Fortkörningsböter...

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
CBR 600RR
Idag när jag skulle ta bågen till en kompis...var lite sen, så står farbror blå i en korsning i stan. Blev klockad 64 km/h på 50 väg... och jag blev/blir 1 200:- fattigare. Visst känns det lite petigt..och surt, men det finns inte några bortförklaringar, jag körde för fort helt enkelt.

Nu till min fråga. Vad har detta för konsekvenser? Om jag nu skulle "råka bli" stannad ytterligare en gång för fortkörning, vad händer då? Ryker körkortet? (förutsatt att det är en liknande förseelse förstås) Så, någon snäll själ som vet?

tack tack :hej

Thompson skrev:
2236768 Idag när jag skulle ta bågen till en kompis...var lite sen, så står farbror blå i en korsning i stan. Blev klockad 64 km/h på 50 väg... och jag blev/blir 1 200:- fattigare. Visst känns det lite petigt..och surt, men det finns inte några bortförklaringar, jag körde för fort helt enkelt.

Nu till min fråga. Vad har detta för konsekvenser? Om jag nu skulle "råka bli" stannad ytterligare en gång för fortkörning, vad händer då? Ryker körkortet? (förutsatt att det är en liknande förseelse förstås) Så, någon snäll själ som vet?

Det är länsstyrelsen som tar beslut om det och man kan bli av med det fast det vanligaste är att man får en till bot och en varning. skulle man sedan göra en 3:e förseelse så ryker den. Detta självklart under förutsättning att du inte åker dit för något allvarligare än 14 km/h för fort för då ryker nog lappen på stört.

Thompson skrev:
2236768 Idag när jag skulle ta bågen till en kompis...var lite sen, så står farbror blå i en korsning i stan. Blev klockad 64 km/h på 50 väg... och jag blev/blir 1 200:- fattigare. Visst känns det lite petigt..och surt, men det finns inte några bortförklaringar, jag körde för fort helt enkelt.

Ja, det känns väl alltid lika onödigt när man väl blir stannad. :näsblod

Vad visade mätaren ? 70 ? 80 ?

Fan va tungt att torska när det bara är 14km/h det gäller :/
Tror det stämmer ungefär vad Well sa, så ta det lite försiktiga på de ställen där det kan stå en poliz bakom hörnet :tummenupp
Tror man kan klara att endast få böter ganska många gånger irad om det gäller väldigt små fortkörningar. Alltså långsammare än 74 på 50väg!

lorkan skrev:
2237044 Ja, det känns väl alltid lika onödigt när man väl blir stannad. :näsblod

Vad visade mätaren ? 70 ? 80 ?

ja visst gör det det, man skulle fan inte stannat, bara brassat vidare:näsblod

65-70 nånting kanske...

Well skrev:
2237023 Det är länsstyrelsen som tar beslut om det och man kan bli av med det fast det vanligaste är att man får en till bot och en varning. skulle man sedan göra en 3:e förseelse så ryker den. Detta självklart under förutsättning att du inte åker dit för något allvarligare än 14 km/h för fort för då ryker nog lappen på stört.

Uhm 14km/h för fort?..
Är det bara jag som är efter eller är det vid:
20km/h för fort på 30 väg
30km/h för fort på 50,70,90,110 väg? (som krävs för att manska tappa lappen dvs..)

Själv åkte jag på fortkörningsbot för 2veckor sen.. 127 @ 110väg.. 1200kr det med.. :huvet

Hello !
Det beror helt på vart Du kör för fort. På 30 sträckor räcker det med att Du kör för fort typ 1-2 km/h. På 50 och 70 sträckor brukar polisen ha en felmarginal med ca 10-15%. På länsvägar med godsikt och Europavägarna är det inte lika allvarligt. Men slutligen är det Länsstyrelsen som bestämmer om Du blir av med lappen. Polisen kan iof ta kortet på plats om det visat sig att Du åkt fast med fört kort intervall mellan gångerna. (Om Du åkt fast inom 6 månader igen, hänger nog lappen riktigt löst). Samma bedömning gör Länsstyrelsen som dömer olika på vart i landet Du åkt fast.

själv hade man tur som satan för nån dag sen polisen stoppar o säger nu ryker kortet ...men neka klart man gör aja fick behålla kortet men trodde ja skulle få en böter, men börja snacka hojj o lite almänt me han...tillslut sa han tare lugnt o åkte iväg :pannkyss
har ännu en fråga har haft b kortet i ca 3 år allså inge mer prövotid men nu när ja tog a kortet så tänkte ja själv klart har ja ny prövotid på a kortet men sen hör man att man inte får ny prövotid bara för man tar en ny bokstav :va
nån som vet hur de e me de där lr måste ja ringa o fråga :tungan

Karhu skrev:
2237475 själv hade man tur som satan för nån dag sen polisen stoppar o säger nu ryker kortet ...men neka klart man gör aja fick behålla kortet men trodde ja skulle få en böter, men börja snacka hojj o lite almänt me han...tillslut sa han tare lugnt o åkte iväg :pannkyss
har ännu en fråga har haft b kortet i ca 3 år allså inge mer prövotid men nu när ja tog a kortet så tänkte ja själv klart har ja ny prövotid på a kortet men sen hör man att man inte får ny prövotid bara för man tar en ny bokstav :va
nån som vet hur de e me de där lr måste ja ringa o fråga :tungan

Man har bara prövotid från första "bokstaven", alltså inte för varje ny behörighet :tummenupp

Thompson skrev:

Du måste få tre prickar i registret innan dom tar lappen.

Thompson skrev:

efter en 3;e förselelsen inom en 12månaders period så ryker kortet.
de sa iaf konstapeln till mig då han skrev ut mina 1200kr oxå ;(

Exterior skrev:
2237484 Man har bara prövotid från första "bokstaven", alltså inte för varje ny behörighet :tummenupp
klockrent då slipper ja inte ta om de helt när ja väl åker dit om de inte gårutohelvette som sagt
:yoparty
fan måste ta de lugnt :fatta!

DaLLeR skrev:
2239212 efter en 3;e förselelsen inom en 12månaders period så ryker kortet.
de sa iaf konstapeln till mig då han skrev ut mina 1200kr oxå ;(

ah ok, aja, det är inte så stor chans....förhoppningsvis, eftersom man kör ju bara båge halva året...plus att man oftast inte kör som en dåre(nästan aldrig faktiskt)

donziR1 skrev:
2239205 Du måste få tre prickar i registret innan dom tar lappen.

Dessa prickar, dom finns kvar i registret för alltid va? (om man inte kan radera dom på nåt...snitsigt sätt :banana )

Visste inte att dem tog kortet så fort man åkt fast tre ggr för fortkörning.

Nollställdes mina då jag blev av me kortet på plats då eller?? :confused:

Benny skrev:
2239662 Visste inte att dem tog kortet så fort man åkt fast tre ggr för fortkörning.

Nollställdes mina då jag blev av me kortet på plats då eller?? :confused:

Ingen jävla aning, du kan ju hoppas iaf :hihi

Det måste vara 3ggr innom en viss period, det ligger nämligen i blodet att köra för fort. Pappa har fått 5 forkörningsböter och aldrig tappat körkortet än iaf.. :va

Thompson skrev:
2239637
Dessa prickar, dom finns kvar i registret för alltid va? (om man inte kan radera dom på nåt...snitsigt sätt :banana )

Tror trafikförseelser hänger kvar i tre eller fem år. Mina är long gone... :tummenupp

vad händer om man bli klockad i 250 blås, låg konstant i det typ 15mil hinner verkligen deras kamera plocka mig och skulle dom verkligen satsa på att åka efter???

Last edited:
Davidk skrev:
2239838 vad händer om man bli klockad i 250 blås, låg konstant i det typ 15mil hinner verkligen deras kamera plocka mig och skulle dom verkligen satsa på att åka efter???

Kameraskåpen hinner inte med och det gör ju ändå inget om den tar en bild av dig framifrån.
Deras laser/radar hinner garanterat mäta av din fart. Enligt lag ska de väll inte jaga folk i över 200km/h? Iaf inte om du utsätter andra för fara när du blir jagad. Tvekar på att de skulle jaga dig men det är bara vad jag tror..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT