Fortkörning

Mc Gyver

Allt går!!!
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
KTM 200 EXC /YAMAHA RD 125 DX -74
Fick följande notis av en i norska V4-klubben, ur Jyllandsposten.
Hoppas det tar tid innan det kommer hit.

"Mobiltelefonen afslører fartsyndere

Af POUL TVILUM

Radiosignaler fra mobilmaster er politiets nyeste våben i kampen mod fartsyndere, der bringer sig selv og andre i fare ved hasarderet kørsel.

Lasermålinger hører fortiden til. Det nye våben i kampen mod fartsyndere hedder mobiltelefonen. Og den nye metode er så godt som umulig at skærme sig mod, hvis mobilen er slået til, skriver norske Nettavisen.

De to britiske selskaber Roke Manor og British Aerospace står bag den nye teknologi. Ved at registrere radiosignaler, som går til og fra mobilmaster, kan både hastighed og stedangivelse angives med meget stor nøjagtighed.

Krydspejling mellem mobilmaster
Målingerne sker ved, at man krydspejler mellem forskellige mobilmaster. Da en tændt mobiltelefon hele tiden er i kontakt med en sender, er det altid muligt at måle hastigheden på den bil, mobiltelefonen ligger i. I fagsprog taler man om at udnytte "Doppler-effekten."

En klar fordel ved den nye type målinger er, at fartsyndere reelt ikke kan undgå hastighedsmålingerne - eller opdage hastighedsmålingerne, før det er for sent."

Här är länken till sidan. http://www.jp.dk/itogc:aid=2087188/

:huvet :6surkart

Äh. Det är väl inga problem att skydda sig mot detta. Stäng av mobilen. :tummenupp Du kan ju ändå inte prata samtidigt som du kör.

Det kan ju aldrig funka eller? Då måste det ju förutsättas att man har kört i en konstant fart och i en rak linje mellan "mätpunkterna"!?!?!? Annars kan man ju aldrig räkna ut snittfart osv.

Tänk er konstapelns min när man säger att man har hunnit med att stanna och och tömma blåsan mellan mätpunkterna också! :arsele

Näh, det där tror jag föga på.

Penguin skrev:
Det kan ju aldrig funka eller? Då måste det ju förutsättas att man har kört i en konstant fart och i en rak linje mellan "mätpunkterna"!?!?!? Annars kan man ju aldrig räkna ut snittfart osv.

Tänk er konstapelns min när man säger att man har hunnit med att stanna och och tömma blåsan mellan mätpunkterna också! :arsele

Näh, det där tror jag föga på.

Borde funka ganska bra om amn har 3 mätpunkter, å så brukar ju alltid en mobil funka.

Du kan ju tex få reda på var en mobilfone finns nåestans ju, så att mäta hur fort det går ska ju inte vara problem eller ????

Det är inga problem att se var en mobiltelefon finns. Precitionen är på någon meter när. Det finns ju till och med en tjänst på Felia (buddy eller nått? :va ) där du kan se var dina polare är.

JoS skrev:
Det är inga problem att se var en mobiltelefon finns. Precitionen är på någon meter när.

Det må hända men jag tror ändå att det ska mycket till om det ska hålla som bevis för en fortkörning. Som tur är hehe! :tungan

Penguin skrev:
Det må hända men jag tror ändå att det ska mycket till om det ska hålla som bevis för en fortkörning. Som tur är hehe! :tungan

Förstår att du är orolig du har ju redan betalat in en förmögenhet.

Dom hade fest i kommunhuset i Enköping i en vecka efter för din stålar. :D

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...