Fråga kring CSN bidrag..

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Vi säger nu rent hypotetiskt

En kompis har varit iväg i Norge och jobbat in lite pengar, och sen ska börja plugga. Så står där att man inte får ha tjänat mer än 47.900 kr under året för att ha rätt till bidrag.

Om man då hypotetiskt sätt har tjänat 55 000 kr. Finns det då någon möjlighet för CSN att få reda på detta? Om man skattar utomlands och inkomsten inte syns i den svenska deklarationen?

För man kan ju bli återbetalningsskyldig och en massa piss. Men i med att det rör sig om pengar man tjänar utomlands så bör det väl inte vara något som CSN lägger ner energi på att leta efter? De jämför väl det man skriver ner i sin ansökan med svenska skatteverket. Men de hämtar väl knappast in info från andra länder, speciellt inte när de vet va de ska leta efter? :va

Eller är här någon som har koll på detta? :rolleyes:

Det är lugnt att tjäna pengar i utlandet.
Togs t.o.m. upp under någon introduktion jag hade.

Edit: Då ljög de visst för mig: :va

"Inkomster i utlandet
Inkomster i utlandet ska beräknas enligt samma principer som gäller vid beräkning av inkomst i Sverige. Det innebär att som inkomst i utlandet räknas den inkomst som skulle ha varit skattepliktig om den tjänats in i Sverige. Om man har inkomster både i Sverige och utomlands ska inkomsterna läggas samman."

http://www.csn.se/utomlands/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst

Last edited:
Varför inte bara testa o söka bidrag för att se hur mycket du får. Du kommer inte få 0 kr om du söker. Dessutom borde du ju ha cash eftersom du tjänat 55k?

Vissa länder rapporterar till Sverige och CSN tar reda på sånt ibland. Åker du utanför Europa (EU, EES, Norden) så är det nog ganska lugnt men inom skulle jag nog köra med öppna kort.

Det baseras även på när pengarna utbetalades (inte när de tjänades in, juniarbetstiden kommer i juli etc).

Tror inte det blir noll i bidrag, utan bara reducerat. Borde väl finnas någon räknesnurra på csns hemsida?

Om man tjänar för mycket så kommer de reducera lån och bidrag. Precis som någon tog upp innan så är det när pengarna betalades ut som gäller, vilket kan bli lite snett om man är timanställd och lönen släpar en månad för då kommer du väldigt lätt upp i fribeloppet.

Nu till kärnan på pudeln. Givetvis vill CSN att du ska vara ärlig und so weiter, och de kan säkert kolla hit och dit... Men! Jag har kompisar som sommarjobbar i Norge och har gjort så flera sommrar under sina studietider och de har inte fått någon reduktion. Än, iaf. Jag fick återkrav i våras för att jag hade jobbat för mycket 2009 så det kan ta en stund innan man blir överraskad, men de har gått fria än så länge som sagt och de började innan mig så det borde vara lugnt.

Försök inte lura CSN, det är inte lönt. Dom har skärpt kontrollen mycket efter allt fusk. Som du säger får du fullt bidrag om du tjänar ca47k, efter det drar dom av eftersom.

Du kan skriva i att du tjänar 45k men CSN kommer att kontrollera med Skatteverket och då blir du återbetalningsskyldig.

Att du jobbat i Norge borde dom dock ha svårare att se. Har du Dock jobbat våren och börjar Plugga hösten är det lugnt om du kan styrka detta med lönespecar etc

Tack för alla bra svar. Nu har man iallafall fått en liten koll på hur läget ser ut, och hur man ska bära sig åt :)

CSN är för övrigt ett jävla pack, så undvik att få dem efter dig rent allmänt.

Brorsan hade fast jobb, jobbade. Han hade sökt till högskolan några år utan att komma in. Sen får han besked om att han blivit antagen, och har såklart tjänat för mycket..

Lite sent svar men...

Som andra sagt är det ju bara att de reducerar ditt bidrag/lån om du tjänat för mycket under sommaren. Dock så tvivlar jag på att din kompis har så pass bra arbete att han kommer upp i dem summorna.

Fribeloppet baseras på kalenderhalvår, så du får tjäna dina 47.900 första halvåret fram till juni och sedan 47.900 till efter det.

Jag har själv haft ett väldigt bra betalt sommarjobb då jag pluggat och i genomsnitt haft 96.000 brutto på tre månader. Jag har aldrig fått minskat lån/bidrag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT