Fråga om dränering/fukt i källare

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Sitter på jobbet och pratar med en arbetspolare om dränering av källare/garage. Han dränerade för 7-8 år sedan och har nu problem med fuktgenomslag. Han hävdar att det är fuskjobb. Men har har ingen värme på i garaget så jag hävdar att ett kallgarage under jord får fuktproblem även med den bästa dräneringen.
Slå på värme och problemet kommer med tiden försvinna påstår jag -skitsnack säger han. Garaget har ingen beklädnad invändigt utan är betongväggat.

Vad är det som är rätt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om han inte har någon värme på så blir det rått.
När man gör i ordning källare för bostadsutrymme så dränerar man, tätar med kallasfalt, isolerar med pordrän, fyller mot med singel, sätter platonmatta invändigt med ordentlig ventilation.
Ändå känns det fuktigt om man inte har tillräcklig värme på.

Utan att vara expert på fukt så vill jag påstå att TS o skrotis har rätt.
Utan värme i en källare helt under mark så kommer det vara fuktigt/rått tills värme tillkommer.

Visst kan man ha en avfuktare stå och tuffa, men är det inte billigare att installera en värmekälla/ta från husets bef. isf?

Utan värme blir det fuktigt.
När jag flyttade in i kåken för tio år sedan var den möblerade källaren knappt använd av 80-åringen före mig.
Jag märkte att putsväggarna var som smet då det var så mycket fukt i dem.
Efter att ha höjt värmen några grader och börjat nyttja källaren försvann fukten i väggarna efter någon månad, inga problem sedan dess !

Detta är en femtitalskåk som endast har en gammal torr asfaltsstrykning på utsidan av källarväggen.

Problemet är inte väggarna,de är nog allt täta utifrån.Golvet är boven i dramat,lite svårt att få plattan torr när den ligger direkt på marken utan isolering,och fukten söker sig upp i väggarna.Lite värme löser den värsta fuktvandringen.Ska det bli helt bra får det som någon påpekade;läggas platon på golvet med ventilerade golvlister.

Skrivet med en överaktiv 1åring hängandes
i ena armen

Diffusion är ju en väl känd och noga utredd process - att det vandrar fukt i golv/väggar (både inifrån-ut/utifrån-in beroende på omständigheter..) är ju något så grundläggande att inte ens en dåres argument kan få det att spontant upphöra.
Grovt förenklat i källarutrymmen gäller väl - om jag inte missminner mig;
varm luft kan ju 'bära' mer fukt än kall och därför 'transportera' bort mer fukt...
Se till att han värmer upp utrymmet.

Det här kan du ju läsa igenom om du som god svensk vill backa upp det du säger med lite myndighetslingo.

http://www.sp.se/sv/index/services/moist/general/Sidor/default.aspx

OaO

KK

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...