Frågor om Ducati 916/996/998

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Kommer sälja min renoverade lägnhet här framöver, och om affären går bra tänkte jag köpa mig en trevlig hoj!

Har funderat mycket på Ducati 916/996/998, mest för att dom är sjukligt snygga, verkar ha trevligt vrid och låter finfint.

Är det någon speciell modell som är att rekommendera? Finns det brister eller liknande på någon modell som kan vara bra att känna till??
Vad kan vara klokt att hålla koll på vid spekulering osv? Har hört att kvalitén ska vara sådär och servicen väldigt dyr, stämmer detta??

Har vidare även fått Honda VTR SP1 rekommenderad då den också har bra vrid, ska vara relativt lättkörd och ha fiiina bromsar, samt trelivgt ljud plus lite mer pulver..

Alla tips och råd för den vetgirige är varmt välkommna och tas mycket tacksamt emot!!
 
Rykten stämmer

Det är nog så att det du hört är rätt. Om det inte vore för bökiga kamremmen på Duccen så kanske man tänkt annorlunda. Man måste nog lära sig byta den själv, annars så kommer den ofta vara ett bekymmer.

Honda SP1........... kunde ju vara ett bekymmersfritt ägande. Bra kvalitet, går bra, ser bra ut, slukar soppa, hur är det med Duccen.... e de viktigt? Raceig karaktär. Modellen i Superbikeutförande vunnit 2 VM.

Allt på 2 hjul e roligt, eller har positiva poänger. Satsa på en Honda TWIN:va

Ska jag säga som precis köpt en tyken Ducce............
 
...och har man förmånen att kunna serva på rätt ställe kostar det inte mycket att byta remmar (italia bike center).

Serva ducce handlar om att hitta rätt verkstad, många utnyttjar det faktum att alla "vet" att det är dyrt att serva ducce.

Min har varit billigare än förstahojen, em viffer som fick standardservice hos honda åf.

Späd inte på myten...
 
Tack för bra svar!

Hur är det med kvalitén på hojarna??
Vad kostar "vanlig" service/större service med remmar etc ca?
Vad rör det sig om för föräkringspremier månntro?

Och till en annan inte helt oväsentlig fråga, hur är egentligen dessa hojar att köra?!
 
916/996 ska undvikas på grund av kamnockarna som slits så som jag förstått det.

Var själv sugen på en sån men pga det här problemet köpte jag en 1098S :)
 
Hej.

Jag tycker en 998 är mest cykel för pengarna. Som alltid så är en produkt som bäst när den läggs ner.

Då får du den nya Testastretta motorn som kom i 996R för första gången.

Jag har alldrig kört den gamla motorn men dom som jämfört säger det är stor skillnad i karaktär, den nya är mycket rappare.

Mvh Micke
 
Om du verkligen vet i vilket skick Desmo Quattro motorerna är så kan det vara en fina hojar. De bara helt underbara både vad gäller ljud och gångkultur. Du måste se upp med slitna kamsläpor och annat jäkelskap i ventilsystemet. Rätt olja och riktig varmkörning minskar problemen radikalt.
Testastretta motorn är ett säkrare kort utan större problem om den är skött. Se bara till att du får alla nycklar som hojen levererades med när den var ny.
Som med alla Duccar är det viktigt hur den är skött (läs vem som skött den) inte bara att boken är stämplad. Det fuskas något rent för jäkligt med service av mc i allmänhet och Ducati i synnerhet.
Jag tänker inte hänga ut någon här.
 
Om du verkligen vet i vilket skick Desmo Quattro motorerna är så kan det vara en fina hojar. De bara helt underbara både vad gäller ljud och gångkultur. Du måste se upp med slitna kamsläpor och annat jäkelskap i ventilsystemet. Rätt olja och riktig varmkörning minskar problemen radikalt.
Testastretta motorn är ett säkrare kort utan större problem om den är skött. Se bara till att du får alla nycklar som hojen levererades med när den var ny.
Som med alla Duccar är det viktigt hur den är skött (läs vem som skött den) inte bara att boken är stämplad. Det fuskas något rent för jäkligt med service av mc i allmänhet och Ducati i synnerhet.
Jag tänker inte hänga ut någon här.

Tänkte bara.... hur är din ide/råd till varmkörning Ducce? Mvh Tony
 
Hur är det med kvalitén på hojarna??
- Kvalitén är högre än ryktet ibland säger. Jag har haft en 748 och en 916 och hört över 8000 mil på dessa gemensamt samt säkert 150+ bandagar och inget har pajat för mig. Service, bra olja och omsorg krävs dock.. Hojarna kom 1994, inte 2004.

Vad kostar "vanlig" service/större service med remmar etc ca?
- Låter du verkstaden göra allt blir det dyrt. Remmar och ventiljustering? runt 5000. Olja är lätt att byta själv.

Vad rör det sig om för föräkringspremier månntro?
- Min -98 916SPS Helförsäkrad för mig 37år mitt i storstad ligger på under 3000SEK/År. Billig med andra ord. Min bil kostar f*n mer.

Och till en annan inte helt oväsentlig fråga, hur är egentligen dessa hojar att köra?!
- Underbara! Det är riktigt bra hojar som klarar det mesta, men stadstrafik är kanske inte dess forte. Däremot bana och kurviga landsväga är fruktanvsärt skojiga på en "gammelhyper" som de kallas bland Svenska Ducatiägare.

Min är till salu om du är sugen.. ;)
-98 916SPS med 2500 mil på mätarn och massor av godsaker.


EDIT: Varmkörning..
Man bör låta motorn gå på tomgång minst 30-45 sekunder på en gammelhyper innan man rullar iväg. Detta pga attt oljan (om hojen stått länge) tar lite tid på sig att komma upp i vertikala cylinderns topplock och smörja kammarna/kamvipporna. Stressa sedan inte motorn alltför mycket innan tempmätarn rör på sig. Egentligen bara "vanlig" försiktighet när motorn är kall.

Min 916 har rullat några år nu och även om hojen fått några år på nacken så fungerar allt perfekt. Hojarna har fortfarande extremt mycket kapacitet även om åldern känns på vissa detaljer. Dock är motorkaraktär och effekt fullt tillräckligt för att man inte blir avhängd om man inte är ute på rejsingbanan. Att kunna åka kompentent snabbhoj för under 3000 i försäkring per år nästan oavsett förarålder är en klar equilizer.

Dock är fortfarande gammelduccarna som har billig premie (-98 och äldre) hyfsat högt prissatta just pga de låga kostnaderna på försäkring och tillgång på ev. reservdelar är fortfarande kanonfin.

2c från en gammelhyperägare sen -02
 
Last edited:
Min är till salu om du är sugen.. ;)
-98 916SPS med 2500 mil på mätarn och massor av godsaker.

Min 916 har rullat några år nu och även om hojen fått några år på nacken så fungerar allt perfekt. Hojarna har fortfarande extremt mycket kapacitet även om åldern känns på vissa detaljer. Dock är motorkaraktär och effekt fullt tillräckligt för att man inte blir avhängd om man inte är ute på rejsingbanan. Att kunna åka kompentent snabbhoj för under 3000 i försäkring per år nästan oavsett förarålder är en klar equilizer.

2c från en gammelhyperägare sen -02

Hej. Är nog ute efter en Ducce som nyttjar 916 motorn. Om jag förstått det hela rätt så sitter det nya versionen 996 motor i din 916SPS. Så tycker jag väl att den ska vara RÖD, matcha de andra....... Mvh Tony
 
Njae.. i 916 och 996 SPS sitter en trimmad varient av den vanliga 996 motorn. Mer aggresiva kammar, större ventiler, annan insprutning.. Sen är det titanstakar och en del annat lull-lull som skiljer för att göra motorn lättare och starkare.

Nyaste motorn som finns med gamla 916 utseendet är 996R/998/998s/998r. Den motorn kallas Testastretta och var en omdesignad variant av 996 motorn. Smalare vinkel mellanventiler och annorlunda topplock med lite annan smörjning gav några hästar extra.

Många ducatister tycker att 996cc SPS moton är den som låter göttast och jag kan bara säga att den köttar på alldeles tillräckligt för en normal förare..

Min.. Lite lull lull på. -98 916SPS numrerat exemplar #527
Marchesini Magnesium fälgar, JTR kolfiber/kevlar kåpor (samma som superbike teamen körde med), ISR bromsar, raceruta, kolfiberhugger + svingskydd, Tss fotpinnar, radiell bromspump, cyclecat framesliders, extra tank och en massa smågrejer jag säker glömt. Orginalkåporna, tank, fälgar med bromsskivor och annat ligger i bubbelplast på vinden. Öhlins bakdämp och stryrdämp, Termignoni pipor och kolfiberluftburk är standad på SPSn
PM´a mig om du är intresserad så får du full info.
garge2.jpg


Som sagt.. Skicka ett PM så får du full info och bilder.. Hojen står vinterförvarad i Gävle just nu.
 
Last edited:
VTR SP1 eller en SP2 om du har pengarna!!!! Vilken hoj alltså...
Nu är jag partisk men ändå...
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top