frågor om besiktning

SLAS

WCX: are
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -06 och ett bygge
Behöver man indikatorlampor för blikers och helljus?

Kan hastihetsmätaren vara trådlös med en givare som mäter hjulets hastighet (Ej GPS)?

//SLAS

Det finns ett pdf-dokument på bilprovningens site. Kommer inte åt det då min pdf-läsare strular. Kravet är dock indikator för helljus och blinkers vill jag minnas. Var tvungen att montera det när jag hade Husan.

//Sebbe

gps är inte godkänt men cykel dator kan de godkänna om de inte är på dåligt humör

Indikator ja, tror gamla hojar kan ha ett undantag (vet ej mer), cyckeldator funkar om den är upplyst i displayen under mörker

Jag hittar inte den PDFen kan du länka den?

//SLAS

Det finns ett pdf-dokument på bilprovningens site. Kommer inte åt det då min pdf-läsare strular. Kravet är dock indikator för helljus och blinkers vill jag minnas. Var tvungen att montera det när jag hade Husan.

//Sebbe

Behöver man indikatorlampor för blikers och helljus?

Kan hastihetsmätaren vara trådlös med en givare som mäter hjulets hastighet (Ej GPS)?

//SLAS

Klippt från VVFS 2003:22.

Kap 15 Belysning och signalanordningar.

25 § På motorcykel av 1984 eller senare års modell skall finnas en från förarplatsen under mörker väl synlig kontrollampa som visar fast blått ljus när helljusstrålkastare är tillkopplad.

71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.
Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Kap 21 Hastighetsmätare

3 § Hastighetsmätarens tavla skall vara placerad i förarens direkta siktfält och vara tydligt avläsbar under både dagtid och nattetid. Det markerade hastighetsområdet skall vara till-räckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstill-verkaren anger för fordonstypen.

Angående hastighetsmätare kanske du bör läsa EU-direktiven också...

Det beror dessutom på om hojen är helfordonsgodkänd. Du får kolla på http://www.transportstyrelsen.se/sv/

Du kan söka på VVFS 2003:22 på Transportstyrelsens hemsida... det är den om avhandlar fordonsutrustning vad gäller MC.

Vad gäller ombyggda fordon så finns jättebra information på http://www.sfro.com/...

Lycka till

Rickar

Kompis! Google is your friend :D haha
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf

Det är deras egna checklista. Där vill de ha indikator för helljus, blinkers står inte med men är besiktningsliraren grinig/har för små trosor kommer han gnälla på blinkersen

Ok då har jag allt klart Tack ska ni ha.

Hojjen e så gammal att jag inte behöver Blinkers, bromsljus eller hastigetsmätare.

Märklig.....

Ok då har jag allt klart Tack ska ni ha.

Hojjen e så gammal att jag inte behöver Blinkers, bromsljus eller hastigetsmätare.

Märklig.....

Inte så konstigt egentligen... fordonsförordningen (och all lagstiftning i samma område) gäller ju inte retroaktivt. Då skulle ju alla tvingas bygga om/uppgradera sina fordon så fort lagen ändras...

Utrustningskraven gäller i enlighet med lagstiftningen som var gällande när fordonets godkändes... detta gör det ganska enkelt när det gäller att modifiera gamla fordon. (det blir lite värre med de nyare som är helfordonsgodkända...)

Sen finns det särskilda regler om Ombyggda och Amatörbyggda fordon Kap 27 i VVFS 2003:23. De övergripande kraven finns i paragraf 3-5 men det är totalt 32 paragrafer i kapitlet.

Saxat:
Övergripande krav
2 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon skall i stället för kraven i 4 – 24 kap. uppfylla vad som sägs i 6 – 32 §§ med de krav som särskilt hänvisas till beträffande 4 – 24 kap.
3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon skall vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet. Köregenskaperna skall vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktivt högsta hastighet.
4 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon skall ha genomgått kontroll av organisation för amatörbyggen.
5 § Ombyggt fordon skall efter förändringen inte ha fått väsentligt försämrade säkerhetsegenskaper i förhållande till ursprungsutförandet.

---

(Eller se www.sfro.com ).

Lycka till (och lägg gärna upp bilder på bygget...)

/ Rickar

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...