Foto med rundade hörn i ps

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Ska klistra in ett foto (på två fina flickor) på en bakgrund i photoshop.
Grejen är att jag vill att det ska va rundade hörn på fotot, hur gör jag?
Hittar bara "avrundad rektangel" men där kan ja inte meka in kortet.. är säkert ute o snurrar.
Det verkar ju finnas en del ps kunniga hojåkare här som säkert kan hjälpa mej?

Tack på förhand

bör jag lägga upp bilderna oxå?

Gå in i snabbmask-läget, och rita sedan en rektangel med rundade hörn över det du vill ska vara innanför ramen. Gå ur snabbmask och du har en färdig markering.

McB skrev:
Gå in i snabbmask-läget, och rita sedan en rektangel med rundade hörn över det du vill ska vara innanför ramen. Gå ur snabbmask och du har en färdig markering.

Du, jag är ingen expert på ps :tungan

Snabbmask läge? :)

Vad menas med att en bild är "indexerad" och hur indexerar man den?

Tack för ett snabbt svar annars :tummenupp

mjukis skrev:
Du, jag är ingen expert på ps :tungan

Snabbmask läge? :)

Vad menas med att en bild är "indexerad" och hur indexerar man den?

Tack för ett snabbt svar annars :tummenupp

Snabbmask - Quickmask. Tryck på Q och allt du ritar blir rött. Tryck på Q igen och det blir en markering.

inte trycka ihop fina damer sådär.. :fatta! :huvet

Det är ju för fan inte fejk 16:9 på en dator :) :rolleyes:

Men det där skall väl inte vara så svårt, men varför så grön?

Josafan skrev:
inte trycka ihop fina damer sådär.. :fatta! :huvet

Det är ju för fan inte fejk 16:9 på en dator :) :rolleyes:

Men det där skall väl inte vara så svårt, men varför så grön?

Vi kör lite grönt tema :)

Slänger upp bilden på bara flickorna så får ni meka ihop det.. men jag tror inte flickorna vill att bilden ska florera runt för mkt hos diverse snuskgubbar :hihi

OBS!!! Som ni ser är det två nya flickor.. dom andra ville inte vara med på våran vimmelsida :va Hoppas ingen börjat jobba med dom andra två nu...

Last edited:
McB skrev:
Varför så ihoptryckta? Ser knas ut.

mm.. vet.. dom ska inte vara det. Tänkte inte på att fixa till bilden innan ja ladda upp den här..

Edit: Kan lova att dom inte ser knas ut irl :tuttar :tummenupp

Edit 2: Går o knoppar nu, skit nice om du kunde ordna de där :tummenupp natti natti :pannkyss

Last edited:
Lånar tråden lite.

Nån som vet hur man gör en "övertoning" av en bild med opacitet?
Alltså jag vill att bliden skall dimma ut i höger kanten och gå till 100 i opacitet i vänsterkanten tex?

Det blir inget bra att leka med suddgummit utan jag skulle vilja måla fram opaciteten med tex övertoning så det blir en jämmn övergång.

Hoppas ni fattar vad jag menar!

MT skrev:
Lånar tråden lite.

Alltså jag vill att bliden skall dimma ut i höger kanten och gå till 100 i opacitet i vänsterkanten tex?

Det blir inget bra att leka med suddgummit utan jag skulle vilja måla fram opaciteten med tex övertoning så det blir en jämmn övergång.

Jag fattar men vet inte hur man gör.. men vill oxå veta, håller på o styr lite med sånt oxå.. hjälp oss :gnissla

MT skrev:
Lånar tråden lite.

Enkelt. :)

Använd gradient-verktyget. Finns på samma knapp som färgbunken. Sätt bakgrundsfärgen till den färg du vill att gradienten skall avslutas med, och gå sedan in på inställningar för verktyget. Välj läge "Background to transparent".

Gör en markering av det område av bilden som skall innefattas av gradienten, och använd nu gradient-verktyget där i. Dra ett streck rakt igenom, och vips är bilden uttonad. Genom att dra strecket i olika längder och använda olika start- och slutpunkter går det att styra hur det ska se ut, och det går också att skräddarsy själva gradientens utseende under egenskaper för verktyget.

McB skrev:
Enkelt. :)

Använd gradient-verktyget...QUOTE]
Den visste jag om men det jag skulle vilja göra är inte att måla på lagret utan tunna ut det så bakgrunden syns.
Det tipset du ger funkar ju med en enfärgad bakgrund men som tex vid bilden jag bifogar går det väll inte :va

Bifogat

• bild_0141.jpg
    bild_0141.jpg
    42.4 KB · Visningar: 45
MT skrev:
Lånar tråden lite.

Tutorial på engelska
http://www.sitepoint.com/article/photoshop-fade-layer-mask

mjukis skrev:
Ska klistra in ett foto (på två fina flickor) på en bakgrund i photoshop.
Grejen är att jag vill att det ska va rundade hörn på fotot, hur gör jag?
Hittar bara "avrundad rektangel" men där kan ja inte meka in kortet.. är säkert ute o snurrar.
Det verkar ju finnas en del ps kunniga hojåkare här som säkert kan hjälpa mej?

Tack på förhand

bör jag lägga upp bilderna oxå?

Markera bilden du ska avrunda hörnen på. Gå till Select --> Modify --> Smooth. Skriv in avrundningsradien o tryc ok. sen trycker du shift + ctrl + I och sedan delete. klart.

Kanske inte så tydlig instruktion men men lycka till...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti