Fräsning, camberedning, heidenhain ncl-fil

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jo det är mc-relaterat. Jag håller på och skall köra ut några delar till min motorcykel men har fastnat på att ifrån camberedningen i proE så får jag ut filen i .ncl . Som jag fattat det skall man med hjälp av en postprocessor konvertera det till antingen .i (iso) eller .h (heidenhain) för att jag skall kunna provköra det i maskinen.

Jag kan få över programet ifrån datorn till våran iTNC530 och se det med alla kordinater som programet skall göra men kan inte öppna det i testkörning för där stöds det inte.

Hur gör man?

Kanske är något över den normala nivån här men hoppas någon kan ge mig ett tips för jag är så jävla nära att trycka på den gröna knappen

Kan posta ett program som funkar i grafiken till datorn o se vad som skiljer i översta raderna? Jag kör inte själv heidenhain men det brukar ligga mycke matnyttigt i översta raden i form av procenttecken, dollartecken o annat för att maskin ska få den info som krävs för att få grafiken att funka.

Kan posta ett program som funkar i grafiken till datorn o se vad som skiljer i översta raderna? Jag kör inte själv heidenhain men det brukar ligga mycke matnyttigt i översta raden i form av procenttecken, dollartecken o annat för att maskin ska få den info som krävs för att få grafiken att funka.

Bulken eller buken eller vad det kallas menar du ?

Hur som helst lyckades jag till slut. Den som skrivit postprocessorn hade i sitt program skrivit att det som skall göras om till .h skall ligga i roten av C: för att det skall fungera. Ringde upp programeraren så löste det sig:tummenupp

Så nu kan jag köra ut min del, äntligen:D

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    72.9 KB · Visningar: 65
Ta bara ut kordinaterna i en text-fil och mata in med usb-minne i maskinen annas.Är själv VÄLDIGT negativt inställd till att använda camberedningsprogram då de ofta spottar ut massa onödiga koder som egentligen inte behövs utan gör bara programmet svårare att läsa samt att den oftast har överdrivna säkerhetsmarginaler man aldrig orkar ändra i efterhand. Själv knackar jag allt för hand i maskinen (förutom väldigt komplexa konturer) för då skriver jag inte fler kommandon än nödvändigt, vilket är praktiskt för nästkommande stackare som skall felsöka.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti