frågor angående framhjulsläpp

nybörjarn

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
karlstad
Hoj
ktm 450 exc-08 och aprilia rsv mille r -00
Så nu sitter jag här och avundas alla som kan kör is med en härligt knät utan korsband å diverse fel, och drömmer om nästa säsong.

Anledgningen till min knädskada är att jag lowsideat ganska mycket och jag börjar fundera på om det är nått med inställning att göra.(självklart skit bakomstyret också :huvet

Men jag har funderat så för att jag har inte haft dom här tendenserna i cykeln före jag styvade upp fjädringen för motard, jag har lekt lite med olika oljor i framgaffel och däckstryck men jag känner att jag inte hittar rätt.
cykeln bara "stuper ner" när det väl släpper, även på grus (farsans husa 450 däremot har inte dom här tendeserna och går att räta upp allt som oftast)
Jag läste mig till att det kunde ha att göra med uppsticket att göra och laborerade enheldel med det också. och känner att jag fortfarande är rätt vilsen :gnissla

så nu hoppas jag att nån me lite erfarenhet kan ge mig lite ljus i tunneln. mvh !
 
Jag vet inte om jag fattat rätt men ...


Har det hänt något med längden på gaffeln ?
Är den kortare så har även gaffelvinkeln ändrats. Brantare vinkel och framhjulet spårar mer (för mycket).

Är bakfjädringen hög så kan man få samma effekt. (sänk den baktill)

Har du tvekat när du kört omkull ?
 
Last edited:
Greppet blir ofta sämre när man styvar upp.

Jag kör alltid mjukare kompression på hårdbana än på sandbana just för att jag behöver mera grepp på hårdbanan som ofta saknar vallar att ta stöd mot. Det är ju förståss på en ren crosshoj men principen är ju densamma.
 
uppstick

tja. nu e inte jag nått proff direkt! men jag kortade min gaffel på exc:n med 1-1.5cm för att jag trodde det skulle bli lättare att köra med den på gocartbanan i munkfors då den e knixig. tji fick jag och dök på näsan i en lowsider efter typ 3 kurvor. drog ner benen i kronan igen och inget mer dyk.

god fortsättning:yoparty
 
Sådär luddigt kan man skriva när man är trött!
hojjen är sänkt fram och orginalhöjd bak, eftersom jag är en tjockis har jag andra ventiler för att väga upp doma hårda fjädrarna bla.

Några ggr har ajg nog hållt frambromsen förlänge men tvekat har jag aldrig gjort, dom ggr det hänt har det vart full attack också ett "KAskrraaaaaaaaap" och ungefär samtidgt som jag hör det ljudet har jag listat ut att jag har lyckats göra annu en lowsider.
Jag har lowsiedat med tasse på lite konbanåka en sväng, såg du det då? (har glömt tyvärr om du låg bakom eller framför.)

Sänka hojjen bak då blir nästaprojekt och backa lite på kompressionen.
skall jag ta ner hojjen lika mycket bak som fram eller vad anser ni?
tack för alla svar!
 
Sådär luddigt kan man skriva när man är trött!
hojjen är sänkt fram och orginalhöjd bak, eftersom jag är en tjockis har jag andra ventiler för att väga upp doma hårda fjädrarna bla.

Några ggr har ajg nog hållt frambromsen förlänge men tvekat har jag aldrig gjort, dom ggr det hänt har det vart full attack också ett "KAskrraaaaaaaaap" och ungefär samtidgt som jag hör det ljudet har jag listat ut att jag har lyckats göra annu en lowsider.
Jag har lowsiedat med tasse på lite konbanåka en sväng, såg du det då? (har glömt tyvärr om du låg bakom eller framför.)

Sänka hojjen bak då blir nästaprojekt och backa lite på kompressionen.
skall jag ta ner hojjen lika mycket bak som fram eller vad anser ni?
tack för alla svar!
Finns väl ingen anledning o sänka bal, då har du fipplat med geometri båda fram o bak för att bara vara tillbaka där du började.

Höj fram igen till standard, backa lite på compression så du tillåter framänden att suga upp kraften när du börjar svänga.
 
Väldigt svårt att svara på dina frågor så här och jag kommer tyvärr inte ihåg så mycket från när du var med och körde. Jag har för mig att du satt långt fram och ganska still. Då belastar man framhjulet ganska hårt.
De gånger jag har provat hojar med dåligt fäste fram så har det ofta varit en original cross/endurostyrkrona inblandad. Den chopperliknande vinkeln gör att fjädringen inte kan jobba som den vill. Det börjar gärna studsa och släppa okontrollerat vid kraftig nedläggningsvinkel förutom att hojen blir svårare att styra in i kurvan.
Kommer ihåg när jag provade Nickes 250 på Åland, tror jag åkte mer på innerskon än framdäcket i de långsammaste svängarna. Det släppte och studsade fram hela tiden för mig. Tomas SXV kändes mycket smidigare vid apex trots dubbla effekten och många kilo mer. Vad jag kommer ihåg så var fjädringen kittad på den men kronorna var original SX.
Du måste även få till hela balansen i hojen då bakdelen lika gärna kan ligga bakom problemen som framdelen. Ännu svårare blir det när man skruvat ihop en hoj själv istället för att grejerna är utprovade mot varandra. En del prylar lirar helt enkelt inte ihop.
Något annat att titta på är däcken. Viktigt att man skruvar in hojen med bra däck. När däcken börjar bli slitna kan man få många konstiga egenskaper som är väldigt svåra att skruva bort med inställningar, plus att om man får det att funka så blir det pannkaka igen när däcken slits mer eller man sätter på nya.
Hur du sitter på hojen och håller i den påverkar också. När man ligger som djupast gäller det att hojen får röra sig som den vill. Brottartag i styret kan lätt resultera i att framhjulet släpper. En för kraftig/hastig förändring på gas kan också få framhjulet att åka pulka i farter som är helt odramatiska vid jämn gas. Det gäller att ha gasvajer injusterad och välsmord.
 
Det enda vettiga känns som att vid första bästa tillfälle så ber du om råd och låter ngn som kan fjädring och inställningar bra att prova.

Det kan finnas 100-tals orsaker till att du lowsidar och dessutom div. kombinationer av alla dessa. Dvs. helt omöjligt att gissa sig till så här.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top