Fråga om skyltbelysning

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej håller på att göra i ordning en zx6r 05 som skall in på besiktning snart.

Har skalat av bakändan lite och tänkte sätta regplåten direkt under bakljuset.

Nu är frågan räcker det med att bakljuset lyser ner på skylten eller måste det va en separat vit lampa för att det skall bli godkänt som skyltbelysning?
 
Nope..men du kan ha tur. Jag lyckades besiktiga en Hypermotard med regplåt av laminerat pappkartong, ej fungerande bliners bak och noll belysningsskylt (dessa grejor fanns där men fastskruvade bara för besiktningen, ej inkopplade då...). Du måste normalt ha en vit lampa, det har de sagt till mig när jag besiktigade en annan av mina hojar.
 
jo det SKA funka för man pappa jobbar som besiktnings man och han satt och läste i deras sån data grej, och han kunde inte hitta någon stans vilken färg skyllt belysningen skulle ha :fakta . Det enda kravet är att du ska kunna se regg plåten på 30m håll men du behöver inte kunna läsa vad det står på den..... så sätt den inte för mycket vinklad, så skall det gå bra :tummenupp
 
Ok tackar så mycket för snabba svar och det låter ju som det skall funka då med bakljuset som plåtslyse så bygger efter det i så fall.
 
Vitt/ljust sken ska det vara på skylten. En kompis satte dit separata dioder som lyste upp skylten och det gick igenom besiktningen. När jag själv byggde om baken på min gixxer valde jag ett bromljus med inbyggda ljusa dioder (blåvitt sken) som lyser ner på skylten. Det blev inga problem vid besiktningen.
 
jo det SKA funka för man pappa jobbar som besiktnings man och han satt och läste i deras sån data grej, och han kunde inte hitta någon stans vilken färg skyllt belysningen skulle ha :fakta . Det enda kravet är att du ska kunna se regg plåten på 30m håll men du behöver inte kunna läsa vad det står på den..... så sätt den inte för mycket vinklad, så skall det gå bra :tummenupp

Din pappa får läsa på: ;)

88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.


89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).

Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Installationskrav

90 § Skyltlykta

1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,

2. får kombineras med bakre positionslykta,

3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.


91 § Skyltlykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets bakre positionslykta är tänd.
 
jo det SKA funka för man pappa jobbar som besiktnings man och han satt och läste i deras sån data grej, och han kunde inte hitta någon stans vilken färg skyllt belysningen skulle ha :fakta . Det enda kravet är att du ska kunna se regg plåten på 30m håll men du behöver inte kunna läsa vad det står på den..... så sätt den inte för mycket vinklad, så skall det gå bra :tummenupp

Så det här är bara rekommendationer..?

88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).

Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

90 § Skyltlykta

1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får kombineras med bakre positionslykta,
3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.

91 § Skyltlykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets bakre positionslykta är tänd.



Edit; Tvåa...:3freak
KK
 
Äldre hojar brukar ha att undersidan av bakljusets glas är genomskinligt så att det då fungerar som skyltbelysning.
 
Din pappa får läsa på: ;)

88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.


89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).

Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Installationskrav

90 § Skyltlykta

1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,

2. får kombineras med bakre positionslykta,

3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.


91 § Skyltlykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets bakre positionslykta är tänd.

Ja. Skyltbelysningen måste vara vit.

Däremot undrar jag över texten att den inte får bilda flerfunktion med annan lykta. Jag tolkar det som att skyltbelysningen får vara ihopbyggd med bakljuset men det får inte vara samma lampa.
Vilket blir lite underligt tycker jag.
Min TDM -00 har vitt glas undertill på bakljuset så att det är den vanliga lampan som också lyser på skylten. Det borde ju i sådant fall inte vara godkänt på besiktningen men hojen är ju typgodkänd sådan då det är originallampan som sitter där.
 
Ja. Skyltbelysningen måste vara vit.

Däremot undrar jag över texten att den inte får bilda flerfunktion med annan lykta. Jag tolkar det som att skyltbelysningen får vara ihopbyggd med bakljuset men det får inte vara samma lampa.
Vilket blir lite underligt tycker jag.
Min TDM -00 har vitt glas undertill på bakljuset så att det är den vanliga lampan som också lyser på skylten. Det borde ju i sådant fall inte vara godkänt på besiktningen men hojen är ju typgodkänd sådan då det är originallampan som sitter där.

Äsch då det är ju bromslampan som bildar flerfunktionen. Inte skyltbelysningen :tungan
 
Äsch då det är ju bromslampan som bildar flerfunktionen. Inte skyltbelysningen :tungan

Hmm. Jag vet inte riktigt.

Mitt bakljus innehåller två likadana lampor. Båda två är av typen med två glödtrådar 5W och 20W och sockel BA15d (Om jag inte missminner mig).

Det är dom två lamporna som lyser hela tiden och som lyser starkare när jag bromsar. Då ser jag det som att bakljus, bromsljus och skyltbelysning bildar flerfunktionen. Det är ju samma lampor som utför samtliga.

Men å andra sidan så har den ju typgodkänts och den går igenom besiktningen så det måste vara något som jag tolkar fel i lagtexten.
 
Hmm. Jag vet inte riktigt.

Mitt bakljus innehåller två likadana lampor. Båda två är av typen med två glödtrådar 5W och 20W och sockel BA15d (Om jag inte missminner mig).

Det är dom två lamporna som lyser hela tiden och som lyser starkare när jag bromsar. Då ser jag det som att bakljus, bromsljus och skyltbelysning bildar flerfunktionen. Det är ju samma lampor som utför samtliga.

Men å andra sidan så har den ju typgodkänts och den går igenom besiktningen så det måste vara något som jag tolkar fel i lagtexten.

Du har förmodligen vitt glas undertill på baklampan som ordinarie bakljussken (5w) lyser upp nummerplåten, 21w's trådarna tänds när du bromsar, förvisso mer ljus på skylten just då men det bländar mer bakåt också.

Anekdot, en polare bessade sin vito/jumpy whatever men han hade flyttat skylten från ordinarie plats och struntat att sätta dit ny nummerskyltsbelysning, besiktningsmannen kollade att den original belysningen funkade och sa att det var ok, att det inte lyste på skylten var inte hans ensak. Det var mer en polisiär fråga sa han.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top