Frågor angående körkort

FSMW

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Kawasaki ZZR 600
En sak som jag har funderat på är:Kör jag överhastighet och åker fast med min mc och blir utan kort, så får jag köra bil då eller inte?
Om jag som 20 åring kör 600cc och åker fast så tar de bort kortet ochger böter eller blir det bara böter?Ryker bilkörkortet då ochså?

Inget moralpredikande det här är bara sånt jag funderat över:):banana

Körkort är körkort. Behörigheter är behörigheter.
Du får inte köra någonting om du blir av med det.

Blir du av med ditt körkort så blir du av med rätten att köra samtliga behörigheter du har på det. Kör du för fort på motorcykel och blir av med A så blir du av med allt från A till D.

Teoretiskt sett så kan dom dra in endast din A-behörighet. Lagtexten lämnar utrymme för det.
Dock är praxis att man gör bedömningen att du kör så fort att du är ur transportstyrelsens ögon sett är olämplig som förare så ska du inte ha kvar några behörigheter.
Dom kan i undantagsfall låta någon behålla övriga behörigheter om man till exempel åker dit för fortkörning på hoj och behöver sitt C-körkort då man kör lastbil som yrke.
Men räkna kallt med att du inte får köra någonting under spärrtiden om du blir av med kortet.

har hört att om du kör förfort med A,B, så blir man av med CE och ändas har hvar C. men det kanske inte hör hit.nån som vet mer om detta???

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph