Fråga ang. nedläggning i kurva

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Vid nedlägg i kurva, vilket är bäst av att liksom för ner hojen, men ändå sitta ganska upprätt, eller själv luta lika mycket som hojen?

Har iaf märkt att båda ovanstående fungerar ganska bra i låga hastigheter...

alla har vi olika körstilar och motiv varför vi "hänger" :hihi
Vill du knäskrapa så måste du hänga...
Och så har ju hastigheten och kurvan en liten betydelse...

Sitta rakt upp är nog dumt. Snart märker du att fotpinnarna skrapar i om du inte hänger...

Rasorblade skrev:
alla har vi olika körstilar och motiv varför vi "hänger" :hihi
Vill du knäskrapa så måste du hänga...
Och så har ju hastigheten och kurvan en liten betydelse...

Inte fan måste du hänga för att skrapa!!!

sitter du upprätt går det för sakta

Gasa mer så märker du hur det ska va

Jedda skrev:
Inte fan måste du hänga för att skrapa!!!

sitter du upprätt går det för sakta

Kanske beror lite på hojen också. Jag kan inte få i knät när jag sitter helt rakt i sadeln, då går fotpinnen i först även om jag vinklar ut knät så mycket det går.

För stt svara på frågan så är ju sporthojmodellen att sitta lite snett på hojen så att man hänger lite på insidan av den i kurvan. Då behöver hojen inte luta lika mycket och man kan använda marginalen till att köra fortare i kruvan. Off-road (och motard kanske?) modellen har jag inte lika bra koll på, men jag får för mig att man där gärna lutar hojen mer än sig själv så att säga.

EDIT: Mer häng gör föresten att fjädringen komprimeras mindre och du har mer fjädringsväg kvar om skulle köra över någon ojämnhet.

Last edited:
125kubik skrev:
Kör DT125, och knäskrap är väl inte riktigt aktuellt :)

Men vad ger egentligen bäst kurvegenskaper?

Kör du offroad på asfalt så är det ju lite speciell körstil.

sitt långt fram, luta inåt i svängarna om det inte är relativt skarpa långsama böjar. då kan du ta emot lite med foten se bara till att ha knät mellan disjälv o styret o benet böjt, annars tar styret i knät, och du mommer inte alls dit du hade tänkt!!

Okajj...

Men foten ska inte gå i backen va?

På löst underlag stod det iaf i min MC bok att man skulle sitta mer upprätt i kurvan :)

125kubik skrev:
Okajj...

Men foten ska inte gå i backen va?

På löst underlag stod det iaf i min MC bok att man skulle sitta mer upprätt i kurvan :)
Beror lite på. Kör man i sand etc. så är det väldigt annorlunda än o köra på grus.

Underlaget är en bra utgångspunkt för hur du ska luta dig själv och hojen i kurvor.
Precis som det står i din bok, löst underlag = luta hojen och sitt upprätt själv. (Titta hur crossåkarna gör).
Fast underlag (t.ex. asfalt) där kan du luta lika mycket som hojen.

Din DT 125 är väl inte den bästa hojen för knäskrap och liknande manövrar på asfalt men en helkul hoj i skogen på små stigar och grusvägar eller en liten krokig 70 väg på landet. Stadstrafik ok men långkörning på semester, njae.

Om du sitter rak i rygg så blir det inte lika mycket nerlägg som om du böjer dig framåt.
Om du vill ha mindre nerlägg alternativt mer däcksmönster i backen så lutar/hänger du dig inåt kurvan.

125kubik skrev:
Vid nedlägg i kurva, vilket är bäst av att liksom för ner hojen, men ändå sitta ganska upprätt, eller själv luta lika mycket som hojen?

Har iaf märkt att båda ovanstående fungerar ganska bra i låga hastigheter...

Om jag bombar fett genom korsningar och liknade lutar jag hojen och sitter rakt med kroppen precis som den vassaste crossåkaren men ute i snabbare kurvor hänger jag lite innåt med överkroppen. Så brukade jag köra på min budhoj en XT. Om jag försökte knäskrapa med den så kändes den bara konstig och livsfarlig.

Robban W skrev:
Om jag bombar fett genom korsningar och liknade lutar jag hojen och sitter rakt med kroppen precis som den vassaste crossåkaren men ute i snabbare kurvor hänger jag lite innåt med överkroppen. Så brukade jag köra på min budhoj en XT. Om jag försökte knäskrapa med den så kändes den bara konstig och livsfarlig.

Precis så ska man göra! :tummenupp

Jag brukar träna på långa, svepande kurvor med bra fäste. Först går jag in normalt i kurvan, en linje rakt genom mig och hojen. Sen hänger jag på insidan och vinklar upp hojen, sen tvärs om, hänger på utsidan och lägger ner hojen. Hela tiden har jag samma spår och samma svänghastighet! Då tränar man dels upp lite balans, och känner hur hojen beter sig.

Så här ska det se ut! :tummenupp

Sosnova_jpg.jpg

Last edited:

Bifogat

• Scratch.JPG
    Scratch.JPG
    5.5 KB · Visningar: 478
  • SFT.JPG
    SFT.JPG
    82.2 KB · Visningar: 172
  • TIMBOHOMS RONDELL 2.JPG
    TIMBOHOMS RONDELL 2.JPG
    101.9 KB · Visningar: 167
  • bus7.JPG
    bus7.JPG
    48.1 KB · Visningar: 110
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back