Fortkörning

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
Jag vart stoppad för fortkörning, lämnade fram kortet men nekade.

När papprena var skrivna och Jag fick tillbaka kortet såg jag att jag gett dom fel körkort...

Får man böter för det om man meddelar åklagaren att man av misstag gav polisen fel kort och vill ändra till rätt?

James Bond? Hur många körkort har du? Med dagens teknik kan man ha flera bokstäver på samma körkort :0)

Har du tur kommer böterna till personen på körkort....har man 2 körkort på sig:va

Kolla upp det där, jag tror inte dom kan bötfälla dig om dom har skrivit upp brorsan.Men då krävs det nog att du tillkännager felet dom gjort. Ett tips , ring polisen och kolla upp det, du behöver ju inte säga vem det är :0)

Det bästa är väl om brorsan har alibi för tidpunkten.... typ var på jobbet eller liknande. Då är det ju bara för honom att blåneka till fortkörningen eftersom han omöjligen kan ha befunnit sig på plats!

Om du gjorde detta av misstag så har du inte haft något uppsåt till brukande av falsk urkund vilket brottet skulle vara om du haft uppsåt. Därför kan du inte straffas för detta.

Men det är ingen bra idé att din bror anmäler sitt körkort stulet för då kan du få problem. Detta kan innebära att du misstänks för egenmäktigt förfarande samt brukande av falsk urkund.

Det är inte heller någon bra idé för din bror att neka körningen för då kommer han behöva förklara varför han inte förlustanmält sitt körkort. Han kommer få frågan om vem som kört och då har ni båda rört till det i onödan.

Det är bara att betala böterna och vara glad ändå. Att hålla på och neka förlorar man bara på. Det tar längre tid på plats samt att man måste ta sig tid för att komma till rätten bara för att man är okunnig.

Om det skulle vara så att polisen gjort något fel i samband med ifyllnaden av oboten eller på platsprotokollet eller att lasern ej varit kalibrerad etc. så kommer oboten ändå undanröjas vilket innebär att man får pengarna tillbaka. Det värsta som kan hända är alltså att man betalar in pengar som man senare får tillbaka om det är något fel med oboten/primärrapporten.

Folk måste lära sig att vi lever i ett rättssamhälle där det måste vara korrekt bevisat för att någon ska bli fälld.

Kontentan är alltså att man får betala sina böter även om man nekar, under förutsättning att polisen gjort rätt. Och om polisen gjort tillräckligt stort fel så behöver man inte betala böter trots att man erkänt.

Hoppas denna lilla info kan vara intressant!:tummenupp

/Adrian

Det jag undrar är om det går att skriva över böterna på mig utan att man får andra böter oxå, så att han inte får pricken.

Och jag godkände inte föreläggandet på plats, det gör jag aldrig, av principskäl :)

Får man verkligen ha nån annans körkort och hämta ut paket på? Är inte det urkundsförfalskning redan där? Intressant att se hur det slutar iaf

Man får inte prickar längre.

Dom kallar det varningar nu mera. Fick en för några veckor sedan. Så det finns fortfarande kvar.

Får man verkligen ha nån annans körkort och hämta ut paket på? Är inte det urkundsförfalskning redan där? Intressant att se hur det slutar iaf

Man får faktiskt ta med någon annans legg för att hämta ut ett paket, gjort det flera gånger i min mors namn. Så länge som man har Avi:n och ett giltigt legg för personen så får man hämta ut paketet.

Detta gäller posten, hur dom andra (DHL, UPS osv) hanterar ärendet kan jag inte svara på.

Man får inte ut paket utan id-kort, och om den som hämtar inte är adressaten så måste den visa eget id + adressatens id.

Jag har aldrig behövt uppvisa eget id. Fast det är kanske olika beroende på vem som står bakom disken.

Last edited:
Med viss risk för att det blir lite värre kan ni ju chansa.

Han förlusanmäler kortet

Men det kräver att ni inte är speciellt lika - så polismannen
vid konfrontation direkt inser att det inte är samma person.

Ni får absolut inte se lika ut i pass och kk registret för det kollar han först - och detta kan leda till att brodern åker dit för ditt brott ändå.

Samt att inte gubben inte tänker tanken att kolla upp
folk i familjen - jag har lite svårt att se hur han skulle kunna tänka tanken att göra detta - han har ju ingen helhetsbild...han lär bara se ett fall av stulet leg - fallet är ju ingen mordutredning så
arbetet han kommer att lägga ned kommer att vara begränsat.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman