Fråga ang. övningskörning!?

• Thread starter Thread starter Bea
  • Start date Start date

Bea

I burnout-dimman...
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
No one
Hej!

Står i val o kval, mellan att ta lätt lr tungt mc-kort...!
De blir billigare att lära sig med en lätt till en början, o få in snittsen o vanan på de, innan man börjar med de tunga kortet.
Med tungt kort har jag ingen som kan övningsköra med mig. Men med lätt så har jag de.
Blir ju lite billigare att kunna övn. köra hemma oxå.

Där av min fråga... om man övn.kör med lätt mc. Kan den som övn.kör med mig, åka med bak lr måste den ha en egen cykel att åka på!?
Kan handledaren åka bil?
Får man skjutsa med en 125?

Tacksam för svar!

Kan den som övn.kör med mig, åka med bak lr måste den ha en egen cykel att åka på!? Handledaren kan åka på din hoj eller på sin egen hoj bakom dig
Kan handledaren åka bil? Nej.
Får man skjutsa med en 125? Ja, vid övningskörning. (Eller om du är över 18?)

Jag hade sattsat på tung direkt.
Visst det är lättare att köra hantera en lätt mc men det blir det med tung också efter ett tag.

Tar du kort för tung så kan du ju köra vilken hoj som hälst då kan du välja snällare hojar eller en 125:a om du nu vill det.

Sen förstår jag inte varför du kan övningsköra med lätt men inte med tung, gäller väll samma sak för de båda?

Du får skjutsa med en 125:a om du är över 18.

Håller med 125_next.

Kan du övningsköra med en 125:a så kan du övningsköra med en stor hoj. Fast din handledare kanske bara har A1-kort?

Och att ta A1 istället för A eller A beg. är bara dumt och slöseri med pengar, eftersom du ska uppgradera dig till A senare så är det lika bra att göra det direkt och spara 1500kr.
Sen om du inte vill köra stora hojar direkt så kan du köpa en 125:a och lära dig köra, även med A kort.

Håller med 125_next.

Kan du övningsköra med en 125:a så kan du övningsköra med en stor hoj. Fast din handledare kanske bara har A1-kort?

Och att ta A1 istället för A eller A beg. är bara dumt och slöseri med pengar, eftersom du ska uppgradera dig till A senare så är det lika bra att göra det direkt och spara 1500kr.
Sen om du inte vill köra stora hojar direkt så kan du köpa en 125:a och lära dig köra, även med A kort.

Men sen om man ska ta tungt kort fast köra med en 125 så får du köpa två hojar om du inte har tillgång att låna nåns..

Du kan ju alltid övningsköra privat med den du känner som har lätt mc även om du ska ta A/A-beg, du lånar han/hennes mc och sjutsar för att lära dig alla trafikregler, etc om du förstår hur jag menar? Blir extra mängdträning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT