Fråga till Kjelle...

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Gaffa-mannens pre- och post-operationsfunderingar

Kjelle... Har du koll på ungefär hur lång väntetiden är för höftledsoperationer?

Sitter och väntar på kallelse till röntgen, det var lite över två år sedan jag var där senast och fotade.
När jag pratade med ortopedläkaren lät det på honom som att det kan bli av inom en överskådlig framtid.
:näsblod

:kryckor

Last edited:
Var inne på Ortopedens anestesimottagning och pratade med narkosläkare idag. Dikuterade mediciner och typer av bedövning under operation.

En av patienterna i väntrummet sa 6-8 månader är väntetiden för icke akuta fall.
:va

Sluta och pipa. Sug av en läkare, betala mutan eller sitt i evighetskön som alla andra ;)
Ska man vara allvarlig så varierar köerna grymt mellan olika landsting.
Tjata på den som håller i kön funkar enl. min mormor som har 2 nya höftleder och ett nytt knä. (som bor i östersund där sveriges alla skidåkare med benbrott från Åre tränger sig i kön hos ortopeden.)

Har fått tid den 15:e Januari

Och, ja...Erik, man kan väl säga att jag väntat 6-8 år... Nästan i alla fall. Det var 5 år sedan jag började få ont i höften utav komplikationen från lårbenshalsbrottet.

Nu kör jag med full dygns-dos med Tiparol, och stödkör med Oxykontin och Propavan (sömnpiller) på nätterna för att sova. Jag brukar sova 1-1½ timma och sedan vakna av smärtan när jag vänder mig i sömnen. Somnar sedan om för att vakna 1-1½ timma senare igen. Har jag tur får jag ett tre-timmars pass oavbruten sömn.
:gnissla

Blodtrycket är för högt. Har käkat piller (Teveten) en månad nu, och det har sjunkit till 150/98 (var på 180/120 liggande med 15min vila, innan behandlingen började) och legat där stabilt ungefär 1-2 veckor och vill inte sjunka mer. Ska träffa läkare 2:a Jan för att titta på kompletterande piller.

då är det väl inte helt otroligt att du även kommer att få gå på torken för all Tiparol du trycker i dig. folk blir ju beroende av det

då är det väl inte helt otroligt att du även kommer att få gå på torken för all Tiparol du trycker i dig. folk blir ju beroende av det
Skojjar du... Jag har knaprat full dos (400mg/dygn) med Tiparol i ungefär ett år nu. OxyKontinet lär vara ännu mer beroendeframkallande, men vad fan ska man göra? :näsblod Den dagen, den sorgen. Pillrena hjälper mig att överleva smärtan jag har idag. När höften är reparerad och smärtan från höften är väck, då får jag ta tag i piller-beroendet.
Förra gången jag käkade Tiparol hade jag inga problem med att sluta. Vi får väl se hur det blir den här gången.

Jag uppskattar att du bryr dig om...
:tummenupp

Förra gången jag käkade Tiparol hade jag inga problem med att sluta. Vi får väl se hur det blir den här gången.
Meh...

Det var inte så förbannat enkelt att sluta käka Tiparol. Testade "cold-turkey"-varianten som Kyckling kallade det för.
Satan i gatan. Det var som att få en turbo-influensa. Jag orkade inte med mer än ett dygn, sen kändes det som om huvet skulle explodera.

I alla fall... Operationen är gjord och jag är hemma och försöker komma på rätt köl. Både med kroppen och medicinerna.

Jag har redan komponerat ihop en redogörelse för hur det gick till forumet Skeptic Friends Nerwork där jag är moderator.
Ni kan läsa första biten här.
Och bilderna finns här.

På det hela taget gick det bra, och nu är det träning och långsam avvänjning av tabletterna. I nästa vecka ränkar jag med att vara Tiparol-fri.

I nästa vecka ränkar jag med att vara Tiparol-fri.

Jag slutade med Tiparolen som jag räknade med, i fredags. Men det är inget kul att vara utan. Svårast är det att lägga sig för att sova. Det börjar klia överallt och det kryper i hela kroppen men mest i benen. Det går inte inte att ligga still som behövs för att man ska somna. Sömnpiller jag har utskrivet sedan tidigare hjälper inte.

Har varit vaken 24 timmar innan man stupat med hjälp av ett par klunkar Scotch eller Smirnoff och sovit sex timmar innan man vaknar. Sedan ytterligare 24 timmar osv. Man är så trött att ögonen går i kors när man sitter och tittar på det femtielfte avsnittet av Galactica.

Det jobbigaste är att man vet att om man tar en tablett försvinner abstinens-symptomen och man sover gott. Samt att nu när jag drömmer, så drömmer jag att jag äter tabletter, och mår bättre av det. :gnissla

Du är vaken 24 timmar i sträck och dricker sprit tills du däckar...

Det är ju som vilken normal 20-åring som helst på chartersemester. :D

Har haft fullt upp i veckan så jag har inte hunnit komma förbi men jag har eventuellt något som kan hålla dig sysselsatt när du inte kan sova.
Återkommer i ämnet... :tummenupp

Ska du låna ut Oskar?:D

Nixpix.
Däremot har jag som av en händelse kommit över ett jättetrevligt program för att tillverka egna Windows-applikationer (går även att kompilera för Linux och några olika Mac-OS om man tycker det är roligare).

Smidigt, lättjobbat, kraftfullt och... och... alldeles enormt tidskrävande. :D
Perfekt för en som inte kan sova och alltså har tid över som ska drivas bort med något. :tummenupp

Det börjar kännas bättre nu. Senaste natten var lite jobbig, men de två nätterna innan var faktist ganska bra.

När det gäller tidsfördriv, så har jag skaffat mig en enkel midi-synth och försöker få den att fungera med CuBase.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!