Fortsätta på mineral eller byta till delsyntet?

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
TJa!

Jo det är så att min hoj nu rullat 99.4 mil och jag har bokat 100 mila...MEN jag fick inte tid förän om ca 10 dar.
Jag tänkte såklart fortsätta köra men tänkte byta olja & filter(igen).
Då till frågan...ska jag fortsätta på mineral eller byta till delsyntet?
och hur långt över 100 mil är det "ok" att köra?
Hojen är hur lättstartad som helst, den stod över långhelgen och startade på 1'a kicken...

Mvh Jonas

helt ny hoj är väll ingen ide o snåla på oljan?
Köp fin olja till din käresta
Har iufs inga bra argument men låter lite snålt o köpa ny hoj o snåla på oljan

Kulgan skrev:
2223638 TJa!

Jo det är så att min hoj nu rullat 99.4 mil och jag har bokat 100 mila...MEN jag fick inte tid förän om ca 10 dar.
Jag tänkte såklart fortsätta köra men tänkte byta olja & filter(igen).
Då till frågan...ska jag fortsätta på mineral eller byta till delsyntet?
och hur långt över 100 mil är det "ok" att köra?
Hojen är hur lättstartad som helst, den stod över långhelgen och startade på 1'a kicken...

Mvh Jonas

Är nog ingen fara att köra några mil till, är du osäker kan du ju alltid kolla ventilerna själv :tummenupp

Angående olja.. Läs Dr.bikes oljetrådar, jag tänker iaf aldrig köpa delsyntet igen såvida dom inte anger hur stor andel syntet det finns i dunken. Om du inte orkar läsa så är det så att tillverkarna kan blanda i bara några få % syntet för att få kalla oljan delsyntet, inte 50/50 som man kan tro.

Själv kör jag på biltema's helsyntet 15w40 och byter med halva intervallet mot motuloljan jag körde på innan. Blir ungefär samma pengar men jag har alltid ren och fin olja i hojen, jag är övertygad om att det är bättre för motorn iallafall.

Last edited:
Har du redan bytt olja+filter innan?? Tror knappast det skall vara någon fara isåfall även om hojen har gått en bit över 100 mil.
Och som Monobike sa så är delsyntet helt onödiga xtra pengar, köp helsyntet eller vanlig mineral.

peteR1000 skrev:
2224690 Har du redan bytt olja+filter innan?? Tror knappast det skall vara någon fara isåfall även om hojen har gått en bit över 100 mil.
Och som Monobike sa så är delsyntet helt onödiga xtra pengar, köp helsyntet eller vanlig mineral.

Vissa kanske tycker det är onödiga pengar med delsyntet, för mig o många andra är GPS "hallonsaft" (delsyntet) det enda som får kopplingen att hålla.

Tror den kvalitén duger gott så ofta som jag byter, 10h eller 100mil.
Hellre det än köpa nya lameller i tid o otid. /Per

Per skrev:
2224869 Vissa kanske tycker det är onödiga pengar med delsyntet, för mig o många andra är GPS "hallonsaft" (delsyntet) det enda som får kopplingen att hålla.

Tror den kvalitén duger gott så ofta som jag byter, 10h eller 100mil.
Hellre det än köpa nya lameller i tid o otid. /Per

kör oså med gps oftast.

eftersom jag körde in hojen efter det där tipset som fanns i ngn tråd så har jag ju hunnit med typ 3 oljebyten redan...tänkte göra ett igen eftersom jag köpte 4 liter mineral och 4 liter delsyntet av märket spectro...+en herrans massa filter...
jag var ju tvungen att handla för presentkortet :P

eftersom det kanske blir 20-30 mil eller så extra kanske det inte spelar ngn roll om det är delsyntet eller mineral då?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman