Fråga: Hur köpa hoj när den har lån på sig

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag håller på och skall köpa ny hoj.
Hojen finns i Gävle, jag i Stockholm.
Killen har lån på den och kan inte sälja den utan att lösa dessa. Han jobbar mycket och kan inte komma till Stockholm på en vardag, samma sak med mig (fast jag då inte kan komma till Gävle). Hur skall jag på ett legalt bindande sätt kunna skicka pengarna till honom och sedan få hojen utan att bli blåst om så skulle vara fallet (mao så att det håller i rätten)?

/Freppa

Jag tror det är ok om du skriver köpekontrakt med killen och långivaren inte har hojen som säkerhet.

Ring Konsumentverket för säkerhets skull.

Det är alltid bra att känna en jugoslav på 2 och tie i sånna här fall.
de bruka kunna lösa de flesta situationer på något oförklarligt sätt...

Gävle sthlm tar inte så lång tid att köra tur och retur hinner man utan bekymmer på en kväll!
dumt att köpa nått som ej har testat eller brovkört!

Räcker det inte med att skriva in i köpekontraktet att :"Säljaren åtar sig att lösa alla eventulla lån på fordonet"??

Har nu pratat med KO och det är enkelt. Ett juridiskt bindande dokument som stipulerar att han får pengar av mig och åtar sig att inom x bankdagar lösa sitt lån och därefter skriva över hojen på mig. Om så inte sker återbetalas pengarna.

Mcbudet: Jupp, håller med. Oljekyld GSXR skall provköra den åt mig innan eftersom mitt ben är något "spjälkat" efter olyckan...

Helst ska affären göras upp på ett bankkontor där inbetalning för lösen av lånet sker i din närvaro.
Är inte det möjligt så får ni skriva nåt sorts "vattentätt" kvitto där köparen skriver under och intygar att lånet löses vid första kommande bankdag eller nåt liknande!

Klurigt det där faktiskt, dock är det väl rätt sällsynt att nån skulle blåsa sitt kreditbolag eftersom personen själv skapar sig ett STORT problem och inte kommer kunna ta nya lån inom en bra framtid.

Själva ägarbytet är inget problem att genomföra, men när ägarbytet går igenom meddelas kreditbolaget som skickar en avi på lösensumma till låntagaren för att lösa lånet inom x antal dagar. Det är därefter som kruxet såklart kan komma om säljaren drar utomlands och partajar upp pengarna :eek:
, då kommer kreditbolaget vilja hämta hem leksaken från dig !

Ring upp hans lånegivare och kom överens med dem att du betalar in restskulden som han har kvar på lånet. På det viset vet du att återtagande förbehållet försvinner från hojen. Om det finns någon mellanskillnad på lånet och köpeskillingen kan du ju sätta in de pengarna på hans konto. Allt förutsätter ju att du har kvitto på hojen och ett slutbetalningsdatum då du skall ha betalat in alla pengar. Du är safe och han är safe. Jag gjorde så iallafall och det gick glimrande.

Du hann visst före med ditt eget inlägg Freppsie.

Men gör ägarbytet direkt på plats samtidigt som du betalar. Vägverket har ingen SPÄRR inlagd om att ägarbyte inte får ske. Däremot finns säkert ett auto-larm till kreditbolaget att ägarbyte har skett och dom kontaktar då låntagaren efter några dagar om inte lösen av lånet har skett.

jag löste ut min hoj när jag köpte den(då gick vi till hans bank och fixade det)...!!! TäNK PÅ ATT...

provköra hojen

gå med killen till banken..och betala lånet.

betala inte utan att få hojen../ utan att veta att den är helt löst

åk förihelvete DIT och köp den!!! på en helg exempelvis:)

Åk upp å kolla så att killen är reko å så. Lite väl riskabelt att skicka en massa pengar till en kille som man aldrig träffat. Ni borde väl kunna mötas halvvägs nån kväll.

//EBS på Watsons konto

Mcbudet skrev:
Gävle sthlm tar inte så lång tid att köra tur och retur hinner man utan bekymmer på en kväll!
dumt att köpa nått som ej har testat eller brovkört!

Du menar väll bovkört?

Sätt inte över pengar till nån okänd persons konto.
Ta med en postväxel som din bank utfärdar. En postväxel är desamma som kontanter.
Banken skriver ut postväxeln i ditt namn för då kan du överlåta den till vem som helst genom att skriva under den på baksidan och skriva "överlåtes till xxx" .
Kontanter är riskabelt pga av rånrisk och inge vidare att traska runt med på fickan !

SÅ??????? :confused:

VAD är det för hoj som gäller nu då??? :fakta

Blir det en Gixxer1000????

Är såååååå nyfiken vad Oljedryg ska få provköra :7peta

//Lännström :hej

Mmmmm.... du får undra lite till. Säger inget innan det är klart. Per är dock förtjust i vad han skall få leka med tror jag....

äh.. va fan, vill han sälja den så får han väl se till att ta ledigt o fixa de där...
annars letar du reda på en annan hoj.... Det är ju inte säljarens marknad direkt .

Jag är helt inne på Nitrous linje..du vet va ja sa till dig till telefonen!

Se till att han pallrar sig hit till stan och ni löser affären inne på banken..bäst för båda parter och minst potentiellt jidder..

Nog fasen skulle väl han kunna ta sig ner från Gävle å hit?
Det är ju inte direkt Kiruna man pratar om?

Som tidigare sagt...det är köparens marknad..

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back