Frågor om semester och uppsägning och anställning

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag hade tänkt börja ett nytt jobb den 15e augusti ungefär, och vill jobba sista dagen på det här jobbet den 20 juli (bättre sätt att fira födelsedagen kan jag inte tänka mig!)

Då är frågan, jag kommer ha 19 semester dagar att ta ut den 20 juli, är det nån ekonomisk skillnad om jag tar ut semester 20 juli-15 augusti eller om jag går 20 juli och får semesterdagarna i ersättning (?) och hur blir det med dem 8 semester dagar jag tjänat in april till aug i år?

Vad mer ska jag tänka på? Hörde nått om att om man får dåjan får man gå på arbetsinterjuver på betald arbetstid? Det lät ju rätt trevligt vad är nackdelarna med att få dojan pga arbetsbrist istället för att säga upp sig?

Hur gör folk normalt hörde att det va 3 månaders uppsägning, brukar man verkligen anställa folk 3 månader innan dem börjar? vill inte en arbetsgivare ha personal pronto när dem anställer? Jag har ingen koll har fått mina jobb genom kontakter hittills.

Har ingen anning om hur sånt här fungerar och tänkte kolla upp INNAN jag gör nått den här gången...

Nån som har ett jobb åt en alert, lättlärd, teknisk 23 åring som inte är rädd för att hugga i eller skita ner sig

Är elektriker men allt är av intresse, testar gärna nått nytt och udda, kan börja nästa vecka om det är så, chefen är nog bara glad att ha en mun mindre att mätta
(Pma för mer info vill varken blotta mig eller firman jag jobbar på öppet)

hmmm... Vad det gäller pengar så är jag ganska säker på att du får allt utbetalat i samma summa. Kan du inte ringa ditt fack? Dom kan ju garanterat svara bättre på dina frågor än oss här tror jag :D Att bli uppsagd pga arbetsbrist har jag blivit 2 gånger förra året och det är väll varken dåligt eller bra.

3 månader uppsägningstid har väll ni elektriker liksom oss snickare, men jag har aldrig vart så jävlig då jag fått jobb dagen efter jag fått besked om uppsägning. Så jag har vart snäll emot mina chefer och gått dagen då dom berättat.

Sen så gissar jag på att om ditt företag är anslutet till facket så har du rätt till att få dina arbetstidsförkortnings timmar utbetalda. Vi i byggnads har 32 timmar på ett år, men åter ring ditt fack och ta reda på vet att syrran har 82 timmar att ta ut på ett år. Dessa använder man till tandläkarbesök å sån skit :P

Du har alltså tänkt att säga upp dig, men du har inte något annat jobb på gång?

Det är bättre att bli uppsagd än att säga upp sig med hänsyn till A-kass! Du slipper spärrtiden på 45 dagar om du blir uppsagd. När det gäller semestern så skall all innestående semester betalas ut, även den du tjänat in under detta året.
Ibland så värderas betald ledighet högre än den vanliga lönen, så om fallet är så så ta ut det i pengar istället för semester, det tjänar ju du på om du ändå ska gå "arbetslös".
Om ni har arbetsbrist så snacka med chefen och säg att du kan gå i förtid mot ersättning. Kan fungera om du behöver komma loss tidigare till nästa jobb och har lite is i magen. Även om du har 3 månaders uppsägningstid så kan du och arbetsgivaren komma överrens om att du går tidigare. LAS är tvingande till ARBETSTAGARENS fördel.
Kolla vad som gäller med LAS och hör av dig till facket om du är med där.

Skulle nog ta det lite lugnt innan jag själv säger upp mig just nu om jag vore elektriker.
Enligt en bekant som jobbar i Norge så kommer elektriker få jobba max 37,5h/vecka i fortsättningen, och då lär det komma hem lite folk.

Om jag fattade det hela rätt. (Har endast hört det av honom, så har egentligen ingen koll.)

Skulle nog ta det lite lugnt innan jag själv säger upp mig just nu om jag vore elektriker.
Enligt en bekant som jobbar i Norge så kommer elektriker få jobba max 37,5h/vecka i fortsättningen, och då lär det komma hem lite folk.

