Frågor om besiktning

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
När ämnet besiktning nu ändå är uppe har jag ett par frågor då detta blir första gången för mig. Jag köpte den i somras som den var, men fick med alla originalgrejor. Mina frågor:

1. Blir V&H som sitter på ett problem?

2. Är miniblinkers godkända? De är "svartorange"

3. Nummerplåten är original, men vinkeln ändrad. Vad säger de om det?

4. Man måste ha en reflex bak väl? Finns det sådana lösa att köpa och sätta på? (Jag har ingen eftersom fästet för nr-plåt+blinkers inte hade plats för det)

5. Har de synpunkter på att pappret säger 37kw när den är ostrypt? Det lär ju märkas om de drar på lite...

tia /Skalet

Bifogat

• mytoy.jpg
    mytoy.jpg
    81 KB · Visningar: 81
1. Troligtvis men det kan gå
2. Ok om dom är E-märkta
3. Med den vinkeln funkar det garanterat
4. Ja, finns billiga på Biltema etc.
5. Troligtvis inte

Edit: Böj ner den där plåten en bit,,,
Edit#2: Det ser ut som ett V&H SS, om så är fallet ska du nog inte ens försöka

Last edited:
4. reflexen kan du i princip ha hängandes i ett snöre... bara att den finns där, de är det dom kollar efter... jag känner en som brukar ta lite (stålband??) sånna som sitter runt paketen från IKEA å fästa dom bakom bakljuset å sen en liten reflex i andra ändan... funkar med limpistol.... :yoparty

När ämnet besiktning nu ändå är uppe har jag ett par frågor då detta blir första gången för mig. Jag köpte den i somras som den var, men fick med alla originalgrejor. Mina frågor:

Troligen JA

2. Är miniblinkers godkända? De är "svartorange"
Det är inga problem om dom ej är hematonade å ej sitter för tätt ihop.

3. Nummerplåten är original, men vinkeln ändrad. Vad säger de om det?
Sätt den som den ska vara*svåravläst* som den sitter nu.

4. Man måste ha en reflex bak väl? Finns det sådana lösa att köpa och sätta på? (Jag har ingen eftersom fästet för nr-plåt+blinkers inte hade plats för det)
Ta en plåtbit å böjtill å limma Lr tejpa bakom regplåten å sätt en reflex på.

5. Har de synpunkter på att pappret säger 37kw när den är ostrypt? Det lär ju märkas om de drar på lite...
Det är inget du behöver oroa dig för då vi inte kan avgöra till 100% :D

/Eric

Last edited:
hur gnälliga är dom/ni med miniblinkare som blinkar lite väl fort då???

svårt att generalisera kanske, men ändå...

Mina blinkar ca 160 ggr på en minut.... de ska blinka mellan 40-140 ggr på en minut om jag inte missminner mig...

är det värt å chansa???

=)

Hmm personligen skulle jag skita i det men nu är ju inte alla lika :fatta!

Varför inte fixa rätt glödlampor så dom blinkar rätt :va
några sätter även på motstånd,sök på forumet så ser du vad jag menar har vart uppe 1000gånger typ.

YZF-1000-R1 skrev:
Hmm personligen skulle jag skita i det men nu är ju inte alla lika :fatta!

Varför inte fixa rätt glödlampor så dom blinkar rätt :va
några sätter även på motstånd,sök på forumet så ser du vad jag menar har vart uppe 1000gånger typ.

jo, men det är ju miniblinkar.... rätt glödlampor verkar ju inte passa till dom....

eller nått...

jo, ja vet, motstånd det är no big deal.... men ORKA =).....det är där skon klämmer =).....

:hej

YZF-1000-R1 skrev:
Snipp....

/Eric

Skönt med nån som har koll.
Nått så simpelt som tuta, måste man ha det eller kan man ha en gummiboll som låter onk-onk som ersättning?
Min är nämligen, err... trasig.

hållundan skrev:
jo, men det är ju miniblinkar.... rätt glödlampor verkar ju inte passa till dom....

eller nått...

jo, ja vet, motstånd det är no big deal.... men ORKA =).....det är där skon klämmer =).....

