Frågor kring xenon

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Hej!
Det är så att en lampa har gått på familjefraktarn som råkar vara en SAAB 9-5 aero -05.
Den är utrustad med (bi?)xenon och tänkte höra med er vad man hittar nya bra och prisvärda lampor?
Hörde någonstans att man bör byta på båda sidorna samtidigt.
Någon mer anledning till detta än att det kommer vara olika sken från dem?
Lite off men det är snart dags för service och den har gått 15k mil, ska man lämna in och fortsätta stämpla bok eller ska man ge sig på det själv?
Tacksam för svar!

Mvh
Smålänningen
 
Ingen åsikt gällande vilka lampor du bör välja men Snaablarna har om jag minns rätt en halvkass konstruktion vilket leder till att ballasterna ligger i ett fågelbad = mindre lyckat.

Tipset är väl att söka lite info. innan du tjöper dyra lampor.
 
Köp dyra original Philips eller Osram.

Allt på ebay och alla lampor som är billiga är kinaskräp, speciellt om det står t.ex. Philips på dom.

Byt båda, annars kommer dom tändas olika fort och lysa olika starkt.

Ett problem med billiga xenon är att dom avger för mycket ljus i ett spektrum (UV har jag för mig) vilket kan få strålkastarglasen att reagera och bli dimmiga fortare än med kvalitetslampor.

Ett annat problem är att ljuset från lampan inte kommer från exakt den punkt som det är tänkt och därför reflekteras dåligt i lamphuset.

http://www.youtube.com/watch?v=Vxdv_X_wWtE
 
Inte riktigt värt att vara dumsnål när man byter lampor på moderna bilar. I synnerhet om man låter en verkstad göra jobbet åt en. Jag hade satsat på att köpa kvalitetslampor istället för att leta reda på det absolut billigaste som går att montera på nätet. Ofta får man vad man betalar för i slutändan. Har ingen uppfattning om t ex xenonkungen som man hittar på nätet om man söker på xenon. De verkar sälja både märkeslampor och billigare varianter. Det senare är säkert anledningen varför de sägs vara så populära att handla från. Själv brukar jag handla via någon lokal biltillbehörsfirma. De är ändå betydligt billigare än återförsäljarna. Jag nöjer mig med det framför att jaga absolut lägsta pris.

Angående service själv eller stämplad bok beror på hur händig man är. Ett sätt att spara pengar är ju att åka till en mindre verkstad och specificera vad man vill ha gjort om man har lite känsla för bilen i fråga.
 
Hmm, det låter som det verkar dumt att jaga kronor i min lampjakt och istället köra på original. (typiskt;))
Har aldrig behövt byta xenon tidigare därför jag undrade tidigare. Kommer dock byta lampa/or själv.
Snabbgooglade och det verkar vara basic saker som görs vid 15k mil.
Har servat den på en mindre mekonomenverkstad de senaste gångerna men frågan är om det är bättre att samla kvitton och fixa själv istället för ytterligare en stämpel i boken.
Man får ju pinsamt dåligt betalt för bilen i vilket fall som helst känns det som. :/
Tack för era svar!
 
Har lampan slocknat helt direkt eller har den sakta ändrat färg och därefter slocknat?

Xenon ska nämligen inte "gå av" såsom halogen gör eftersom de inte har någon glödtråd. Så har den gått från att lysa som vanligt till att inte lysa allt är det förmodligen inte lampan det är fel på.
 
Lampor som börjat bli dåliga på mina äldre bilar, byter jag själv och har köpt på Biltema. Helt ok ljus och för det priset... Man måste bara vara noga så att de sitter rätt och kontakten kan ibland vara tjurig att lossa på. Men i övrigt är det ett jobb man gör på 5min.

Ligger de fel i höjd, får man justera manuellt först och sedan nollställa systemet med dator eller annat obd2-verktyg.

En nyare bil och som man ska ha ett tag kan man kosta på dyra lyxlampor. Men jobbet gör man ju själv.
 
Flimrar lampan? Då är det nog den som är dålig, har samma fel på min Saab men orkar inte byta.
Angående service så har du ganska rätt i att man får ändå så dåligt betalt så utför jobbet själv och spara kvitton, den marginella förlust du gör på det vid försäljning sparar du in i form av uteblivna verkstadsbesök.
 
Mjo, den flimrade ett tag innan den dog.
Aja, får väl ta och ge donnan lite omsorg.
Tack för era svar.
 
Be verkstaden kolla i både Saab och Opels (tex) prislistor.
Samma verkstad hade två lika pris på samma xenon lampa för några priserna när jag skulle byta en på min Omega.
Det skiljde 500kr men jag minns inte om det var Saabs eller Opels prislista som var billigast.
 
Min flimrar bara på tomgång konstigt nog, har märkt det när jag står stilla på kvällen med bilen. Vid körning har jag aldrig märkt något, och det skulle man märka då det slår av/på väldigt synligt. Kanske synd att kalla det för flimmer :va
 
Då har du antagligen taskig generator/regulator eller fel i drivdonet som gör den spänningskänslig.
Eller glappkontakt som ger sig till känna av vibrationer just vid tomgång

Mät o kolla på batteripolerna på tomgång o lite högre landsvägskörningsvarv va du har för spänning.
Är det 14-14,5 är allt ok me generator o så iaf
 
Hmm, det låter som det verkar dumt att jaga kronor i min lampjakt och istället köra på original. (typiskt;))

Du behöver inte nödvändigtvis sätta in en lampa från samma tillverkare som tillverkaren valt när bilen levererades ny. I de flesta fallen har tillverkaren valt det billigaste alternativet från en känd leveratör. Det har även återförsäljaren gjort om de bytt någon gång under bilens historik. När det gällde halogen lampor har jag bara varit med om att det suttit lampor från Osram. Om man bytt ut den mot någon testvinnare från t ex konkurrenten Phillips har man märkt en rätt markant förbättring i vintermörkret. Samma sak borde gälla xenon lampor. Tittar du hos både Osram och Phillips som är de största leverantörerna ser du att de har alternativ i olika prisklasser. Tar du sedan och söker lite på nätet kan du säkert hitta någon test där man presenterar såväl subjektiva som faktiska resultat.
 
Angående Xenonkungen. Jag har aldrig köpt bara lampor därifrån men har däremot xenonkonverterat både bil och mc med deras kit och det funkar jävligt bra måste jag säga. Så lamporna är det nog inget fel på.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top