Frågor om snöskoter.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har sett att det bland medlemarna här finns personer med en rad olika intressen. Kanske kan ni med skoterintresse dela med er av er kunskap om vilka snöskotrar man bör titta på. I familjen har vi ett ställe uppe i norrbotten. Vi funderar på att köpa en snöskoter för runt 25 000 kr dit- gärna en sportig sådan.

Hur är underhållet på en sådan? Jag har ingen erfarenhet av skotrar förutom en och annan provtur.

Tack på förhand.

Vi köpte två i vintras via Ebay, svinbilligt!

Frakten är inte lika svinbillig när man köper dem från USA, men det är värt det..

De kostar Ca 50% i USA, så det är där man ska leta..

Vi hade en MXZ 800 och en Pro X 700 i vintras, och av dem föredrog jag med god marginal MXZ:an.. Helt sjukt vilken skitbra och kul maskin..

Men nu är ju inte jag ngn expert, då vi köpte dem för skojs skull.. Vi bor ju i södermanland, så här blir det inte mkt åka.. Drog upp dem till fjällen en helg, och fyfan, det är det roligaste jag gjort i mitt liv. Och dessutom har jag nog aldrig haft sådan träningsvärk tidigare i mitt liv, som efter den helgen. Gick som om jag blivit stockad av en "färgad man"...

Om du tänkt skjutsa runt familjen eller pumpa puder bör du satsa på nån modell med lite längre matta. Annars funkar det mesta att ha kul på, t.o.m. gamla ski-doo olympiq...

sismo skrev:
Vi köpte två i vintras via Ebay, svinbilligt!

Frakten är inte lika svinbillig när man köper dem från USA, men det är värt det..

De kostar Ca 50% i USA, så det är där man ska leta..
..

Körde ni oreggat här hemma då eller?

skoteridioten skrev:
Körde ni oreggat här hemma då eller?
Nää.. Gick "bra" efter mycket om och men... Plus en massa papper som skickades efter hit och dit..

En sportig skoter till familen för ca 25000.
Är den till famlijen så bör den ju ha dubbledyna och förslagsvis ocskå vara en lång maskin , får knappast en supersportig maskin till familjen, men en hyglig skoter går nog att få.

Frågan är ju lite vad man är ute efter , ska man dra ungarna bakom skotern på kälkar och dylikt eller ska man ligga och smiska leder när frugan sitter i stugan?

men en skoter i den prisklassen har ju några år på nacken, och en skoter som gått 500 mil kan behöva en motorrenovering , men naturligtvis beror det på föregående ägare. som med mc dom kan vara slut efter 300 mil eller rulla på hur fins som helst i 20000 mil.

Ta någon som kan skotrar med dig och kolla igenom dom noga.,, finns en del som bör kollas på en skoter innan man köper en.

Stefanp skrev:
En sportig skoter till familen för ca 25000.

Det är en sanning med modifikation. Det kommer troligen inte vara mer än en som nyttjar skotern åt gången. I familjen eller rättare sagt släkten har man nyligen köpt en skoter som är mer touring orienterad dit. Jag tror bestämt att de få gånger som jag är uppe vintertid kommer att vilja ha något som går fort och är roligt att köra. Då jag kommer att betala för den har jag fritt att bestäma vilken typ av skoter det ska bli. En snabb titt på blocket verkar det som man får något runt årgång -96. Vad var det roligaste som gick att köpa på den tiden? Jag kan tänka mig att köpa något som är så pass fokuserat som ducatin fast i skoterväg.

Tror inte det är aktuellt med import från USA. Kan man verkligen tjäna på det om man köper något för så lite som runt 25 000 kr?

Harmon Rabb skrev:
Tror inte det är aktuellt med import från USA. Kan man verkligen tjäna på det om man köper något för så lite som runt 25 000 kr?

Klart du kan tjäna en hel del på det, men det brukar vara väldigt mycket jobb med att få den reggad i Sverige.

Det är svårt att hitta fina skotrar för 25k.. Men om jag var du så hade jag kollat upp följande skotrar.

Ski-Doo MXZ 583
Kom ´96, men har man tur kan man få en ´97a för strax över 25..
En av Ski-doos skottsäkraste motorer. Vi hade en summit 583 -95, som gick 900 mil UTAN att vi rörde nånting. Bara tankade och gasade. Inga missljud. Sen sålde vi den...
Bra att veta är att det sitter renoveringsbara dämpare (HPG) på MXZ:an. Att renovera dämparna kostar ett par hundringar men gör stooor skillnad!

Polaris XC 600
Inte det modernaste utseendet, men bra chassie. Stark motor.
99/00 kom den i ny förpackning och hyllades av pressen..dock så var det egentligen samma skoter som 97/98, men annat utseende..

Yamaha Vmax 500 (600?) -97
Lustigt nog finns det inte en enda på blocket.. Men det här tror jag ändå kan vara skotern för dig. Borde vara rätt pris, pigg motor, toklättkörd att köra. Alla i familjen kan sätta sig på och dra iväg som fan utan problem, kort sagt. Skidorna ligger i backen efter leden, samt väldigt stabil i luften. Något mjuka dämpare kanske, men för (ursäkta uttrycket) "söndagsåkaren" så är det nog inga bekymmer.
Ser lika dan ut (förutom färgsättning) som Yamaha gjorde ända fram till 02, dvs fräscht utseende.

Lycka till! :tummenupp

Edit: Bra att veta: Kolla inte på milmätarn när du kollar in skotern. Kolla på skicket! En normal skotermänniska åker minst 100 mil per säsong. Själv så åker jag minst det x3...
Ändå så hittar man många skotrar från typ 95-nutid med endast 300-400 mil på mätaren... Dvs, att skruva ur mätaren på en skoter är väldigt, väldigt vanligt.

Last edited:
Det finns en snöskoter med R1motorn i - jag tycker du ska ha den så att dina barn o barnbarn som kommer nyttja den får sig en rejäl åktur. Se till att skaffa sidovagn till the Mrs. :lol

Mavve skrev:
Det finns en snöskoter med R1motorn i - jag tycker du ska ha den så att dina barn o barnbarn som kommer nyttja den får sig en rejäl åktur. Se till att skaffa sidovagn till the Mrs. :lol

Såg en film när dom körde en sån rx1 med turbo i 300. Tror det räcker.

Min första skoter var en Lynx enduro 500 -95 hade då gått 640 mil.
Fanns inte ett enda missljud eller ett fel på den. Var en barnfamilj som ägd den och susat fram på leder. Servat den på verkstad varje år..

Nästa var en Lynx enduro 500 det med men en nyare som gått 167 mil den gick jag renovera dämparen på. (Kan bero på att det var vp på den Öhlins på den innan) men iaf. Milen behöver inte vara nå problem.. Lapparna kör ju med sina 1500 mil utan att ens bry sig om att serva ok en skvätt olja kan den väl få ibland. Men sen när dom är slut så är dom slut..

Mitt tips är att inte köpa första bästa Åk runt och prov kör ett par st, hör dig för bakgrunden är du det minsta tveksam åk och kolla på en till och jämför med den andra.

köp gärna en med låga mil om de går. :tummenupp

vi hade en gammal ockelbo förut :yoparty , gjorde om man hade medvind och allt med sig 50km/h :banana, nu har vi en polaris 500 tror jag den heter som sitter i riktbänken..

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back