Fråga ang. Italienimport

• Thread starter Thread starter 100
  • Start date Start date

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Hej,

Jag tänkte importera en motorcykel ifrån Italien och undrar hur jag får den hit på säkraste sättet?

Har tyvärr inte tid att åka dit i förhand och kolla så att allting är på sin plats.

Tänkte be honom att scanna in Registreringsbeviset och sin Id-handling och skicka det till min email.

Då vet jag iallafall att han är ägaren och verkligen har hojen till salu.

1500euro för en motorcykel från 1985. Frakten enligt honom skulle tydligen gå på 900euro med TNT.
Ringde till TNT i Sverige och dom sa till mig att dom inte fraktar motorcyklar för privatpersoner, men så kunde reglerna skilja sig lite från övriga länder enligt henne.

Det är en Benelli 354 II Sport -85. Har letat överallt på mobile.de och sidor i Sverige, men det är en väldigt sällsynt modell dessvärre.

Skulle ni våga skicka pengar i förväg till personen?

Annars finns det någon fraktfirma som kan sköta sådant åt mig som markjennings gör i England?

Alla tips är uppskattade!

Skulle åka ner dit om jag hade tid, men tiden är knapp och hinner verkligen inte köra hela vägen från Italien till Sverige, är ändå en jäkla bit.

Skulle åka ner dit om jag hade tid, men tiden är knapp och hinner verkligen inte köra hela vägen från Italien till Sverige, är ändå en jäkla bit.

Det är förmodligen inte så långt som du föreställer dig, men hursom.. Varför inte åtminstone ta en Ryan Air ner och kolla på hojen innan du trycker iväg en massa dollares för något du inte sett?

Ryanair ner, hojen hem :)
Billig försäkring mot att bli blåst. Nu skulle man väl säga att med den modellen och det priset känns det ju inte som ett försök till blåsning, då väljer man väl att locka med nåt värre :D

Men det är inte kul att få hem ett vrak ändå.

Jag skulle nog offra tiden.

Ser att du kör Ducati. Är du bekant med ducati.ms?
Hursomhelst så är det ett stort forum med medlemmar från världens alla hörn. Titta in och presentera dig i Monsterdelen och hör dig för om det finns någon som bor eller befinner sig i närheten av ditt objekt som kan hjälpa dig. Kan vara värt en slant.

//Johan

Betala nån touringnisse på SH att åka ner och köra hem hojen :D

Hur många långtradare som går ner å upp från svedala till italien å tillbaka som kan vara halvtomma på vägen upp...
Lyssna med nån som kör om kontakter

Tack för tipsen!

Jo det säkraste skulle ju vara och åka ner och kolla så att allting är på sin plats, men jobbar 1½ vecka till, sen åker jag iväg på semester så det känns som att tiden är knapp till att hinna ner dit.

Ducati.ms har jag skumläst lite då och då, fast det forumet känns ganska dött om man jämför med dmf.com etc..

Får väl chansa och lita på honom, han verkar seriös fast man vet aldrig..

Gah, kanske får man avvakta och göra hela skiten efter semestern, fast då finns ju risken att motorcykeln inte finns kvar till salu..

Tack för tipsen!

Jo det säkraste skulle ju vara och åka ner och kolla så att allting är på sin plats, men jobbar 1½ vecka till, sen åker jag iväg på semester så det känns som att tiden är knapp till att hinna ner dit.

Ducati.ms har jag skumläst lite då och då, fast det forumet känns ganska dött om man jämför med dmf.com etc..

Får väl chansa och lita på honom, han verkar seriös fast man vet aldrig..

Gah, kanske får man avvakta och göra hela skiten efter semestern, fast då finns ju risken att motorcykeln inte finns kvar till salu..

Ta ett ryan airflyg o sen [URL="https://buchung.dbautozug.de/book/1.asp?aa=1"]autozug [/URL]hem. Blir en riktig snabb t o r

• Gilla
Reaktioner: SGM
Det är mycket meckigt att KÖRA hojen (lagligt) ut ur Italien då de INTE har exportskyltar. Gör en sökning här på forumet så kan du lära dig mer om den saken.

Jag skulle aldrig köpa något osett.

Stämmer in...aldrig osett...
Om inte annat för att se hur säljaren ser ut/beter sig/bor mm

De finns mycket som kan gå åt hel¤"#te...

Du tänker på allvar sätta över pengar till någon du aldrig träffat för något du aldrig sett för att han ska skicka till dig på ett sätt du inte ens vet är möjligt? Allt detta dessutom i ett land som inte bryr sig ett skit om dina rättigheter...

Jag vill också tro gott om folk, men när han har dina 15 lök på sitt konto och hans granne plötsligt vill köpa hojen för 15 lök till kanske hornen växer, vem vet...

Du tänker på allvar sätta över pengar till någon du aldrig träffat för något du aldrig sett för att han ska skicka till dig på ett sätt du inte ens vet är möjligt? Allt detta dessutom i ett land som inte bryr sig ett skit om dina rättigheter...

Jag vill också tro gott om folk, men när han har dina 15 lök på sitt konto och hans granne plötsligt vill köpa hojen för 15 lök till kanske hornen växer, vem vet...

Som du säger så är dethär sant. Man vet ju aldrig vem man handlar med
men du har ju någon aning ifall du åker ner.

Jo.. förstår själv att det är väldigt dumt.

Bad honom att lägga upp varan istället på ebay på auktion och lägga till buy-it-now.

Då har man ju säkerheten med paypal trots allt som gäller i 20 dagar eller nåt om man inte har mottagit varan.

Fast det gick han inte med på, även fast jag erbjöd mig att betala för annonseringen..

Aja, får väl bli nåt annat skit, kanske i tyskland eller nåt :I

Utbudet i Sverige är tyvärr inte det bästa när man letar efter sällsynta motorcyklar som Benelli och Moto Morini..

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti