Fråga...

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
GSX-R 750
Har hört att man INTE får använda bromsen när man utför garagevändningen, ni som har gjort den, hur är det egentligen? Stämmer detta verkligen... :confused:
 
Vad jag fick lära mej och funkade fint på uppkörningen va att man fick använda dej lite när man va påväg IN i "garaget"
 
Aha ok, men väl "inne" så sköts allt med koppling gas, låter bara så fjantigt att man skulle kuggas för att man skulle använda bromsen!!!
 
Benny skrev:
Aha ok, men väl "inne" så sköts allt med koppling gas, låter bara så fjantigt att man skulle kuggas för att man skulle använda bromsen!!!

dumt att försöka "fuska"..

meningen e ju att man ska fixa allt med gas koppling..

bara träna!!
 
Som jag fattade det så fick man bara använda bakbromsen men det struntade jag i på uppkörningen, jag använde frambromsen och jag kuggade inte.
 
man får använda bromsen, grejjen är bara att man ska krypköra... så bromsa på om de behövs, de gjorde jag massor! inspektören berömde tom mig.... :tummenupp
 
Får använda bromsarna..
Tog körkortet förra året och fick lära mig att använda bakbromsen..


Som Jonne sa, så fick inte jag lära mig..
Man ska klara av både broms,gas,koppling samtidigt...

Har jag fel?
 
Jag har också fått lära mig att man bara får använda gas, koppling och fotbroms. Man får inte använda frambroms då man ska använda den handen enbart till gasen
 
Mange skrev:
Jag har också fått lära mig att man bara får använda gas, koppling och fotbroms. Man får inte använda frambroms då man ska använda den handen enbart till gasen
Det är ju lättare att stå på örat om man misslyckas med att dosera gas och frambroms lagom.
Å andra sidan, får man motorstopp mitt i svängen så trillar cykeln inåt, och har man en gammal 80-tals GSX som väger 240kg bryter man bara sönder ryggen om man försöker hålla emot. Skrapade lyckligtvis kopplingshandtaget bara, så det gick bra.
 
Iceman1975 skrev:
Får använda bromsarna..
Tog körkortet förra året och fick lära mig att använda bakbromsen..


Som Jonne sa, så fick inte jag lära mig..
Man ska klara av både broms,gas,koppling samtidigt...

Har jag fel?

:fakta :fakta

ju mindre man behöver bromsa destobättre har man skött kopplingen och gasen!!
 
Ok, men om jag fattar det rätt så får man använda bromsen.
Jag tycker själv att det känns konstigt att använda frambromsen i låga farter så för min del gör det inget om man bara får använda bak bromsen...

Tack för hjälpen iaf! :tummenupp
 
När jag körde upp fick jag lära mig att använda bromsen.

Men själva grejen är ju den att om du använder frambromsen så kommer hojen att ramla innåt, därför ska du endast använda bakbromsen.
 
Jonne_boy skrev:
:fakta :fakta

ju mindre man behöver bromsa destobättre har man skött kopplingen och gasen!!

Men min lärare sa när jag frågade varför man ska kunna garagevändningen..
Det är för att se att du klarar av både broms, koppling och gas samtidigt...

:hej
 
Garage vändningen är väl mest till för att dom ska se att man har koll på hojen,och bra balans..

Det måste va det mest meningslösa testet under uppkörningen..
 
Man får "ballansera" lite med bakbromsen, frambromsen får man INTE använda. Den används aldrig vid krypkörning överhuvudtaget.
 
Skeebum skrev:
När jag körde upp fick jag lära mig att använda bromsen.

Men själva grejen är ju den att om du använder frambromsen så kommer hojen att ramla innåt, därför ska du endast använda bakbromsen.

Näää, utåt ju?
 
Skeebum skrev:
När jag körde upp fick jag lära mig att använda bromsen.

Men själva grejen är ju den att om du använder frambromsen så kommer hojen att ramla innåt, därför ska du endast använda bakbromsen.

:fakta det var längesedan jag tog kortet men det är som du säger!! (fast utåt)

håll lite varv och slira på kopplingen samtitigt som du bromsar med bakbromsen-läraren berättar hur man ska göra/sitta

öva, öva, öva sen sitter den-lycka till//spenk

EDIT: stavfel
 
När jag 1998 körde upp för mellan klass kort så råkade jag göra garage svängen åt ena hållet lite för mycket, jag körde över linjen.

Fan tänkte jag men slutförde svängen.

Uppkörnings läraren sa att jag hade så pass mkt kontrol på cykeln så det gjorde inget.

Bara man kan kontrollera cyckeln till 100% så blir man godkänd. Och det med hjälp av gas, koppling och bakbroms.
 
Skeebum skrev:
När jag körde upp fick jag lära mig att använda bromsen.

Men själva grejen är ju den att om du använder frambromsen så kommer hojen att ramla innåt, därför ska du endast använda bakbromsen.


Lärde mig så att när man "ramlar" inåt så ska man gasa lite för å räta upp cykeln å när man "ramlar" utåt så ska man bromsa med bakbromsen. Funkade för mig iaf.
 
Rigge skrev:
Näää, utåt ju?

Nej man faller innåt. Prova att svänga mycket (runt 60-80 grader) i låg fart med cykel, sedan så bromsar du med frambromsen. Då kommer du att falla innår, den är enkel fysik.
Eftersom att hjulet/bromskivan snurrar frammåt kommer även bromsen/gaffeln vilja snurra åt samma håll när du bromsar (samma fysikaliska lag som en stoppie). Allså frammåt innåt.

Anciol: Hel rätt som du skriver.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top