Fråga ang utrustning (nybörjare)

Wizard99

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2016
Hoj
har ingen
hej först inlägget här .

skall snart skaffa mc (sport) ex:r1 ,ninja,1000 rr honda.
och snart går resan mot tyskland för att köpa mc utrustning .

vill ha något man lätt kan hänga av sig om man sticker till stan och tar en kaffe eller en bio . känns lite fel med racing ställ då .

tänkte kolla hur det är med säkerhets är racing ställ verkligen det bästa ?

fanns flera 2 delat skinn jackor som man kan sätta ihop med dragkedja med byxorna är det och kan det funka bra på en sport hoj ?

hur är det med skydden inne i jackorna ser att det finns " borttagnings bara skydd " för axlar och armar är dom bra eller kan dom lätt glida undan om man kraschar ?

combi jackor
https://www.louis.de/en/artikel/held-5506-harper-leather-jacket/207232?list=148618288
https://www.louis.de/en/artikel/cafe-racer-vintage-leather-jacket/207185?list=148618288

combi byxor

https://www.louis.de/en/artikel/van...er-combination-trousers/206156?list=148621116
https://www.louis.de/en/artikel/van...er-combination-trousers/206123?list=148621116

typs om andra bra tyska butiker nära sverige uppskattas . :tummenupp

Raceställ är säkrast, ja.
Men det är inte någon jättestor skillnad mellan dem och högkvalitativa allväderställ vad gäller säkerhet.
Delade skydd löper större risk att sära på sig vid krasch, så man får asfaltsexem.

De skydden du har på dig är bättre än de du lämnar hemma för att de är opraktiska.

Vid pendlingskörning kör jag ofta med kevlarjeans, crossjacka och kevlartröja över det (alternativt en riktig mc-jacka). Skinnställen åker på när jag nöjeskör däremot. De är väldigt mycket skönare att ha på sig när man faktiskt sitter på hojen.

Så, har du råd med det är flera uppsättningar skydd bäst. :hihi

Jag har också flera olika uppsättningar. Textil kör jag när det är kallt och på semestrar. Skin när det körs på bana och inspirerat på gata. Kevlarjeans+skyddsväst+mc-hoodie när man vill ha något lättare som ser coolt ut, överdelen kan med fördel bytas till en skinnjacka i wolverin-look. Det händer även att jag drar på mig reflexväst, framförallt tidigt på säsongen när bilisterna inte fattar att man finns.
MC-körning har väckt ett intresse för kläder som aldrig tidigare fanns. Det är få tillfällen när man som småfet småbarnsförälder kan känna sig cool, men på hojen gör man det:yoparty

Skall du ha lite budget som jag så är ju 2 delat ganska smidigt, Köp skinnjacka. När man kör med textilställ i högre farter tycker jag de biter tag i armarna rätt bra (fladdrar), har man skinn så tar inte vinden tag i det på samma sätt (sedan ser ju skinn jackor rätt nice ut).
Byxor: Antingen skinn, eller textil. eller varför inte båda? (för kallt väder kan de va bra o ha rejäla byxor).
Se till att dragkedjan som binder ihop jacka o byxor "går hela vägen runt" och inte bara en flärp på ryggen.
*Regnställ. kan inte påpeka det nog många gånger. Det är en billig investering o köpa en regn-overall, Du kan köra i regnet och vara torr. Men när det blir kallt ute så skyddar den jätte bra emot kyla. Jag kör i mitt hyffsat väl ventilerade skinnställ och regnstället på vintern (samt sen höst, jätte tidig vår, även när de är minus grader ute) och det ökar temperaturen innan för väldigt mycket, Detta just för att de stoppar vinden. att åka i 0-5 grader känns som 10-15grader+
En bra multifunktions investering tycker jag, även om man ser ut som Polis när man har de på sig :tummenupp

Vad är okej priser?
Ja du. ett skinnställ för 4tusen kan vara sågott som lika bra som ett för 10 tusen. Känns sakerna bra och rejäla när du tittar på dom, sitter dom bra när du har på dom. Slå till om ekonomin inte tillåter annat.
Man måste inte göra som många andra (varav jag) köpa jacka för 5 lax och byxor för 4. Jag tror inte mina saker kommer att skydda mig bättre än kompisens 4tusen kr ställ han beställde från nätet (han fick byta storlek dessutom så han skickade tillbaka byxorna för 1 storlek mindre utan extra kostnad, sjyst service av butiken!).

Det Viktigaste är att du tycker stället sitter bra på dig, trivs du inte med dina kläder kanske du slarvar med o dra på dig allt, och hemma i garderoben skyddar dom dig inte om du råkar köra vält ^^

Med dom priser du har länkat där ifrån Luis så är du inte alls långt ifrån Lindstrands priser! då får du svenska saker som presterar oftast i topp i tester (ibland även bäst i test) och då jämförs de med mycket dyrare saker. så som race ställ för 15-20 tusen.

Säger som andra redan tidigare påpekat -Det beror på ändamålet med din körning.

De dagar jag ska ut glida å ta en fika på vägen någonstans så kan det räcka med kevlarjeans och en sportig textiljacka/alt. allvädersställ.

Men direkt när det blir bana eller inspirerande körning på gata/landsväg så åker racingstället (helställ skinn) på. Det känns mycket bättre när jag kör då skydden sitter mycket bättre på plats än på textil eller separata skinnjackor och då känns det som jag även "presterar" mer i min körning.
Sen är jag av den uppfattningen att skulle något hända i farter över låt säga 100km/h så är risken bra mycket större att du fläker upp huden om du har allväders/textil/endast skinnjack e t c än om du har ett skinnställ.

Om du inte hört uttrycken: "ska bara glida en sväng i stan" eller "ska bara dra å handla något" m.m.

så lägg på minnet att det aldrig blir så! Det blir alltid någon extra runda där man ev. får för sig å "testa" diverse moment man har i huvudet och som man vill förbättra.

vilka återförsäljare har lindstrand utrustning ?
tänkte om sportdepån i gbg eller lelles mc hade en del i min smak .
vill ändå ha ett ställ som man kan använda som vanliga kläder ,känns som ett racing ställ får vänta kanske då det hade känts lite dumt att gå runt med om man har andra ärenden :D

Det blir rätt varmt att använda hojutrustning som vanliga kläder lite oavsett vad man väljer, jag tycker till och med mina kevlarjeans är lite för varma att spatsera runt i en sommardag, så är du inte frusen av dig så kommer det nog bli lite samma problem för dig.
Men skinnställ och oventilerade allväder är rena plågan att spankulera runt i vardagen med på sommaren. :hihi
Kevlarjeansen är nog lite bättre på den punkten iaf.

Men, det är en avvägning mellan skydd och bekvämlighet. Kevlarjeans skyddar inte på långa vägar lika bra som skinnställ. Sedan finns ju allväderställ nånstans däremellan, om man inte tar de riktiga budgetalternativen, för det är i princip det sämsta godkända skyddet som står att finna.
En polare gick omkull i låg hastighet, inte ens 30, i ett sånt och det var helt bortnött på ena sidan. Hade han kört i ens laglig hastighet hade det nog gjort ont. Så, snåla inte för mycket om du köper allväder. :fakta

skall kolla på flera alternativ slutar nog med att man har bägge delarna sen . tror ni lelles i tyskland låter som ett bra alternativ om man vill spara några tusenlappar ? skall ju såklart bunkra upp med öl med :fyllisar

Last edited:
vilka återförsäljare har lindstrand utrustning ?
tänkte om sportdepån i gbg eller lelles mc hade en del i min smak .
vill ändå ha ett ställ som man kan använda som vanliga kläder ,känns som ett racing ställ får vänta kanske då det hade känts lite dumt att gå runt med om man har andra ärenden :D

Kolla på Johans MC, dom har lindstrand både i butik och på nätet.
Som du säger, man kommer inte gå runt i fullt race ställ på stan osv, Jag känner mig ganska klumpig i 2 delat ställ (kan ta av jackan som tur är) och har man högre stövlar (som brukar vara vanligt att man använder när man har skinnställ) så brukar dom inte vara sådär super bekväma o gå runt med. Men jag tycker inte textil ställ o stövlar är gött o gå i heller ^^.
Något som kan vara bra o ha med sig i hojen om det finns plats. ett par riktigt tunna skor som du kan klämma ihop så dom får plats någonstans. är så otroligt skönt o byta om till det. Mc byxorna går ju fint o ha på sig men det blir lite varmt. stövlarna tycker jag är värst. sådan svett... ^^

Men det funkar... Jag använder min Suzuki som enda transportmedel iprincip, med packväskor o hela rubbet, åker o "stor" handlar med mera och kör allt i skinnstället iprincip (lever ju iofs i en farligare miljö - Polens trafik). men det går, Det är inte det mest optimala men det är allt annat än omöjligt :)
Det skyddet som jag är sämst på att använda är faktiskt ryggskyddet. Just för att när jag åker med hojen till skolan har vi ingen, eller mycket begränsad plats o hänga av oss saker på. det är allt annat än anpassat för hojåkare. Har bara på mig det om jag skall ut o åka o vet att jag skall åka längre eller inte kommer behöva ta av mig kläderna. Ibland får man ta livet som de kommer tyvärr :död men med mål att alltid göra det bästa av situationen så ofta man kan :tummenupp

Och som Ulvhamne säger. låga farter kan räcka. Skinnstället har ju fördelen att vara mer slitstarkt. Jobbar på sjukhuset på somrarna och har sett rätt många olika mc olyckor, framförallt är det ben och fotleder som har tagit mest stryk vad jag har sett. En enda riktigt illa olycka (frontalkrock) varpå hela ena sidan (förutom armbågen) var kaput. men har även sett en patient som hade enl polisen uppskattningsvis kört i 150 in i ett stillastående objekt o flugit av hojen (påverkad förare) och klarade sig med några få blåmärken. Ibland är livet helt enkelt inte rättvist... Men försök o få oddsen på din sida iaf :gnissla Det är nog sällan skydden gör oddsen sämre för dig :fakta

Tja, är svårt det där. Tyvärr måste man kompromissa på ett sätt eller annat. Jag köpte och hade ett delat skinnställ under mitt första hojår, förra, vilket fungerade bra. Det var inget sportställ utan mer touring då jag ville att det skulle vara praktiskt, enkelt att ta av och på när man snabbt stannar på olika ställen osv. Välisolerat med extra innerfoder så man kan köra ända ner i minusgrader. Men, jag kom på mig själv att 99% av mina körningar ändå bara blev rena nöjeskörningar på ett par timmar så nu är ett riktigt helställ inhandlat istället. Sitter tajtare och fladdrar därför inte så mycket i hastighet, är säkrare och betydligt svalare med all sin perforering och att det är mestadels vitt istället för svart med

TS: du kan ju även kolla på begagnade mc ställ. Kom ju upp ett på annons idag för 2 papp här på sporthoj.com vet dock inte vart det bor ^^
Det enda man inte bör köpa begagnat är Hjälm, hjälm är en sådan där viktig sak som man vill veta att den inte blivit tappad samt att den är bra formad till din skalle.

Stövlar och Handskar brukar inte vara sådär jätte dyrt o få sjysta grejor, men om det kniper i plånboken går det ju även där o köpa begagnat

skall kolla på flera alternativ slutar nog med att man har bägge delarna sen . tror ni lelles i tyskland låter som ett bra alternativ om man vill spara några tusenlappar ? skall ju såklart bunkra upp med öl med :fyllisar

Lelles i tyskland, vad är det? Är ganska säker på att Lelles ligger i Uppsala.

Last edited:
TS: du kan ju även kolla på begagnade mc ställ. Kom ju upp ett på annons idag för 2 papp här på sporthoj.com vet dock inte vart det bor ^^
Det enda man inte bör köpa begagnat är Hjälm, hjälm är en sådan där viktig sak som man vill veta att den inte blivit tappad samt att den är bra formad till din skalle.

Stövlar och Handskar brukar inte vara sådär jätte dyrt o få sjysta grejor, men om det kniper i plånboken går det ju även där o köpa begagnat

jo det är sant . har tänkt lite på begagnat . det är bara det att det kan knipa lite i plånboken man man skall köpa hoj + ta lappen + utrustning :)

Tja, är svårt det där. Tyvärr måste man kompromissa på ett sätt eller annat. Jag köpte och hade ett delat skinnställ under mitt första hojår, förra, vilket fungerade bra. Det var inget sportställ utan mer touring då jag ville att det skulle vara praktiskt, enkelt att ta av och på när man snabbt stannar på olika ställen osv. Välisolerat med extra innerfoder så man kan köra ända ner i minusgrader. Men, jag kom på mig själv att 99% av mina körningar ändå bara blev rena nöjeskörningar på ett par timmar så nu är ett riktigt helställ inhandlat istället. Sitter tajtare och fladdrar därför inte så mycket i hastighet, är säkrare och betydligt svalare med all sin perforering och att det är mestadels vitt istället för svart med

råkade skriva fel

Bike ute vid bäckebol har också en del Lindstrands:tummenupp
Där går det även att deala lite om man köper byxor och jacka samtidigt:krama

Faktum är att man i mångt och mycket får det man betalar för.
Jag tycker det är viktigt att skydd så som hjälm, handskar, ryggskydd, bröstplatta, axelskydd, armskydd,
höftskydd, knäskydd och bra mc-stövlar.

Jag hävdar bestämt att ett riktigt helställ i skinn är det bästa alternativet.
Även där kan det skilja på kvalitet.
Du får vad du betalar för.

Det är frågan om hur mycket du tycker din kropp är värd vid en eventuell vurpa?

Ett bra tips är att besöka en motorbana där de kör MC , de som kör där har koll på
vilka prylar som är riktig bra för vurpor.

Sport hoj som första hoj ?

Intressant att se hur du uppfattar försäkringspremien vid ett sådant köp.
Kolla den premien först.
den kan vara dyrare varje år en hela hojen kostar.

Det där med försäkring är verkligen något o fundera på. Jag är 25, norr om gbg på landsbyggden.
Tog o kollade snabbt på lite olika hojar.
Gsxr 600 2011: 28k/år i hel eller 11k/år i trafik
Gsxr 600/750/1000 2001-2003 18k/år i hel, 8k/trafik
Yamaha R1 2014 38k/år i hel eller 18k/år i trafik.

Det där med ålder på hojen gör väldigt mycket på försäkrings priset hos länsförsäkringar iaf.
Kan vara värt o ha med i kalkylen iaf när man funderar på vilken hoj man vill ha och till vilken grad den är värd o ha försäkrad.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back