Frågor angående Yamaha R1

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
har en polare som som är på jakt efter en R1 och har funderingar om varför det finns så många årsmodell -05 på nätet,är det en tillfällighet eller är det nånting speciellt med den modellen.
sen så undrar han vilken modell som är bäst mellan -04 till -07.
trevlig helg på er pojkar och flickor.
 
alla yamaha har haft problem med tps (throttle position sensor)

men av de jag ägt
1 st 2004
1 st 2005
1 st 2006
1 st 2009

så är det bara min 04 jag bytt tps på (garanti)
05 hade lite klenare ventiler, då det finns fall där dessa gått av
06 hade 20 mm längre sving + ngn häst till
06 kom en sp modell, som hade öhlins fram + bak
07 kom 6 kolvs ok fram (men hade problem med smörjningen av vevaxeln på 3:e staken med ras som följd, hände oftast innan 1000 mil)
08 är väl i så fall bättre, då detta var åtgärdat. inga större fel vad jag känner till

09 kom cross plane motorn
 
Om den inte är en söndervarvad en från en Lelleträff xD

Hint, om säljaren säger "Än går lite blöddrigt på höga varv", köp den inte. :D

Var ni tvungna att dra upp det där? Jag blir ledsen och mår illa när jag ser den där idioten döda sin R1:a. Han förtjänar den inte. På samma sätt blir jag ledsen när jag ser den här idioten som inte förtjänar sin Honda:

https://www.youtube.com/watch?v=lV94loPQnHo


För att beröra trådskaparens fråga så har jag en R1 -05 som banhoj. Den är riktigt fin och har en intressant ökning i effektkurvan över 7500 varv till skillnad från min -12:a som känns helt linjär med crossplane-motorn.
 
Var ni tvungna att dra upp det där? Jag blir ledsen och mår illa när jag ser den där idioten döda sin R1:a. Han förtjänar den inte. På samma sätt blir jag ledsen när jag ser den här idioten som inte förtjänar sin Honda:

https://www.youtube.com/watch?v=lV94loPQnHo


För att beröra trådskaparens fråga så har jag en R1 -05 som banhoj. Den är riktigt fin och har en intressant ökning i effektkurvan över 7500 varv till skillnad från min -12:a som känns helt linjär med crossplane-motorn.

Jag vill bara säga att den där R1an gick precis lika bra efter konsumenttestet :)
Jag känner nämligen killen som utför stuntet ganska väl och vi var ute och åkte många mil ihop efter incidenten :)
 
Det är uppenbart att den siste idioten inte är född än, men detta har inget med R1 att göra. Om du hittar en fin 04-06 - köp. Och som vanligt, första intrycket av allmänt skick och fullstämplad servicebok väger mycket tyngre än billigt slip-on och miniblinkers...

Och skulle det nu vara några tveksamheter med motorgången - STAY AWAY. Oavsett vilka ursäkter och svepskäl säljaren har. Om batteriet inte är laddat så går hojen inte igång. Punkt slut. Om bensinen är från förra året så går hojen inte heller igång. Punkt slut. Om hojen går "blöddrigt" eller rent av på tre cylindrar så finns tre förklaringar som täcker 99% av alla fall - missat tändstiftsbyte, blåst toppackning eller nedgången ventil. Alla dessa säger mer om skicket på ägarens huvud än själva hojen och detta innebär att du inte köper just denna hoj.
 
Last edited:
Var ni tvungna att dra upp det där? Jag blir ledsen och mår illa när jag ser den där idioten döda sin R1:a. Han förtjänar den inte. På samma sätt blir jag ledsen när jag ser den här idioten som inte förtjänar sin Honda:

https://www.youtube.com/watch?v=lV94loPQnHo


För att beröra trådskaparens fråga så har jag en R1 -05 som banhoj. Den är riktigt fin och har en intressant ökning i effektkurvan över 7500 varv till skillnad från min -12:a som känns helt linjär med crossplane-motorn.

R1:va nu får du stoppa i linserna:7peta
 
Jag vill bara säga att den där R1an gick precis lika bra efter konsumenttestet :)
Jag känner nämligen killen som utför stuntet ganska väl och vi var ute och åkte många mil ihop efter incidenten :)

Det måste varit efter han justerade förgasarna, så bluddret försvann...:D

Förstår inte hur man kan hata sin hoj så mycket att man behandlar den på det viset...:dummer
 
Det måste varit efter han justerade förgasarna, så bluddret försvann...:D

Förstår inte hur man kan hata sin hoj så mycket att man behandlar den på det viset...:dummer
Han älskade faktiskt sin hoj :) Och ja han ångrade sig väldigt mycket dagen efter.
 
Eller ännu bättre en 06 i jubileumsutförande. Har själv en sådan och flinar lite varje gång jag ser den då jag tycker den är otroligt vacker..och rolig rolig att köra, fast det har ju egentligen ingenting med färgerna att göra.

800px-Yamaha_YZF_R1_2006_50th_Anniversary.jpg


Typ den här
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top