Fråga gällande hjullager fram.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Fråga :
Hur hårt skall man egentligen dra framaxeln efter det att man bytt hjullager?

Har bytt och i hjulet satt en sorts adapter mellan lager och axel. Drog den så pass hårt att lagret började snurra lite långsammare när jag snurrade hjulet och sedan släppt ca 1/10 varv.

Sedan har jag dragit framaxeln ganska hårt. Finns där någon risk att axeln nyper åt denna lilla 'adapter' så pass att lagren kan ta skada?

Det glappar inte, men jag vill veta hur pass hårt man egentligen skall dra.

Ge mig inte utskällningar nu, utan snälla tips. =D
 
Adaptern/hylsan som ska ligga emot innerringarna på lagerna ska inte ha något egentligt spel. Mao ska ena lagret vara knackat/pressat in mot botten på ena sidan i navet, ( vilken sida? se sprängskiss ) medans det andra lagret ska knackas så att det ligger dikt an mot hylsan, så pass hårt att du med kraft, med t. ex tummen, kan trycka det åt någondera sidan, alltså inget egentligt spel.

Har du spel mellan hylsan och lagerna så kommer innerringarna att pressas utan stöd ifrån hylsan, därför kommer hjulet att rulla tungt, alltså inte bra!

PS Knackar du in lagret för hårt så kommer alltså hylsan ligga och trycka mot innerringarna, vilket också gör att inte hjulet rullar utan minsta friktion. Apropå moment, kolla manualen!
 
Last edited:
Problemet är att jag har ett annat framhjul än original, men på den beskrivningen du gett så låter det som om jag gjort rätt.
 
Principen är att du klämmer lagrets innerringar och låter ytterringarna flyta.
Det gör att lagret inte skadas om man drar för hårt.
Klämkraften går från mutter-gaffelben-distans-lager-distans-lager-distans-gaffelben-axelns stopp.

Distansen mellan lagren måste vara så lång att man inte bottnar och klämmer ihop ytterringarna inne i hjulet.
Mät distansen och det axiella måttet mellan lagerlägena i hjulet!

Dessa mått måste vara så att distansen är längre. Hur mycket större beror på navets bredd.
Dels har man en värmeutvidgning i navets aluminium som är större än stålet i axel och distanser, dels är INTE precisionen speciellt hög på ett lagers bredd. Visst har lager små toleranser radiellt, men det kan skilja flera tiondelar på bredden när man kommer upp lite i dimension.

Ta en momentnyckel ock kolla hur hårt du drar när hjulet börjar rulla tyngre.

Vad har man för nytta av att veta det?
 
Last edited:
Tack elwe, du gjorde mig mycket klokare!

När jag knackade i lagren så lät jag de inte gå djupare än fälgens ytterkant, så det borde alltså klara sig bra då hålet i fälgen är djupare än lagrets bredd.
 
Nu skall vi se...
Om jag har förstått det rätt så är det viktigaste att det finns ett spel mellan fälg och lager (märkt 'a' på bilden) när man drar åt distansen.

Eftersom jag placerade lagren så de låg jämt med fälgens ytterkant innan jag drog ått dem med distansen så bör där inte vara någonting för mig att oroa mig för?

(Och snälla, inga kommentarer som 'Åk till mecken din sopa'. Jag frågar för att lära mig.)

Ursäkta min usla bild, men det var det bästa jag kunde komma på just nu.

Svart : fälg
Gul : lager
röd : distans
ljusgrön : axel
blå : fjäderben
lila : bromsnav och skivor
 

Bifogat

  • vafan.jpg
    vafan.jpg
    75.1 KB · Visningar: 102
Principen är att du klämmer lagrets innerringar och låter ytterringarna flyta.
Det gör att lagret inte skadas om man drar för hårt.
Klämkraften går från mutter-gaffelben-distans-lager-distans-lager-distans-gaffelben-axelns stopp.

Distansen mellan lagren måste vara så lång att man inte bottnar och klämmer ihop ytterringarna inne i hjulet.
Mät distansen och det axiella måttet mellan lagerlägena i hjulet!

Dessa mått måste vara så att distansen är längre. Hur mycket större beror på navets bredd.
Dels har man en värmeutvidgning i navets aluminium som är större än stålet i axel och distanser, dels är INTE precisionen speciellt hög på ett lagers bredd. Visst har lager små toleranser radiellt, men det kan skilja flera tiondelar på bredden när man kommer upp lite i dimension.



Vad har man för nytta av att veta det?


Inte mycket, mest intresserad av att höra hur mycket han drar, folk drar ju åt hysteriskt ibland.
 
Har inte dragit som en gud, men ändå så pass hårt att man får ta i litegrann med en ringnyckel för att få den att gänga ur sig.
Dock så har jag dragit bulten som håller drivaxeln på plats hårt som den plus att jag använder nylocmutter på den.

Elwe, förstår du något av bilden?
 
Distansen mellan de två lagrena i hjulet ska ligga kloss mot lagren. Den ska alltså inte ligga o "glappa" alls. Möjligen ska den gå att röra lite med handkraft.

Om distansen glappar så drar du ju sönder lagret med hjälp av hjulaxelbulten.
 
Vill tacka alla för tipsen jag fått.

Har haft besök i garaget av en kille som jobbar som mc-meck och han bedömde mitt arbete som mycket väl utfört när han tittade på hur det såg ut.

Har förövrigt kört 15 mil idag, och det kändes kanon.
 


Elwe, förstår du något av bilden?

Ja, jag förstår bilden. Det enda som är fel är att din gröna burk (hastighetsmätaruttag?) inte ingår i kraftkedjan. Istället så finns även där en "distans", kanske inbyggd i burken, kanske lös inuti.

Sedan är det viktigt att måtten "A" inte blir för stora för då kan framhjulet börja vandra i sidled.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top