Om jag fattade det hela rätt. (Har endast hört det av honom, så har egentligen ingen koll.)

Det sög ju va just norge jag har lite på g men de där gjorde det ointressant.

Men måste inte jobba som elektriker så de löser sig nog kan köra truck om inte annat..

hmmm... Vad det gäller pengar så är jag ganska säker på att du får allt utbetalat i samma summa.

3 månader uppsägningstid har väll ni elektriker liksom oss snickare, men jag har aldrig vart så jävlig då jag fått jobb dagen efter jag fått besked om uppsägning. Så jag har vart snäll emot mina chefer och gått dagen då dom berättat.

Du har alltså tänkt att säga upp dig, men du har inte något annat jobb på gång?

Inte med i facket, säger inte att jag tänker vara det heller men vill veta va jag kan göra.

Japp känner helt klart att det är dags, är inte så mycket arbetsbrist som

Det är bättre att bli uppsagd än att säga upp sig med hänsyn till A-kass! Du slipper spärrtiden på 45 dagar om du blir uppsagd. När det gäller semestern så skall all innestående semester betalas ut, även den du tjänat in under detta året.
Ibland så värderas betald ledighet högre än den vanliga lönen, så om fallet är så så ta ut det i pengar istället för semester, det tjänar ju du på om du ändå ska gå "arbetslös".
Om ni har arbetsbrist så snacka med chefen och säg att du kan gå i förtid mot ersättning. Kan fungera om du behöver komma loss tidigare till nästa jobb och har lite is i magen. Även om du har 3 månaders uppsägningstid så kan du och arbetsgivaren komma överrens om att du går tidigare. LAS är tvingande till ARBETSTAGARENS fördel.
Kolla vad som gäller med LAS och hör av dig till facket om du är med där.

Dum som man är har man skjutit på att gå med i a kassan, men spelar ingen roll då jag har "i värsta fall" jobb som jag kan ta tills jag hittar nått vettigt om jag nu mot förmodan inte hittar nått på 3 månader, kan ju som sagt jobba som lite vad som.

Saken är den att jag vill verkligen bytta jobb men jag vill kunna göra det jag planerat i sommar, lite äta kakan och ha den kvar jag vet men så länge jag inte får något bra erbjudande innan så..

Va händer föresten om man helt sonika börjar på ett annat jobb innan man slutat på sitt gamla vad blir straffet mer än utebliven lön?

Inte med i facket, säger inte att jag tänker vara det heller men vill veta va jag kan göra.

Japp känner helt klart att det är dags, är inte så mycket arbetsbrist som

Dum som man är har man skjutit på att gå med i a kassan, men spelar ingen roll då jag har "i värsta fall" jobb som jag kan ta tills jag hittar nått vettigt om jag nu mot förmodan inte hittar nått på 3 månader, kan ju som sagt jobba som lite vad som.

Saken är den att jag vill verkligen bytta jobb men jag vill kunna göra det jag planerat i sommar, lite äta kakan och ha den kvar jag vet men så länge jag inte får något bra erbjudande innan så..

Va händer föresten om man helt sonika börjar på ett annat jobb innan man slutat på sitt gamla vad blir straffet mer än utebliven lön?

Du kan bli skadeståndsskyldig mot din arbetsgivare för förlorad inkomst på företaget. INTE ATT REKOMMENDERA!
Det kan kosta absurt mycket om du nuvarande arbetsgivare börjar bråka med dig och du blir fälld i domstol. Alla kostnader+skadestånd.

Jag sköt också på A-kassan men tänkte se om man kan betala in och få sin arbetstid tillgodoräknad retroaktivt. Känns som att de inte spelar någon roll för dem, de får ju samma summa pengar oavsett. Kan fan betala det dubbla, minst! Man får ju igen de pengarna i ett kick om man blir stående utan arbete.
Har resonerat som du verkar det som. Förstår fan inte hur folk kan gå och vara arbetslösa länge i unga år, vad sysslar de med liksom? Har nog varit helt arbetslös som mest 2 veckor sen jag slutade gymnasiet.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph