Fråga om BMW 328

Jag skulle inte köpa en sådan automat, för mycket mil, och inte speciellt roligt att köra inspirerat med.
Vet dock inte om det är en paddelautomat eller vanlig.
Men vem vill paddla sig fram :D

Det här är inte ett BMW-kvalificerat påstående, men äldre automater med manuell funktion är hopplöst trötta i elektroniken. "Alla" automater som saknar dubbelkoppling är hopplöst trötta.

En automatlada pa en sanhär bil gar den att växla (manuellt) pa ratten eller är den bara en trakig automat?

Du kan växla manuellt med spaken. Men det är inte speciellt roligt på en "vanlig" automat. Köp en manuell om du inte gillar automatväxlat.
Personligen tycker jag dom är sköna att köra.

Dricker automaten mycket mer?
Ngt mera ja. Dom är inte så snåla manuella heller om man kör dom insprierat.

Inspektion 1, vad borde det innebära för typ av service? Nagra dyra servicar att se upp med?

Inget svar på den frågan. Kolla med BMW?

Efter lite googlande så verkar "Inspection 1" bara vara en slags mindre oljebytesservice som kostar ca 2-4000kr. Men någon av forumets BMW-nördar kanske vet bättre?

Efter lite googlande så verkar "Inspection 1" bara vara en slags mindre oljebytesservice som kostar ca 2-4000kr. Men någon av forumets BMW-nördar kanske vet bättre?

Njae, finns förenklat tre olika service:ar hos BMW:

* Oljeservice
* Inspektion 1 (lilla servicen)
* Inspektion 2 (stora servicen)

Har själv inte en 328, men en "veteranbil" som jag vårdar ömt, nämligen en E39 528i '97:a som är inne på inspektion 2 just nu.

BMW ville ha (hämtar siffrorna från mitt dåliga minne, ta dem med en nypa salt) 7000-någonting för inspektion 2. Men, i samma andetag sa han att på de här lite äldre bilarna lämnar vi x % rabatt på jobbet och x % rabatt på delarna, så du betalar 5900kr totalt.

Dock lämnade jag ej in den där utan hos en Bosch Car Service-verkstad som jag har bra kontakt med sedan tidigare. Jag betalar 3100:-, men kan inte dra mig till minnes om det var med eller utan moms, är det utan gör det då cirkus 3900:- inkl moms, vilket fortfarande är mycket bra pris för stora servicen.

Oljeservice: Motorolja och filter

Insp1: Motorolja + filter, byte microfilter till kupén, kontroll av vätskor och funktioner.

Insp2: Som insp1 + tändstift och luftfilter (varannan insp2 byte av bränslefilter).

Broms- och kylvätska är tillägg enl tidsindikatorn. From E46/E39 är det lifetime olja i vxl.låda och bakaxel.

Killarna har svarat pa det mesta, se upp med spindelleder och krangningshammarstag i framvagnen. Div. lankarmar bak samt bromsroren bak som garna vill rosta. Termostat och vattenpump brukar ge upp vid ca 15.000 mil och framat, om nagon av eller bade delarna ar bytta redan sa inspektera sa att kylet inte ser ut som en banan i ovan/nederkant och att det inte lacker dar roren pa sidorna gar ihop med flansarna.

Just ja, spindellederna fram gar ej att byta lost utan det blir hela lankarmarna fram och aven bussningarna i bakkant till lankarmarna brukar ge upp, sa kolla det med.

Ursakta stavningen jag e i England just nu :)

Har själv ägt ett gäng BMW's bl a en 328ia (automat dvs).
Jättefin, hyffsat stark och pigg motor och silkeslena växlingar (min bil hade gått ca 19000 mil när jag sålde den).
Dock är den ganska tråkig jämfört med en manuell om du vill köra inspirerat..och eftersom du verkar vilja ha en coupe så tycker jag att du ska ha is i magen och vänta ut en fin M kittad historia med manuell låda.

Är du annars sugen på en automat men kan tänka dig en e36a så finns det en kanonfin 328a här, med lite prut... http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_328_sedan_sv_sald__lagmilare_i_topp_skick_28883490.htm?ca=6&w=3

Jag åker E46 320diesel med automat och tycker det funkar kanon. Polarn hade tidigare en 330 med automat och den kombon lirade riktigt fint. Steptronic lådan svarar bra med både Sport och manuellt steptronic läge, men det finns en delay på ca. 0.5 sekund vid växling både upp och nere. Sportläget föredrar jag framför manuella, men det kommer man fram till ganska snabbt.

Kolla in www.autopower.se som är Sveriges största BMW site/forum. Riktigt bra forum men mycket bra info. Många villiga som kan tipsa om div. fel som bakvagns upphängningen som är viktig att kolla. Som här: http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/

Min är en -02 och har facelift, något jag skulle försöka hitta om du har råd. Snyggare och modernare DSC system för vinterkörning (något som funkar skitbra med moderna BMW, kul också! :))

BMW kan verkligen bygga motorer. Toleransen delas bara av en japansk tillverkare.
Sen tycker jag att det är nästintill sjukt roligt att de faktiskt underspecar sina motorer.
-96 eller nåt hade tyskarna en massa skattebekymmer baserat på motoreffekt.
Så din "170" hästars bumse har garanterat drygt 190 :)

En polare har en sån, cabbe i utsökt skick, riktigt trevlig cruiser men ärligt talat är det inge vidare klipp i motorn. Men vem behöver det på en cabbe?

Har själv en 328 automat.
Är du ute efter inspirerad körning tycker jag du ska köpa manuell, vilket jag tycker gäller oavsett märke och modell.

Däremot är den jäkligt glidig och behaglig som automatare. Växlar kanonfint och dricker inte alls så värst mycket. Jag kör min på 0,85 "något över" laglig hastighet, 0,79 lagligt, och den dricker 1,3 med 2 hästar på släp bakefter. Tillräckligt stark motor för vanlig körning/dra släp, men inget monster. Men du kan ju köra om tant Agda utan att själv misstas för en annan variant av Agda.

Jag gillar min bil. =) Vattenpumpen gav inte alls upp vid 15000 som någon skrev, och det har inte varit några vidare problem med den heller. Spindellederna gav ju upp runt 20 000, och då fick jag byta, som samma person sa, hela krängningshämmarna. Men inga problem utöver slitagedelar.

Köpte min när den hade gått 13000. Nu har den gått 27000 och går fortfarande som en klocka, trots att den får släpa runt på kusarna.

Har läst på Autopower lite om bilarna (beg guiden) men tack för alla tips.

Jag kommer nog inte titta mer på Automat efter det ni skrivit.

Inte aktuellt just nu men har gått och tittat länge på liknande bilar som den i annonsen. Blir ju inte mindre sugen av att bo i tyskland :tungan

323-328, Drag, Cupe, sedan eller herrgårdsvagn (inte den fula jäveln), Mörk skinnsklädsel (så man kan vara skitig) och helst något M paket så den ser vettig ut men de räcker nog inte pengarna till. Årsmodel runt 2000.

Har kollat på bilarna här i tyskland men ja är fan osäker om det lönar sig att importera.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT