Frågor angående skatt

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Tjenare! Jag har ett helgjobb och min årsinkomst är 12k. Alltså under gränsbeloppet på 19k, så jag betalar inte skatt. Men jag tänkte sommarjobba under sommarlovet. Men hur går det till ifall min årsinkomst överstiger gränsbeloppet? Ifall jag tjänar t.ex 20k, betalar jag skatt på hela beloppet eller enbart på tusenlappen som överstiger gränsbeloppet? :confused:

Tack i förväg för svar! :)

Ps. Tänker du vara dryg? Ta det någon annanstans.:fatta!

Tror du bara betalar på det som överstiger. Eller så blir det så att du får skatta för allt men får tillbaka det nästa år i deklarationen! Är inte hundra så googla gärna eller kolla på Skatteverkets hemsida!
Lycka till!:tummenupp

Maila skatteverket - de är kända för att svara snabbt.

Jag gissar att du skattar på hela beloppet. Alternativet är att alla har ett grundavdrag motsvarande det skattefria beloppet, men mig veterligen finns inget sånt.

Du kommer betala skatt på hela beloppet enligt den skattetabell som gäller i din kommun. Eftersom din lön inte kommer vara linjär över året kommer du troligen få tillbaka skatt nästa år. Alternativt kan söka jämkning av skattebeloppet utifrån din beräknade årsinkomst.

Rimligtvis så jämkar du redan nu då du som du säger inte betalar nån skatt? Om du håller koll på din bruttoinkomst så ser du till att jämka så du inte betalar för lite skatt för restskatt suger, bättre att få tillbaka ett par hundringar.

Sett över ett inkomstår så skall du naturligtvis bara skatt det utöver grundavdraget.

Tack för svaren! Jag slängde iväg ett mail till Skatteverket. Det är förvirrande det här. Varför får man inte lära sig det i skolan? ;)

Rimligtvis så jämkar du redan nu då du som du säger inte betalar nån skatt? Om du håller koll på din bruttoinkomst så ser du till att jämka så du inte betalar för lite skatt för restskatt suger, bättre att få tillbaka ett par hundringar.

Sett över ett inkomstår så skall du naturligtvis bara skatt det utöver grundavdraget.

Det är inte bättre att få tillbaka. Det bästa är att få avkastning på stålarna du är skyldig skatteverket under året.

Det är inte bättre att få tillbaka. Det bästa är att få avkastning på stålarna du är skyldig skatteverket under året.

Ja, verkligen. Avkastningen på 300 spänn måste ju bli hisnande 15-20kr med ett par vågade placeringar :fyllisar

Om du får ångest av en restskatt på 300 spänn har du nog mer att ordna upp gällande ekonomin.... :)

Lite sketnödig eller? Har inga problem med ett par hundra i restskatt, vill jag ha ekonomiska råd ber jag om det. Om du läser mitt första inlägg så var det jämka sig mot noll vilket aldrig funkar, det blir alltid några hundringar över.

Lite sketnödig eller? Har inga problem med ett par hundra i restskatt, vill jag ha ekonomiska råd ber jag om det. Om du läser mitt första inlägg så var det jämka sig mot noll vilket aldrig funkar, det blir alltid några hundringar över.

Nejvars, här är allt under kontroll. Trodde min smiley tydliggjorde att jag inte var allt för allvarlig med mitt inlägg, men jag låter den här meningen understryka det än en gång.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026