Frågor om att stryka

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Är du bra på att stryka grejer?

Nu ska jag stryka gardiner och jag har ett stycke strykbräda åsså ett stycke strykjärn modell 80-tal :gnissla

Är det bara att skicka i vanligt vatten i grejen elelr kan man köra utan vatten? (Gardinerna är torra)
Jag ser inget annat hål än ett litet framtill på strykjärnet, kan det vara där vattnet ska i?

Det finns, som väl är, en knapp där man ställer in värme för bomull o.s.v.
Men måste man ha vattnet?

:confused:

svarar jag på det här så blir jag kallad kärring i all framtid :hihi

spruta vatten på och stryk sen svårare än så är det väl inte ta det bara lungt och ställ ner värmen lagom högt/lågt

så nu är gottis hemma fru med :rolleyes:

Gottis skrev:

spruta vatten på och stryk sen svårare än så är det väl inte ta det bara lungt och ställ ner värmen lagom högt/lågt

Yey! :banana
Då gör jag så:)

Bra med hemmafruwannabes;)

TinaTjejen skrev:
Är du bra på att stryka grejer?

Nu ska jag stryka gardiner och jag har ett stycke strykbräda åsså ett stycke strykjärn modell 80-tal :gnissla

Är det bara att skicka i vanligt vatten i grejen elelr kan man köra utan vatten? (Gardinerna är torra)
Jag ser inget annat hål än ett litet framtill på strykjärnet, kan det vara där vattnet ska i?

Tjejer ska kunna tvätta, stryka, städa och laga mat. :fakta

TinaTjejen skrev:

Vattnet behöver du väl om det är sketaskrynkligt bara för att höja tillplattningseffekten så att säga.
Prova utan och kolla om det går. Annars brukar det finnas ett vred eller en knapp där man kan aktivera ångutsäppet vid behov och därmed kan man ha i vatten i den hela tiden.

Helst ska det vara destillerat vatten i den, men det går med vanligt!

Om det är ett gammalt strykjärn så kan det vara så att det inte är ett ångstrykjärn! Då ska du inte ha vatten i det. De flesta stykjärn som man har vatten i ser man det tydligt på! Annars gör du som du fick rådet att göra, spruta med blomspruta och stryk! Ångstrykjärn, som man kan ånga och spruta vatten med, ska helst inte gå torra!

Lycka till ;)

Typiskt... Jag som köpte mitt första strykjärn för ett halvår sen, men eftersom jag inte packat upp det än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. :gnissla

@Gottis; KÄRRING!!!!!!!!!!! :hihi

Ett riktigt strykjärn är guld värt :mattias

Själv stoltserar jag med ett Braun shapihr jet på 1800 watt som ger upp till 75 g ånga per minut.

"Jet effekten"som sitter framtill kan reda ut vilken rynka som helst.

Gottis=kvinna.

Långa farbron skrev:
Ett riktigt strykjärn är guld värt

"Jet effekten"som sitter framtill kan reda ut vilken rynka som helst.

Nice! :banana Då kan man sluta lägga pengar på "antirynk" krämer i förebyggande syfte nu då!! :3freak

juha01 skrev:
Vattnet behöver du väl om det är sketaskrynkligt bara för att höja tillplattningseffekten så att säga.
tillplattningseffekt va ett jävla skönt ord, finns det överhuvud taget nåt annat sammanhang man kan använda det ordet? Förutom strykning då? :rofl

robbandalal skrev:
tillplattningseffekt va ett jävla skönt ord, finns det överhuvud taget nåt annat sammanhang man kan använda det ordet? Förutom strykning då? :rofl
datablad för ångvältar tycker jag verkar vara ett lämpligt användningsområde.

Carcass skrev:
datablad för ångvältar tycker jag verkar vara ett lämpligt användningsområde.
Även för en mindre Dynapac kan det nog vara användbart.

Gottis skrev:

Skönt att ni är hemma båda två.

Cathy skrev:
Typiskt... Jag som köpte mitt första strykjärn för ett halvår sen, men eftersom jag inte packat upp det än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. :gnissla

@Gottis; KÄRRING!!!!!!!!!!! :hihi

du är min idol.. jag har faktiskt packat upp mitt.. men inte använt det på mer än ett halvår.. dessutom har jag använt en mangel :brinnerup

Oh så fint det blidde!

Det finns en knapp för ånga på järnet, men jag körde med blomsprutan istället.
De vart så fint så jag tog några blusar åxå. (de enda två jag äger :hihi )
De var svårare än gardiner.

robbandalal skrev:

Jo det finns det. Tex. när man kört på en hare eller nåt, och den är skadad men inte död. Då vill man ha en bra tillplattningseffekt när man tvingas att köra över den igen...

Ett annat knep är att lägga en blöt Linné-handduk ovanpå materialet du ska stryka, på så vis får man en finare yta så man slipper det där "stryk-glanset" på tyget. Blomspruta fungerar också bra om man har ett pissigt strykjärn, och destillerat vatten behövs endast om du har mycket kalk i ditt kranvatten för då kan du få spår av det...

/En som strök sina arbetsskjortor varje dag :död

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back