Frågor om iskörning ...

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Har sökt igenom SH, men inte hittat nått bra svar...

Vill testa iskörning i vinter!

Vad ska man ha för hoj?
Var "får" man köra?
Fungerar det med endurodubb?

Tänkte lägga upp ca 30-35 000:- gärna reggat så man kan köra på gatan.

Har även hört om organiserade is-tävlingar, var hittar jag mer info om dom?

Tacksam för svar.
//
Benny

funkar med vilken offroadare som helst och riktiga dubbdäck ;) Du vill nog ha en 600cc iaf så det är lite ork i den ;)

funkar med vilken offroadare som helst och riktiga dubbdäck ;) Du vill nog ha en 600cc iaf så det är lite ork i den ;)

De funkar bra med en 250 2T cross/enduro oxå el tom 125 om de är plogad bana men e är ju roligast me 450-650 4T
Sen är de helt klart finndubb som gäller men funkar ganska bra me endurodubb.

jag sålde min xr600 för 24 papp med motardsulor och isdäck..
ganska skoj maskin o tillräckligt med effekt för isen :tummenupp

endurodubb funkar bra på is.. inte så de släpper i första taget men som sagt, findubb funkar sjukt mycket bättre.. men man kan inte plocka ut hojen i snöstorm o bränna igenom stan med findubben :yoparty

Med endurodubb kör man fortast med en lätt hoj

Med finndubb kör man fortast med en stark hoj

Tävlingar går vad jag vet bara med finndubb (isracingdäck)

Isracingdäck går sönder om du tar dem utanför isen (dvs vägar)

För 20-30k ska du köpa en tvåtakt, en reggad EXC 300 eller 380 skulle nog funka för dig. Du vill ha mycke kubik om du ska köra på väg med den!

När det gäller grepp så är endurodubb som att köra på grusväg med crossdäck och finndubb som att köra på halvtaskig asfalt. Vill du lära dig att styra hojjen med bromsar och gas så rekomenderar jag att börja med endurodubb!

Med endurodubb kör man fortast med en lätt hoj

Med finndubb kör man fortast med en stark hoj

Tävlingar går vad jag vet bara med finndubb (isracingdäck)

Isracingdäck går sönder om du tar dem utanför isen (dvs vägar)

För 20-30k ska du köpa en tvåtakt, en reggad EXC 300 eller 380 skulle nog funka för dig. Du vill ha mycke kubik om du ska köra på väg med den!

När det gäller grepp så är endurodubb som att köra på grusväg med crossdäck och finndubb som att köra på halvtaskig asfalt. Vill du lära dig att styra hojjen med bromsar och gas så rekomenderar jag att börja med endurodubb!

kan tänka mig att som nybörjare är de lättare o ställa upp hojen inför en kurva med endurodubben mm=roligare

Jag kör endurodubbat på min XR600:a på vintern. Hur roligt som helst. :tummenupp Gött med endurodubb då dom kan användas lite överallt, tror inte finndubb mår så bra av att åka lite grusväg tex.

Om inte jag kommer ihåg helt fel brukar det köras en endurodubbsklass parallellt med finnklassen i RM, gjordes iallafall förut.

En serie som heter Nyströms Cup(endurodubb) som körs samma dag som SM i isbana(finndubb).:tummenupp

Dubba upp nu,isen är snart här!:yoparty

(Endurodubbade däck håller hela vintern(=liten kostnad) till skillnad mot finndubb)

Bifogat

• 7.1.JPG
    7.1.JPG
    48.7 KB · Visningar: 350
  • l12.jpg
    l12.jpg
    43.8 KB · Visningar: 292
Har man nå endurodubb kvar då heller??:rolleyes: inte mkt iaf!!!!!!:huvet

Så länge det inte bara är ett tunt snö/istäcke över asfalten håller endurodubben vädligt bra. Håller på ren asfalt utan att gå av om man är försiktig med gasen.
Jag slaktade mina första endurodubb på ett mm tjockt istäcke på asfalten, dyrköpt läxa :)

En serie som heter Nyströms Cup(endurodubb) som körs samma dag som SM i isbana(finndubb).:tummenupp

Dubba upp nu,isen är snart här!:yoparty

(Endurodubbade däck håller hela vintern(=liten kostnad) till skillnad mot finndubb)

Endurodubb hör hemma i skogen !!!

sporthoj på is

går det att sätta spikdäck på sporthoj o köra isracing? finns det folk som gör det? skulle va ballt?

Är det någon som har testat att "dubba" själv med t.ex skruv, bult som man har sett vissa har? Funkar det bra?

Drog plåtskruv från insidan o ut på crossen.
La brandslang sen o sladda runt på isen.
Blev Mycket nöjd o ska prova om det funkar med husan oxå.

Är det någon som har testat att "dubba" själv med t.ex skruv, bult som man har sett vissa har? Funkar det bra?

Jo jag har provat, hehe. Det var till min gamla 250 2T. Blev grymt grepp men de höll inte speciellt länge. Tog en hel dag att pilla iordning också, tror nog att jag köper riktiga nästa gång. :mad:

PICT0015.JPG
PICT0074.JPG

Du bor ju på ett ställe där ett flertal kör med skruvdäck, både L-G och Bodingh har skruvade fram och bakdäck.

Kom upp på isen i vinter o kolla.

Hlsn
Thomas

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...