Jag har hemmatonat mina orginalblinkers och det lär ju inte besiktningen tycka om... kan man inte bara göra nåt hemmameck eller måste blinkersglas osv vara godkända?

Bälgtuta på styret är ok!

Glasen behöver inte vara E-märkta osv vid en vanlig kontroll bes däremot vid en regbesiktning.
Glasen får inte vara målade med färg ets / orgtonat är ok.

kaZmur skrev:
Jag har hemmatonat mina orginalblinkers och det lär ju inte besiktningen tycka om... kan man inte bara göra nåt hemmameck eller måste blinkersglas osv vara godkända?
E-märkning krävs.

YZF-1000-R1 skrev:
Touring butiken ex har 23w som passar......
gööötötttt, då blir det sånna...

OKej, nårra dumma frågor till =)

E-märkningen, syns den tydligt? Hur ser man att dom är e-märkta?? Det är det "vanliga" Emärket som ska finnas nånstans då eller???

Å en fråga till =)

När man stryper en hoj å ska besikta... då är det väl "förenklad" regstreringsbes. som ska göras... hur funkar den??? Kan man göra sin vanliga årsbesiktning samtidigt då eller???

hållundan skrev:
gööötötttt, då blir det sånna...

OKej, nårra dumma frågor till =)

E-märkningen, syns den tydligt? Hur ser man att dom är e-märkta?? Det är det "vanliga" Emärket som ska finnas nånstans då eller???

Å en fråga till =)

När man stryper en hoj å ska besikta... då är det väl "förenklad" regstreringsbes. som ska göras... hur funkar den??? Kan man göra sin vanliga årsbesiktning samtidigt då eller???

Ja E-märket syns tydligt.
Ja du kan göra kontrollbesikt samtidigt som reg.

YZF-1000-R1 skrev:
Vid Regbesikting JA!
Märkning på glas ingår Ej vid vanlig årlig kontrollbesikning.

Om vi säger så här! Hur många tonade glas är E-märkta??? och hur bedöms de då om de är tonade å ej E-märkta (Otillåten åtgärd) Märkningen sitter på glaset oftast, man känner det när man t,ex drar med tummen på glaset.

När det gäller effekt så ska besiktningsmannen vara 100% säker och inte 99% om han ska förelägga om fullst regbesiktning.

När det gäller reg besiktning på t,ex effekt så är det enbart BI som får göra sådana saker. En vanlig besiktningman får ej göra sådan reg.

Reflex finns det ju å köpa med dubbelhäftande tejp för ca 25:- på nån mack.

Kör helst med original röret så slipper du diskutera med besiktningsmannen.

När det gäller miniblinkers så är det lite krångligt hur de ska bedömas. Enligt SBP kontrollplan (vanlig besiktning) så ska man kunna se blinkningen på 5 meters håll. gäller både fram å bak. Blinkersfrekvensen är lite konstig i kontrollplanen. En 2:a på om den blinkar fel men en X2 (behöver ej komma tillbaka) om blinkers lampan är trasig på ena sidan :confused:

Vid reg besiktning av t,ex import så gör man oftast en vanlig besiktning samtidigt. Om du får underkänt på besiktning då och gör efterkontrollen på en annan station så ser de oftast inte anmärkningen pga att det gjorts en reg besiktning nyligen.

Last edited:
YZF-1000-R1 skrev:

Troligen JA

/Eric

Tack för alla svar! Kör in med slipon-et och ser lite ovetande ut så får jag se vad de säger (du är ju i Värmland så jag lär inte stöta på dig =) ). GSG.

Vad är det som kan bli problem förresten? är det det faktum att hojen inte har originalblås och borde reggas om, eller är det för att den brummar lite för mycket? Vill ju inte köra omkring på en hoj som låter som en symaskin precis :D

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back