olika budfirmorna och kolla om några söker förare.
8. Egentligen inga, i regel står företaget för allt. Sen finns det lite undantagsfall men i regel ska det inte vara några utgifter.

Lycka till. :tummenupp

Det kör mcbud i göteborg också.
Det går att tjäna rätt bra pengar, men just nu är det väl lite sämre med jobb och lite mindre betalt för dem.
Men det går att köra in så man får ut 15 efter skatt om man är någorlunda duktig.
Klart ett kul jobb, men rätt slitigt. De flesta kör ju åt någon åkare, då har man inte mer utlägg än sina egna skyddskläder, som man kan dra av på skatten.

Jag tyckte att det var skitkul, leka runt hela dagarna, inte så mycket ansvar annat än för sig själv och få fram buden i tid och sköta om hojen, men man får ju räkna med att man slår sig, det finns inget bud som inte smällt...

jag lånar tråden lite , är det nån åkare på Box som planerar att lägga av och sälja kontraktet?lägg en blänkare här om ni vet nåt.

Re: Re: frågor om yrket mc-bud

EBS skrev:
1. Funkar fin fint som jobb, skit kul helt enkelt....
2. Jag har precis börjat och plockar ut ca: 12k - 13k efterskatt, kanske inte världens bästa men det blir så innan man kommer in i det ordentligt.
3. Vi kör åretrunt
4. Ja, jag har lättkort och det funkar.. :)
5. Mc-kort självklart, om du ska tjäna några pengar och inte bara leta så borde du ha lite lokalsinne iallafall.
6. Så vitt jag vet så finns det bara Mc-bud i Stockholm.
7. Bara att ringa runt till dom olika budfirmorna och kolla om några söker förare.
8. Egentligen inga, i regel står företaget för allt. Sen finns det lite undantagsfall men i regel ska det inte vara några utgifter.

Lycka till. :tummenupp

Angående lokalsinnet hur bra måste man kunna hitta :confused: använder ni någon slags kartor överhuvudtaget :confused:

Annars måste det väl vara ett riktigt schysst jobb eftersom ni får åka :squid hela dagarna :D

Re: Re: Re: frågor om yrket mc-bud

Mr. Fraghappy skrev:
Angående lokalsinnet hur bra måste man kunna hitta :confused: använder ni någon slags kartor överhuvudtaget :confused:

Annars måste det väl vara ett riktigt schysst jobb eftersom ni får åka :squid hela dagarna :D

Till en början använder man karta rätt mycket, men efter ett tag känner man igen kunder och gator över hela stockholm, men allt lär man väl sig inte direkt..

Nån som har koll på vad det finns för olika mc-budfirmor i Göteborg? Funderar på att flytta dit nämligen och är på jakt efter jobb.....

Har ni adresser till hemsidor så vore det kalas om ni la upp dom också :tummenupp

arken,tullvaktsvägen 2-4,prolabbet,krokodilen,scc kapellgränt 7 åsså arkan igen..

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back