Fråga ang Blodprov (allergitest) - ni som är.., borde ha koll?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Någon som gjort på sistone?

Fick hem resultat igår, men har lite frågor (för min kukdoktor vägrar svara på tel, och folket på avdelningen går inte att få tag i...) ...

Jag vill veta ang värden, IgE, och hur högt skalan sträcker sig.

Nyfiken på vilka värden en känslig nötallergiker har: mandel, hasselnöt mm? Jag hade 0,67 på hasselnöt, men det kan vara korsallergi mot björkpollen. Dock blir man nojjig.

Geting-stick - någon som vet sitt resultat på blodprov? Jag hade 0,94 .. 0,35 tycks vara gränsvärde för att vara positiv, men skalan går till 100? Jag fick ett getingstick en vecka innan jag gjorde blodprovet, inget hände - men jag kanske blev allergisk iom det sticket?

--
Och för folk som inte har koll: man blir inte allergisk mot ngt utan att ha varit utsatt för det aktuella allergenet. Kroppen drar inte till med histamin första gången kroppen kommer i kontakt med ett ämne.
--

Ingen här som inte tål skaldjur? ...jag hade 5-6 för räkor, hummer & kräftor - någon annan som kan dela med sig av resultat?

Jag vet inte ifall det är tabu att tala om allergier? ..de flesta jag vet är allergiska mot ngt, pollen, livsmedel mm, inget är väl värre än det andra att surra om?

Är inte riktigt bekant med gränsvärdena du nämner, men har dragits med allergi mot pälsdjur, nötter, fisk, pollen m.m. sen barnsben. Så har du frågor beträffande mediciner etc så kanske jag kan tipsa om ett och annat. :tummenupp

Är inte riktigt bekant med gränsvärdena du nämner, men har dragits med allergi mot pälsdjur, nötter, fisk, pollen m.m. sen barnsben. Så har du frågor beträffande mediciner etc så kanske jag kan tipsa om ett och annat. :tummenupp

Samma här, har eller har haft allergier mot pälsdjur, nöttrar, mandlkar, skaldjur, ägg, parfymer, pollen, kvalster, mögel etc. Men allergier förändras med åren. När jag var liten (upp till ca 16-17) var jag hyperallergisk mot katter. Kunde inte ens ha kompisar på besök som hade katter om de inte hade helt nytvättade kläder på sig. Det funkade bra iofs, mina kompisar och deras föräldrar var mycket förstående.
Men nu, och sen ca 20 år tillbaka, har jag inga problem alls med katter. Jag reagerar fortfarande oerhört starkt på häst och vissa hundraser (framförallt collie-raser). Jag är inte heller överkänslig mot nötter/mandel längre verkar det som. Har inte gjort ett sådant gränsvärdestest på ett antal år så har inte så bra koll, men som sagt, sådant kan förändras med tiden. Mitt bästa tips är helt enkelt att undvika sånt som gör dig sjuk :) Det är den enda metod jag kör med. Jag är helt övertygad om att du inte behöver vara nojig. Gör det till en vana att läsa på innehållsförteckningar om du har matallergi.

Jag tar förresten en medicin som heter azatioprin, men det är rätt "tunga" grejer, så den ges bara vid svår allergi. Den går rätt hårt åt levern visst.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...