Fråga angående däckdimension (bil)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har precis plockat av 5 stycken däck inklusive reservhjulet som jag tänkte slänga ut på blocket och eventuellt något bilforum. De är av uddadimensionen 245/40/17. Däcken i fråga är inte rätt dimension för nuvarande bil och sattes på av föregående ägare så det är inget att gå efter. Jag vill inte lura på någon fel däck. I så fall utelämnar jag helt och hållet förslag och överlåter till köparen att hålla koll.

Gör det lätt för dig. Skriv däck dimension, bultmönster, och fälgens tum storlek i annonsen. Sen får eventuella köpare stå för resten om det passar deras bil eller inte. :fyllisar

Alla bilmodeller där däck+fälg får plats i hjulhuset?! För du ska inte sälja fälgarna va? :confused: Utan bara gummit?

Gör en annons där du skriver storlek/däckfabrikat/mönsterdjup/hastighetskod och släng upp en bild...
245/70/17 är inte så jätte ovanligt...

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

är typgodkända
uppfyller kraven på belastningsförmåga
uppfyller kraven på hastighetskapacitet
är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/

Edit: ska du sälja fälgarna så kan du kolla in en "bultcirkelguide" http://falginfo.se/bultmonster/

Last edited:
Ska bara sälja däcken. Inga fälgar. Lägger ut dem med märke, dimensionerna samt mönsterdjup endast helt enkelt.

Då är det ju upp till köparen och kolla om de passar på hans bil. Vad ska du ha för dem? Mina 17" börjar bli lite slitna på min Saab, dock kommer jag inte ihåg vilken bredd jag har men tippar på 225.

Jag vet inte vad man kan ta för begagnade däck. Men ca 1500 kr hade jag nog tänkt mig som utgångspunkt för alla fem däcken. 225/45/17 är en vanlig dimension på många bilar. 245/40/17 är för brett på en 7" fälg. Mannen som ägde bilen innan mig utgick från original dimensionerna, men glömde bort eller kände inte till att det var ett specialtillverkat däck för bilen i 245/40/17 som i realiteten är närmare ett modernt 225/45/17 däck. Nu tog jag beslut att renovera fälgarna och då tänkte jag sätta dit rätt typ av däck. Vill dessutom ha ett par däck med hårdare stommar än de som sitter på idag. Tycker personligen inte att de är tillräckligt bra för bilens prestanda. Att de dessutom är fel dimension underlättar knappast heller.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park