Fortkörning = Uppsåtsbrott?

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
Jag som jobbar som MC-bud, på provision, har just blivit av me lappen för fortkörning. :död :mad: :huvet
Min hastighetsmätare hade pajat....så jag hade svårt att uppskatta hur fort jag körde. Självklart visste jag att jag körde för fort....men kanske inte så fort. Jag har hört att man måste avse att köra för fort för att bli bestraffad. Med andra ord att fortkörning skulle vara ett uppsåtsbrott (precis som rattfylla är...nån kan ju ha spetsat ens apelsinjos). Är det nån som vet nåt om detta. Vill gärna veta säkert då min källa bara trodde att det var så.

Nej, det är xxxx som fått det om bakfoten. Det behövs inget uppsåt för fortkörning, man är skyldig oavsett om hastighetsmätaren är ur funktion eller inte.
Jäfvelsurt :mad: Men varför drog du inte på dig skygglapparna och åkte vidare?

edit: Kan ju tillägga att rattfylla och fortkörning tillhör två helt olika "balkar", fortkörning är från vägtrafikförordningen, och rattfylleri tillhör brottsbalken.
en extrem fortkörning kan ju trilla in under brottsbalken, men då under benämningen vårdslöshet i trafik.

Last edited:
Fan vad trist.. :brinnerup
Hur pass mycket för fort var det?? Och vart var det??
Om du vågar så kan du ju åka med mig i sommar.. jag lovar att inte slanga med dig bakpå... :lol :D

Jo det är lag på hastighetsmätare på den hojen. Men om fortkörning är ett uppsåtsbrott så byter jag gärna mitt indragna körkort mot en böter på 600kr.

Glidarn skrev:
jag körde. Självklart visste jag att jag körde för fort....men kanske inte så fort. Jag har hört att man måste avse att köra för fort för att bli bestraffad. .

Fortkörning ses som en "förseelse" dvs inget allvarligt brott...

Stephen skrev:
Fan vad trist.. :brinnerup
Hur pass mycket för fort var det?? Och vart var det??
Om du vågar så kan du ju åka med mig i sommar.. jag lovar att inte slanga med dig bakpå... :lol :D

Jag körde på norrmälarstrand i 110. Fick bara fortkörning....inte vårdslöshet trots att framhjulet inte var i backen precis hela tiden. Å eftersom jag jobbar som bud och inte har några tidigare förseelser kanske jag får tillbaka kortet inom 2 månader.....vi får se.... :(

Tack för erbjudandet....e din hoj hel nu?

Glidarn skrev:
Jag körde på norrmälarstrand i 110. Fick bara fortkörning....inte vårdslöshet trots att framhjulet inte var i backen precis hela tiden. Å eftersom jag jobbar som bud och inte har några tidigare förseelser kanske jag får tillbaka kortet inom 2 månader.....vi får se.... :(

Tack för erbjudandet....e din hoj hel nu?
Min börjar bli hel... Men det ska nog inte nämnas alltför mycket nu.. Det kommer en tråd om detta senare....
Fan vad surt för dig att torska lappen... :(
Hoppas det löser sig till det bästa... :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back