Frågor angående uppkörning.

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hej!

Jag har lätt mc kort, körde upp för lite mer än ett år sedan. Riskutbildningar gjorda. Jag ska nu ta det begränsade som privatist och har en del frågor. Numrera dem och vill Att ni också numrerar era svar

1. Jag kör upp som privatist. Jag kan staden utantill. Jag har klarat en uppkörning(på lätt mc), banorna går som en dans med sporthojen. Sätter inspektören dit en för småsaker bara för att man är privatist? Alltså jag får ju köra motorcykel med min lätta, jag ska väl mest visa att jag kan manövrera min nya tunga, man ska väl ha en jävla otur om man åker dit. Jag har ju kört upp innan fast bara på en lättare hoj.

2. Inget är ändrat sen i fjol va? Så jag inte får en chock?
Först säkerhetskontroll, sen lågfart sen högfart och avslut med broms, inga nya banor eller något sånt va?

3. Kollar inspektören om man har godkänd strypning på sin 25kW? Alltså inte bara i pappret utan på hojen?

4. Är det inte förbaskat märkligt om han kuggar mig i trafiken för småsaker? Alltså manöverbanorna, det köper jag eftersom man måste kunna hantera sin nya tunga hoj, men jag är ju godkänd för körning i trafik på lätt motorcykel. Är egentligen löjligt att man har trafikprov igen. Alltså jag måste väl ha mycket stor otur om jag skulle misslyckas? Typ köra på en cyklist. Jag har ju gjort typ samma sak en gång. Som sagt kan stan utantill och banor och allt.

Tjena!

Ta mina svar med en liten nypa salt då jag håller på att ta kortet själv, men sitter ändå på en del kunskap.

1. Det finns givetvis inget självklart svar. Finns en evig debatt om det där och flertalet olika trådar här på forumet om sakfrågan. Bara kolla runt lite. Personligen skulle jag säga; nej, det spelar ingen roll. Kan du köra så kan du köra.

2. Nej, precis som du säger. Kontroll -> Lågfart -> Högfart -> Broms -> Trafik -> Utfall

3. Jag tvivlar på att han monterar ner hojen, men hör han/hon något misstänkt är nog risken stor att du förbjuds att köra.

4. Inspektörerna värdesätter ju körningen på olika vis, så vad som är en "småsak" för dig kanske är viktigare för inspektören. Kom ihåg att sättet trafikverkets stadgar vill att du kör på är oftast så långt ifrån verkligheten man kan komma. Det skulle jag säga är enda nackdelen med privatkörning, inget av trafikskolornas trams sitter i ryggraden. Kör planerat, uppmärksamt och lugnt så skall det inte va några problem! Lycka till :)

Tjena!

Ta mina svar med en liten nypa salt då jag håller på att ta kortet själv, men sitter ändå på en del kunskap.

1. Det finns givetvis inget självklart svar. Finns en evig debatt om det där och flertalet olika trådar här på forumet om sakfrågan. Bara kolla runt lite. Personligen skulle jag säga; nej, det spelar ingen roll. Kan du köra så kan du köra.

2. Nej, precis som du säger. Kontroll -> Lågfart -> Högfart -> Broms -> Trafik -> Utfall

3. Jag tvivlar på att han monterar ner hojen, men hör han/hon något misstänkt är nog risken stor att du förbjuds att köra.

4. Inspektörerna värdesätter ju körningen på olika vis, så vad som är en "småsak" för dig kanske är viktigare för inspektören. Kom ihåg att sättet trafikverkets stadgar vill att du kör på är oftast så långt ifrån verkligheten man kan komma. Det skulle jag säga är enda nackdelen med privatkörning, inget av trafikskolornas trams sitter i ryggraden. Kör planerat, uppmärksamt och lugnt så skall det inte va några problem! Lycka till :)

Har ju det mesta som trafikskolan tutat i en i pallet eftersom det bara var ett år sen jag tog det lätta kortet.

Något att tänka på i ditt fall torde snarast vara risken för hybris vid trafikdelen, ta inget för givet bara för att du har A1-kort sen tidigare. Lycka till!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT