Främre hjulaxel. Men ta gäng då!!!! (Kawa Z1000 -03)

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Jag gillar verkligen min hoj, men snart åker släggan fram.
Har haft ner framhjulet för byte av däck, å nu ska allt tillbaka.
Inte nog med att man måste vara två personer för å få i hjulaxeln, (en som lyfter däcket på plats, å en som stoppar i hjulaxeln), axelhelvetet tar ju aldrig gäng!
Jag provar å rucka på däcket för att centrera axeln mot hålet. Jag provar å slå på axeln. Jag provar å skrika könsord till axeln. Men inget hjälper!
Vad gör jag för fel?

/Hensoldt (som troligtvis fick sin damp-diagnos i garaget nyss )

Lätt knackande med gummiklubba kan behövas för att övertyga en hjulaxel men behövs mer än det så gör man nåt allvarligt fel.

Är det gänga i gaffelbenet altså?
På moderna hojar brukar det ju vara en skruv/mutter i andra änden som spänner ihop hela paketet.
Bilder på ingående delar skulle nog underlätta.

Jag är på rätt sida å bråkar. Det är gänga i ena gaffelbenet, så det går inte att sätta i axeln från fel håll. Jag har kollat så att distanserna sitter som dom ska. Det blir nog till å knacka mer med plastklubba.

Är du säker på att du kör i rätt hål :confused:
Testa så att axeln går i alla saker var för sig, och ta det lugnt och försiktigt när du lirkar in axeln, banka hårt ger bara grader eller förstör lager, smörj gärna med lite fett om det har gått torrt. :hej

TS påminner mig om när man skall de/mo hjulen och kränga fram och bakdäck i depån och är ensam med allt och dessutom under tidspress p.g.a. att man inte vill missa nästa körpass, svettigt och många svordomar blir det :hihi

Man kan som sagt inte stoppa i axeln från fel håll. Nu har jag bankat som en gnu. Hjälper inte. Drar tillbaka axeln en bit, för att sedan köra in den igen. Men den stannar på samma ställe, precis innan gängorna i gaffelbenet. Å precis som Jippo säger, man är själv nere i garaget, skitarg, å ingen att skrika åt. Å man vill ju inte gärna dra momentnyckeln genom strålkastaren på hojen. Men snart drar jag ur axeln å kastar den i ån!!!

Spänn ihop gaffelbenen med t.ex. ett spännband, försiktigt, så att axeln når gängorna!

Det är inte bara så att gaffelbenet roterat lite eller satt sig på sniskan så att du inte kommer åt gängorna?

Det är inte inre lagerdistansen som halkat snett inne i hjulet så axeln hänger sig på det bortre lagret innifrån hjulet?
Kan vara ett helvete att få rätt ibland utan att det halkar snett igen när man försöker få dit hjulet...

En gammal jobbarkompis sa alltid " blunnar du din jävel" och om gängjäveln fortfarande jävlades sa han "jaja.. Släpp hora ja ska betala"..

Prova vettja :tummenupp

Problemet löst. Jag hade satt fast bromsoken innan jag fått igenom axeln helt, vilket gjorde att axeln inte blev helt centrerad. Det blev "byrålåda" i ingångshålet. Märkte inte det förrän jag fick psykbryt och ruskade om hela hjulpaketet som en galning. "klick", så åkte axeln in den sista biten så jag kunde börja gänga.
Tack alla för tipsen, dock så löste det sig med milt våld, som så ofta... :D

Problemet löst. Jag hade satt fast bromsoken innan jag fått igenom axeln helt, vilket gjorde att axeln inte blev helt centrerad. Det blev "byrålåda" i ingångshålet. Märkte inte det förrän jag fick psykbryt och ruskade om hela hjulpaketet som en galning. "klick", så åkte axeln in den sista biten så jag kunde börja gänga.
Tack alla för tipsen, dock så löste det sig med milt våld, som så ofta... :D

http://www.socialstyrelsen.se/evidensbaseradpraktik/sokimetodguidenforsocialtarbete/art

jaha, det var ju synd att det löste sej, hade tänkt o vänta nån dag o sedan komma med ett najs sista kompis pris och befriat dej från helvetet :)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort