Fortum- Bra eller Anus????

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Har precis blivit uppringd av en kille som ville sälja fortums el till oss.
Han var jättetrevlig och sa att han skulle spela in samtalet och det lät helt ok till en början. Men efter ett litet tag så lät det som likadant som
när man spolar tillbaka ett kassetband. Då blev jag misstänksam och ville avsluta samtalet. Han ble helt stirrig och bedyrade sin oskuld men jag stod på mig och avslutade samtalet.

Deras erbjudande var dock bra så jag ringde Fortum direkt och fick samma erbjudande av dem och sa att jag ville ha ett avtal och de lovade att skicka en bekräftelse för översyn med 14 dagars ångerrätt.

Så vad har ni för erfarenheter av Fortum?

Bra eller Anus???

Jag har Eon idag och de vill jag gärna bli av med fortast möjligt.

Jag har Fortum, och har haft det nåt år.
Har inte haft några problem med dem.

Iofs kanske jag är ett dåligt exempel.
Elräkningen inklusive allt brukar ligga på ~500kr/kvartal.
Så har inte lagt ner allt för stor energi på att leta upp något billigare.

Det beror väl på vad du är ute efter? Billigast eller bäst kundservice, eller miljövänlig etc blabla?
Själv kör jag på Skellefteå kraft då de var topp 3 när det gällde priset vilket är det enda som räknas för mig.

Vad är det du är så missnöjd med hos din nuvarande leverantör? Är det priset eller hur de agerar? De större bolagen (Vattenfall, Fortum, Eon) är troligen seriösa bolag, trot eller ej. :-)

Det som är viktigast är ju när du låser priset, och inte för att spara något öre vilket är vad det handlar om bolagen emellan. Det finns ju ett antal olika avtalsformer, fastpris, spot/rörligt, mm. Inget enskilt bolag är billigast på allt. Det ett bolag förlorar på en produkt, eller kundkategori tar de igen på något annat. Det är bara att vara om sig om man vill spara pengar. Alltså byta leverantör när bindningstiden löper ut, om man orkar att ändra autogiro, etc för kaffepengar. Min teori är att om alla hade stannat med samma leverantör så hade bolagen inte behövt sådan stor organisation som ringer upp folk. Det handlar om hundratals miljoner kronor i omkostnader per år som skulle kunna sparas.

Har man en lägenhet på 3-5000 kWh kostar det en några hundralappar i månaden och då blir besparingen på sin höjd några tior i månaden.
Bor du i hus är det viktigast att inte ligga på normalpris (eller tillsvidarepris), vilket brukar vara runt 15-20 öre dyrare. Detta blir med skatt och moms runt 35 öre dyrare totalt. För en villakund på 25000 kWh blir det många tusenlappar du kan spara.

Det som skiljer handelsbolagen åt är oftast något öre i påslag, alternativt att man kan få årsavgiften på några hundralappar borttagen. Tänk på att det kostar bolagen mellan 500-1000 kr att ta en ny kund (telefon-, el-, eller tv-bolag). Skulle alla kunder byta varje år kommer priset garanterat att gå upp för alla handelsbolagen. En kund stannar i snitt 7 år, sedan finns det sådana som byter jämt och ständigt, och sådana kunder är inget bolag intresserad av. De är rena förlusterna. Säger du att du sticker kan du säkert förhandla bort åtminstone årsavgiften. Säkert också något öre billigare pris per kWh.

Anledningen att mindre bolag kan vara billigare är att de har mindre omkostnader i form av IT system, kundsupport, mm. Detta bör rimligen leda till sämre kundsupport, längre svarstider, kortare öppettider. Kan man leva med det så kan det ju vara en idé att välja ett mindre bolag.
Oftast får man vad man betalar för.

Last edited:
Vad är det du är så missnöjd med hos din nuvarande leverantör? Är det priset eller hur de agerar? De större bolagen (Vattenfall, Fortum, Eon) är troligen seriösa bolag, trot eller ej. :-)

Det som är viktigast är ju när du låser priset, och inte för att spara något öre vilket är vad det handlar om bolagen emellan. Det finns ju ett antal olika avtalsformer, fastpris, spot/rörligt, mm. Inget enskilt bolag är billigast på allt. Det ett bolag förlorar på en produkt, eller kundkategori tar de igen på något annat. Det är bara att vara om sig om man vill spara pengar. Alltså byta leverantör när bindningstiden löper ut, om man orkar att ändra autogiro, etc för kaffepengar. Min teori är att om alla hade stannat med samma leverantör så hade bolagen inte behövt sådan stor organisation som ringer upp folk. Det handlar om hundratals miljoner kronor i omkostnader per år som skulle kunna sparas.

Har man en lägenhet på 3-5000 kWh kostar det en några hundralappar i månaden och då blir besparingen på sin höjd några tior i månaden.
Bor du i hus är det viktigast att inte ligga på normalpris (eller tillsvidarepris), vilket brukar vara runt 15-20 öre dyrare. Detta blir med skatt och moms runt 35 öre dyrare totalt. För en villakund på 25000 kWh blir det många tusenlappar du kan spara.

Det som skiljer handelsbolagen åt är oftast något öre i påslag, alternativt att man kan få årsavgiften på några hundralappar borttagen. Tänk på att det kostar bolagen mellan 500-1000 kr att ta en ny kund (telefon-, el-, eller tv-bolag). Skulle alla kunder byta varje år kommer priset garanterat att gå upp för alla handelsbolagen. En kund stannar i snitt 7 år, sedan finns det sådana som byter jämt och ständigt, och sådana kunder är inget bolag intresserad av. De är rena förlusterna. Säger du att du sticker kan du säkert förhandla bort åtminstone årsavgiften. Säkert också något öre billigare pris per kWh.

Anledningen att mindre bolag kan vara billigare är att de har mindre omkostnader i form av IT system, kundsupport, mm. Detta bör rimligen leda till sämre kundsupport, längre svarstider, kortare öppettider. Kan man leva med det så kan det ju vara en idé att välja ett mindre bolag.
Oftast får man vad man betalar för.

Tack för många bra synpunkter.

Absolut viktigast är priset. På andra plats kommer möjligheten att kunna binda mig med kort varsel vilket Eon inte kunde erbjuda tydligen.

Det jag är missnöjd med idag är att de (Eon) fullständigt skiter i mig som kund. Vi har under det åren vi haft Eon åtskilliga gånger påtalat att vi vill ha fakturan varje månad. Visst det har funkat en månad eller så men sen ändrar de tillbaka till att skicka faktura var 4:de månad igen.

Tack för många bra synpunkter.

Absolut viktigast är priset. På andra plats kommer möjligheten att kunna binda mig med kort varsel vilket Eon inte kunde erbjuda tydligen.

Det jag är missnöjd med idag är att de (Eon) fullständigt skiter i mig som kund. Vi har under det åren vi haft Eon åtskilliga gånger påtalat att vi vill ha fakturan varje månad. Visst det har funkat en månad eller så men sen ändrar de tillbaka till att skicka faktura var 4:de månad igen.

Jag har jobbat under Eons styre och de har inte många rätt alla gånger dessvärre.
Kolla Elskling.se där du kan fylla i alla dina krav och så får du upp bästa leverantör och kan välja och vraka.

Jag har ju då en sån här Mac och då får man inte tillgång till numerisk del på tangentbordet, inte ens på trådlösa, så jag har Godel = dom har kortast OCR-nummer.

Ibland är det dom små sakerna som räknas.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back